"andere" motoren voor 305

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

"andere" motoren voor 305

Berichtdoor Bandit » 07 sep 2016, 13:44

Hallo

Ik ben nieuw op dit forum. (Niet nieuw op Peugeot gebied)

Ik heb een vraagje over de mogelijkheden van motor swaps voor 305. Voor de 205 is dat natuurlijk al 10 000 keer gedaan, maar voor de 305 vind ik dat bijna nooit op internet. Alleen een paar diesels. De 205 is natuurlijk veel meer boy racer. Mischien komt het daar door.

Ik ben al een poos bezig met een 1.6 16v TU motor die ik uiteindelijk in een 205 wilde bouwen. Het doel is een beetje een oldtimer te maken met de voordelen van de oldtimers, maar zonder de nadelen. (Met injectie, hydraulische klepstel functie en een beetje vermogen/Koppel). Ik geef niet zo veel om orineel houden, maar vind een oldtimer wel mooi. Nu vallen de beschikbare 205jes me eigenlijk tegen. Of afgetrapt, of onbetaalbaar. Maar ik zie dat er best veel mooie 305jes te koop zijn. Vooral van binnen zijn ze veel mooier, hoewel ook 2 keer zo duur, maar niet onbetaalbaar.

Waarom niet een 305 met tu motor? Of is dit vloeken in de kerk van de liefhebbers? Het moet niet heel moeilijk zijn. Als een XU9 met be1 bak past, moet een tu5jp4 met be4r bak ook passen.
Bandit
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 07 sep 2016, 13:26

Re: "andere" motoren voor 305

Berichtdoor A.B.203 » 07 sep 2016, 19:25

Dat klinkt goed Bandit. De 305 had je ook al met een 1.6 van 90 pk (GT) en 1.9 van 105 pk (GTX). De overige types hadden nagenoeg dezelfde motor als de 304, een 1.3 van 65 pk en een 1.5 van ongeveer 72 pk. Weet niet of de motoren van een 306 er ook in passen. Er rijden in NL meerdere 305's met een hdi diesel rond. Forumlid 305-Friesland heeft ook ooit een hdi in een 305 gezet.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: "andere" motoren voor 305

Berichtdoor Maarten Deen » 08 sep 2016, 07:34

Bedenk je ook dat Peugeot en Citroën vrijwel één zijn. Dus je hoeft niet alleen naar Peugeots te zoeken, oudere Citroëns kunnen ook voldoen.

Bijvoorbeeld: In de 305 had je de XU5 en XU9 motoren, de XU5 lag met injectie ook in de BX en ZX. De XU9 lag in de BX en (als je ze kunt vinden) in de ZX Volcane.
Ik weet niet in hoeverre de motorsteunen en de versnellingsbak hetzelfde zijn, maar je hebt ook nog de XU7 (1761cc 8V met 101 pk of 16V met 110 pk, ZX, Xantia, Xsara, Berlingo) en de XU10 (1998 cc, verschillende varianten, 8V, 16V, turbo, in de ZX, Xantia, XM, Boxer, Jumper, Fiat Ducato). En natuurlijk in zp'n beetje alle Peugeots van die tijd.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: "andere" motoren voor 305

Berichtdoor Bandit » 08 sep 2016, 12:59

Hi

Ja, ik ken de meeste opties, maar ik hoef zowiezo niet meer te zoeken, want ik ben al bezig met een TU5JP4s van de C2 vts. Ik heb ook nog een VEMS computer liggen van een eerder project. (106 turbo) Ik wil dus deze motor gebruiken puur omdat ik die al heb. XU10 zou ook mooi zijn natuurlijk, maar ik heb nog veel TU spul liggen. Ik ben ook met een inlaatspruitstuk bezig. Wel lange kanalen maar dan zonder bocht. Daarom wil ik ook veel ruimte onder de kap want dat spruitstuk wordt nogal lang.

Ik denk dat de tu5jp4s, die standaard 125 pk heeft, het zonder kat, met programeerbare computer en betere inlaat tot 135 a 140 pk schopt terwijl het koppel dan wel goed behouden blijft. Lijkt me een lekker blokje dan.

