Koppeling en gaskabel

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Koppeling en gaskabel

Berichtdoor Thijsie92 » 21 apr 2014, 01:49

Al zo lang als ik mijn 305 GT Break II heb greep de koppeling erg laag aan, binnen de eerste centimeter boven het tapijt. Een beweging van je grote teen was genoeg om mee weg te rijden maar het schakelen ging goed. Nu merkte ik dat als het buiten wat warmer was dit lastiger werd, en het af en toe moeilijk was om goed te ontkoppelen voor het schakelen. Ik ging er van uit dat de kabel gewoon een beetje opgerekt was door de leeftijd en de warmte. Vorige week heb ik dan ook maar de stelschroef een paar slagen strakker gedraaid en hiermee leek het verholpen. Na vrijdag lang stil te hebben gestaan in een file was het helaas weer raak, zodra de file oploste kon ik hem ineens niet meer in de versnelling krijgen en was het duwen geblazen.

De aardige Wegenwachtman (heb helaas niet altijd al het juiste gereedschap bij) heeft vervolgens de kabel met de stelschroef tot het strakst mogelijke gespannen en daarmee kon ik het naar huis redden, de volgende dag kon er weer niet geschakeld worden dus de auto staat voorlopig stil. Nu vraag ik mij af: Zijn de koppelingsplaten nou eigenlijk versleten? Ik zou verwachten dat de koppeling gaat slippen als hij versleten is maar dat doet hij dus juist totaal niet. Werkt hij bij dit type bak anders of zit er een ander onderdeel fout?

Als de gehele koppeling toch vervangen moet worden: Hoe moeilijk is dit bij de 305? Als ik een brug huur valt het dan zelf goed te doen? En welke set heb ik nodig voor een XU5S? Er staan er meerderen op de diverse onderdelensites.

Ook is bij een vorig ritje mijn gaskabel geknapt, deze wordt nu met een kroonsteentje bij elkaar gehouden maar liever heb ik natuurlijk een nieuwe. De onderdelensites geven ook hiervoor verschillende kabels van verschillende lengtes. Welke lengte zou ik moeten hebben?

De garage is toch nog even dicht in verband met Pasen dus ondertussen wil ik graag weten waar ik aan toe ben :)
305 GT Break 1.6 - 1985
Thijsie92
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 11 mei 2011, 22:55
Woonplaats: Eindhoven

Re: Koppeling en gaskabel

Berichtdoor 305 friesland » 21 apr 2014, 09:45

Koppeling is bij jou op ,daarvan is de drukgroep vrijwel zeker gewoon stuk ,is goed te doen om te vervangen mits je natuurlijk wel een beetje handig bent.
Met een nieuwe koppeling zal hij ook een stuk lichter trappen en zo af te stellen dat hij wel later oppakt.
De juiste kabel zul je of met het goede motortype of aan de hand van meten van de lengte van de buitenkabel wel de juiste kunnen vinden.
Pas nog een 305 diesel een andere koppeling in gezet ,niet eens nieuw maar koppeling werkt weer perfect en lekker licht te bedienen.
Ik heb hier nog wel een 200 mm nieuwe koppeling liggen ,zit alleen geen druklager bij en weet zo ook niet of deze wel past.
Het is dat je zo ver weg woont anders kon je hier wel geschikt terecht voor reparatie, ik heb veel ervaring met 305.
Nog even aanpassing aan dit bericht , ik heb de goede koppeling vrijwel zeker wel en nieuw.
mocht je interesse hebben dan even per pb reactie
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve


Keer terug naar 305

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten