Pagina 1 van 1

Super en normaal

BerichtGeplaatst: 23 feb 2008, 23:57
door Peter van den Bosch
Hoi,

In het instructieboekje van mijn 404 staat dat je naar keuze kunt tanken, super of normale benzine.

Nu heb ik eens gehoord of gelezen dat de super benzine van vroeger, de super met loodvervanger is geworden en de normale benzine van vroeger, de super benzine van nu is geworden. M.a.w. de super van vroeger was met lood, en de normale van vroeger was zonder lood.

Als dat zo is kan ik dus gewoon super tanken met mijn 404 zonder me ergens druk over te maken.......... :?

Of hoe zit dat nu :?:

Groetje, Peter :wink:

PS. De pomp waar ik tot nu toe getankt heb, heeft plotseling geen super meer met loodvervanger.

BerichtGeplaatst: 24 feb 2008, 00:12
door Bart-Peugeot
Hallo Peter,

Jouw 404 komt uit een tijd dat er uitsluitend benzine met lood verkocht werd. Zowel de normale als super benzine bevatte lood.
Het enige verschil is het octaangetal. Dat is bij super hoger dan bij normaal.

In de jaren 80 kwamen de auto's met katalysatoren. Sinds die tijd werd de normale benzine loodvrij.

Jouw 404 kan qua octaangetal probleemloos op euroloodvrij rijden. Euroloodvrij heeft een octaan getal dat ligt tussen de oude normaal en super benzine.

Wel zul je loodvervanger moeten toevoegen, tenzij je graag veel en vaak kleppen stelt, of geharde klepzetels hebt laten monteren.

BerichtGeplaatst: 24 feb 2008, 00:58
door Mark
Al veel over geschreven, onder meer in dit topic:
www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=531

BerichtGeplaatst: 24 feb 2008, 11:15
door Peter van den Bosch
Bedankt jongens :wink:

Dat wordt super tanken, met wat loodvervanger erbij dus.

Er is gewoon niets aan te doen........... Oude benzines verdwijnen gewoon, net als platenspelers, taperecorders, cassettedecks, en niet te vergeten jukeboxen........... Of toch niet :?: :?: :?:

Groetje, Peter.

BerichtGeplaatst: 24 feb 2008, 14:45
door leffe 404
Je kan ook je cilinderkop laten voorzien van geharde klepzetels, dan blijft de noodzaak van de loodvervanger achterwege.

Persoonlijk vind ik de motor vele malen beter presteren met octaan 98 ipc 95 dit merk je al met wegrijden vanuit stationair toerental beter oppakken, geen pingelen etc dat doet ie met oct 95 met loodverv wel sneller.

ik tank waar mogelijk 98 oct met loodvervanger in de pomp.

zelf zo'n flesje toevoegen kan ook maar vind dat 1. geknoei met hoeveelheid, 2. gedoe, 3. vind de auto meer stinken dan als je benzine met loodvervanger aan de pomp tankt hoe dat komt weet ik niet eigenlijk.

Euro 95 Super 98

BerichtGeplaatst: 24 feb 2008, 19:09
door Pininfarina504
Op Euro 95 kun je maar beter niet gaan rijden met een oude 404.
Kans op pngelen.

BerichtGeplaatst: 24 feb 2008, 20:30
door vreugden
Ik ken in mijn omgeving geen pomp met loodhoudende benzine. Ik tank altijd 98 en doe er loodverwanger bij. Stinkt inderdaad. Mijn 404 rijdt op 95 niet zo lekker maar volgens sommigen zou dat verbeelding moeten zijn.
Op die 6000 km/jaar maakt dat niet zoveel uit.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2008, 03:54
door pinow
zet je de ontsteking 2-4graden later: rijd bijna elk blok prima op 95.
super98 ontbrand namelijk langzamer en geleidelijker dan euro95.

wil niet zeggen dat je dan ook gelijk zonder '''loodvervanger'' moet rijden.
dit is zegmaar de smering voor je kleppen, en tegen de hoge temperaturen van de ontbranding, zodat de klepzittingen niet inbranden.