205jes hoeven geen andere motor ophanging als ze van XU naar TU omgebouwd worden. En ook niet wanneer ze van MA naar BE bak omgebouwd worden. (op het schakemechanisme op het subframe na dan). Ik neem dus aan dat een 305 met XU makkelijk om te bouwen is naar TU. Eentje met DX zal van een andere motorophanging voorzien moeten worden, maar dat is ook niet onoverbrugbaar voor mij. Die zijn natuurlijk wel weer iets ouder dus eerder 40. Misschien moet ik een zo'n oude mogelijke 305 met XU5 zoeken dan. Theoretisch zou ik klaar moeten zijn als ik een onderste motorsteun van een TU5 8v van 106 of 306 pak voor achterop het blok (205 heeft geen gietijzeren TU motoren gehad) En de bovenste steun van een 205 met TU motor. De 306 en 307 motoren hebben een andere steun namelijk.

Het is zowiezo een 5 jaren plan, maar het begint ergens natuurlijk. Ik heb ook dat 305 rally prototype gezien, kwijl. Makes me want to pull oud the grinder :mrgreen:

Heeft de 305 ook 2 verschillende soorten voorwielophanging alá 205? Ik zie zowel enkele draagarmen met antirolbar als hulpdraagarm als dubbele draagarmen met losse antirolbar.
Bandit
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 07 sep 2016, 13:26

Re: "andere" motoren voor 305

Berichtdoor willem_jacobs » 08 sep 2016, 23:30

ee zit een denkfout in je laatste verhaal. de 205 xs (en afgeleide uitvoeringen waaronder roland garros) hadden wel degelijk een gietijzeren onderblok...
willem_jacobs
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 14 nov 2014, 01:32

Re: "andere" motoren voor 305

Berichtdoor willem_jacobs » 08 sep 2016, 23:33

Afbeelding

Dit is het blok van een 205 Roland Garros Cabriolet die ik heb gereviseerd.

Afbeelding
willem_jacobs
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 14 nov 2014, 01:32

Re: "andere" motoren voor 305

Berichtdoor Bandit » 09 sep 2016, 07:50

willem_jacobs schreef:ee zit een denkfout in je laatste verhaal. de 205 xs (en afgeleide uitvoeringen waaronder roland garros) hadden wel degelijk een gietijzeren onderblok...


O, das nieuw voor mij. Maar op die foto laat je precies de steunen zien die ik in theorie nodig heb. Inclusief die aandrijfassteun die ik dan ook van een BE4r - TU motor moet zoeken omdat dat af wijkt.

Dat is wel iets wat ik me af vraag. Hart krakas tot hart diff is bij BE4 groter dan bij MA. Misschien dat de tu5JP4 motorsteun van een 307 of 206 dat corrigeert en de motor dus iets verder naar voren hangt. In de UK rijden best veel 106 jes rond met be4 bak, en die doen niets om dit te compenseren. De aandrijfassen komen iets van 15 mm verder naar achteren maar dat zal dan wel kunnen :?: . Die dingen zijn natuurlijk gemaakt om om een bochtje te werken, maar zo min mogelijk bocht lijkt me het beste. Als het blok nog verder naar voren komt is dat wel nadeling voor de gewichtsverdeling van de aut, wat zowiezo al slechter is bij een TU.

(niet mijn foto's)

Afbeelding
Afbeelding
Bandit
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 07 sep 2016, 13:26

Re: "andere" motoren voor 305

Berichtdoor Bandit » 02 jan 2017, 13:03

Bandit
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 07 sep 2016, 13:26

Re: "andere" motoren voor 305

Berichtdoor BTF305 » 25 jan 2017, 19:27



ik meet 42 cm.
Avatar gebruiker
BTF305
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 25 apr 2013, 06:15
Woonplaats: Enschede

Re: "andere" motoren voor 305

Berichtdoor Bandit » 30 jan 2017, 09:03

Bedankt!
Bandit
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 07 sep 2016, 13:26

Re: "andere" motoren voor 305

Berichtdoor Martijn » 30 jan 2017, 20:55

Ik heb nog wel een 305 GTX 105 pk staan uit 1985 als projectauto. Lopend en met apk. Heb je meteen stuurbekrachtiging, toerenteller, elektrische ruiten , sportvelgen en een luxe interieur. Hoeft niet veel te kosten...
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2179
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum


Keer terug naar 305

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten