fijnstof vervuilende brandstoffen en meer

Over loodhoudende of loodvrije benzines, octaangetal, loodvervangers, LPG, diesel, PPO, motor-, versnellingsbak- en andere olie.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

fijnstof vervuilende brandstoffen en meer

Berichtdoor Pininfarina504 » 25 mei 2008, 00:56

Zat er vanavond nog een over na te denken, de op hande zijnde maatregelen t.a.v. "de vervuilende auto's", de discussies over fijnstof etc. Geef toe gezond spul is het niet, je kunt een dergelijk soort uitstoot vergelijken met toner deeltjes in laserprinter drums en kopieermachines die voortdurend uitgeblazen worden.
Als ik op vakantie ben in mijn lievelingsland Italië, op het platteland, verweg v/d files en de hectiek merk ik ook dat ik schonere lucht inadem, heb normaliter met enige regelmaat last v/d bronchiën, als gevolg van allergieën die ik in het verleden op mijn werk als applicatie laborant opgelopen heb, daar heb ik veel minder last, dat heeft direct te maken met de luchtkwaliteit.
Toch hebben we een hele schone goedkope brandstof hier in Nederland LPG, willekeurig of je er een oldtimer of een moderne auto mee uitrust, de uitstoot steekt relatief gunstig af t.o.v. gebruik v/d andere brandstoffen, toch wordt LPG van overheidswege allerminst gepromoot, heel vreemd toch niet dan. Ga er weer eens een ingezonden stukje bij de krant aan wagen.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Harrie » 25 mei 2008, 10:29

ik bent het helemaal met je eens, LPG zou juist gepromoot,
voornamelijk door het financieel aantrekkelijker te maken, moeten worden!
LPG is veel schoner qua uitlaatgassen, de verbrandingstemperatuur is hoger.
De motor blijft ook schoner, de motorolie ook, wordt niet zwart!
Vroeger had LPG nadelen en storingen, tegenwoordige LPi systemen zijn gewoon GOED.
Qua vermogen lever je iets in, maar met "het nieuwe rijden" maakt dat toch niet uit?
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor chr. » 25 mei 2008, 10:35

tja, de auto is en blijft een mooie melkkoe voor de overheid.

stond trouwens deze week in de krant;

benzine richting de 2euro. :twisted: :evil:
wie kan dat strak nog betalen :roll:
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.


Keer terug naar Brandstoffen en smeermiddelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten