lekke koppakking vervangen 305 type 1

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

lekke koppakking vervangen 305 type 1

Berichtdoor harryko12 » 15 aug 2013, 11:51

Dag allen,

Wie zou mij tips kunnen verschaffen over het vervangen van een lekke koppakking bij mijn Peugeot. Ik zit te dubben wat te doen;
- de koppakking met hulp zelf repareren. Ik ben handig en sleutel graag aan motoren, maar een auto vergt toch wat meer ruimte, gereedschap en power.
- de koppakking laten maken. Prijzig en het blijft een blok dat nog steeds loodvervanger nodig heeft.
- Bars Leak erin stoppen als tijdelijke maatregel en rondkijken voor een donorblok. Zijn er nog donorblokken te vinden? Ook blokken met euro kleppen? Wat voor blok zou er ook in passen? Wat ben ik kwijt aan tijd en geld om dit te realiseren?
Optie 1 trekt mij wel, maar zit wel met wat vragen zoals;
-moet een kop altijd gevlakt worden?
- heb ik speciaal gereedschap nodig voor bijvoorbeeld de distributieketting?
- hoeveel tijd zou ik kwijt zijn?

Enige tips zouden welkom zijn.Of natuurlijk een topic die ik over het hoofd heb gezien.

Groet Harry
harryko12
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 25 jan 2013, 14:45

Re: lekke koppakking vervangen 305 type 1

Berichtdoor MarcoPeus » 15 aug 2013, 14:00

Ligt er allemaal aan hoe handig je zelf bent natuurlijk.
Ik heb t zelf nog nooit alleen gedaan, wel met hulp van een ervaren monteur en dan is het ene behoorlijke klus.
Hoe ver wil je gaan, je kunt zelf de kop demonteren en wegbrengen om af te persen, te vlakken, nieuwe zittingen en kleppen er in te zetten alsmede nieuwe kleprubbers.
Daarna weer zelf monteren met een nieuwe koppakking.
Ik weet alleen niet 100% zeker of de 305 motor verwisselbare bussen heeft, dikke kans van wel en dus zul je de voetpakkingen ook moeten vervangen en de bussen moeten "afstellen" op de juiste hoogte.
Geen kattenpis denk ik zo.
Als je net zoveel ervaring hebt als ik, denk ik dat je toch een 4-5 dagen tot een week bezig bent. Eraf halen is t punt niet, opbouwen wel.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: lekke koppakking vervangen 305 type 1

Berichtdoor Harrie » 17 aug 2013, 23:21

ja, deze motoren hebben " losse" cylinderbussen.
maar daarbij hoef je niet de cylinderbusvoetpakkingen te vernieuwen als je de koppakking gaat vervangen !
Als de kop er af is, mag de krukas absoluut niet meer verdraaid worden !
De 1,5 motoren ( 305 GLS en SR ) hebben wel vaak last van lekkende cylinderbusvoetpakkingen..
Dan moet de motor er uit, versnellingsbak er onder vandaan en dan kun je de bij de drijfstangen ( zuigers moeten er uit )
Dat wordt dan dus een pittige klus....
En idd, voor het distributie-tandwiel aan de nokkenas heb je een speciaal gereedschap nodig die de ketting op
spanning houdt, anders kan de kettingspanner opspannen ( klik... en moet je alsnog de hele distributiedeksel los halen..
met vr. groet, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek


Keer terug naar 305

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten