Pagina 1 van 2

Een 305 Automatic van de sloop gered

BerichtGeplaatst: 13 nov 2009, 00:50
door CinqCentCinq
Op zoek naar wat spullen voor m'n 205 kwam ik bij toeval op het handelsterrein van autosloperij de Populier in Rotterdam deze 305 Automatic met maar 117800km. tegen. Ik heb er in de stromende regen even een blik op geworpen maar ik ben weer snel verder gegaan omdat ik voor sluitingstijd bij de automaterialenzaak moest zijn. Omdat ik nu toch wel erg nieuwsgierig was geworden ben ik toch maar weer teruggereden om te zien of het een en ander nog zou werken. Ze zijn daar niet moeilijk met het geven van sleutels om even te kijken en te proberen maar rijden kan eigenlijk niet. Met enige moeite startte de motor en kon ik een meter heen en weer rollen om de automaat te testen ook bleek hij stuurbekrachtiging en een helaas dichtgekit schuifdak te hebben. Ik ben daarna naar huis gegaan maar heb aan het eind van de middag gebeld dat ik de 305 toch wel hebben wilde. Dinsdag kon ik hem ophalen en ben er na wat opstart problemen nog mee op m'n werk gekomen ook. Door vervuiling en achterstallig onderhoud liep en loopt hij vooral koud niet best en ook de uitlaat is gebroken. De motor zelf lijkt in orde en ook de automaat schakelde prima. Inmiddels heb ik allerlei onderdelen voor een grote beurt en een complete uitlaat besteld en hoop ik daarmee het een en ander in orde te gaan maken. Het interieur heb ik inmiddels uitgezogen en ook de plas water rechts voorin is aardig opgedroogd.
Hij heeft weinig roest maar de lak heeft wel een poetsbeurt nodig. Ik heb een stukje geprobeerd en zo te zien gaat het nog glimmen ook.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

BerichtGeplaatst: 13 nov 2009, 00:58
door Jineuf
Goed gedaan 555! Dat lijkt me nog een net karretje. Veel plezier met de opknapbeurt. enne.. wel foto's blijven plaatsen he :wink:

BerichtGeplaatst: 13 nov 2009, 10:20
door ton
Goed bezig Diego !
Keep the 305 alive !

En ik bel je !

305

BerichtGeplaatst: 13 nov 2009, 13:27
door 305
gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst !!
Hoe komt zo'n auto nu op de sloop terecht ?
Ben wel benieuwd wat je aan kosten kwijt bent geweest (aanschaf+apk) ?
Mocht je nog onderdelen zoeken dan hoor ik dat graag , misschien kan ik jou nog wel ergens mee helpen.
Kom regelmatig in R'dam waar ik familie heb wonen.
Mocht je nog eens ergens een 305 tegenkomen dan hoor ik dat graag.

gegroet Huibert

BerichtGeplaatst: 13 nov 2009, 13:47
door Harrie
mooie 305, en Tweed bekleding! :D Geweldige reddingsactie ! :D
plas water voorin? voorruitrubber of paravan-lekkage?
succes met het herstel !
grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 13 nov 2009, 22:31
door martinowic
Goede actie! als je nog eens zo'n auto tegenkomt...
Een automaat, daar droom ik wel eens van na 20 km file

BerichtGeplaatst: 14 nov 2009, 01:43
door CinqCentCinq
Bedankt!! Ik ga m'n best doen!!

Tja, zo'n automaat zal ik denk ik geen tweede keer tegenkomen.
Alhoewel, dit was al de tweede. Een paar jaar geleden stond er ook al eens een bij een andere sloperij te koop voor een paar honderd euro. Toen dacht ik alleen, ja, wat moet ik ermee want er zat nogal wat schade aan. Een week later stond er al een andere auto bovenop. Ik heb het klokje er wel uit gehaald, dat heeft nog ter vervanging van het kapotte klokje in de GT van m'n opa gezeten. Het ligt inmiddels tussen de modelauto's op m'n kamer.

Het kan dat het water via de kachel of via een deurrubber is binnengekomen. Ik heb het al bij een 106 en 306 gezien dat het water zonder sporen van lekkage over een deurrubber het tapijt in trok.

Gezien de smoezelige staat van het interieur en de hoeveelheid shag en kluspuin denk ik dat er een oudere man in gereden heeft die nog wat bijkluste en zijn geld opmaakte aan BP Ultimate 98 + zware shag, de bonnetjes lagen er ook nog in.
Geld voor onderhoud gaf hij niet uit want alles wat ik tot nu toe losgemaakt of eruit gehaald heb zijn net als z'n shagpeukjes in de asbak tot het uiterste opgebruikt.

Waarschijnlijk is de auto naar de sloop gebracht omdat hij een klein tikje aan de achterkant heeft gehad waardoor ook de uitlaat is gebroken. En hij loopt zoals eerder gezegd voor geen meter. Niet verwonderlijk met de bougies die er in zitten en een afgebroken bougiekabel!!!!

Gelukkig dat de Populier http://www.depopulier.com/occasions.html nog rijdende auto's, eventueel met APK, te koop aan biedt. De slechtere auto's worden ongeveer een maand aangeboden. In die categorie viel de 305 ook, ook al heeft hij nog een APK tot 22-01-2010!
Ze vroegen er 550 voor maar ik mocht hem zonder pingelen voor 500 euro meenemen.

Wordt vervolgd........

BerichtGeplaatst: 14 nov 2009, 13:00
door Marinus
Goed gedaan! En succes met het opknappen. Leuk als de 305 tegen niet al te veel kosten op de weg te houden is.

BerichtGeplaatst: 14 nov 2009, 15:20
door Manitoba
Goed bezig Diego! Je mag intussen wel 's op zoek naar een oud Peugeot-dealerpand om je collectie in te kunnen stallen! :wink:

Hoe is het met de (mijn ex-) GTX? :D

Gr,
Manitoba (Walter)

BerichtGeplaatst: 17 nov 2009, 23:29
door CinqCentCinq
Bedankt Marinus en Manitoba (Walter) was dat maar mogelijk om alles in een oud Peugeot-pand te kunnen stallen :-)
Met de GTX gaat het goed!

Afgelopen zaterdag en zondag ben ik bezig geweest alles, zoals bougies + kabels, verdelerkap + rotor, luchtfilter, olie + oliefilter en achterdemper te vervangen.
Dit was echt hoognodig want nu start en rijdt hij weer zoals je mag verwachten van een 305 :lol:

Natuurlijk zijn er nog genoeg dingen te doen en ook een was en poetsbeurt zijn geen overbodige luxe.
Ik heb vanmiddag wel de wielkasten en veerpoten met de brandslang schoongespoten.
Verder ben ik nog geen gekke dingen of serieuze roestvorming tegengekomen.

BerichtGeplaatst: 18 nov 2009, 10:05
door alexxie_m
Ziet er zo cosmetisch zeker wel nog netjes uit! Succes met schroeven
en netjes maken! Goed bezig.

BerichtGeplaatst: 21 feb 2010, 02:18
door CinqCentCinq
Nog even een update over de 305.
Nadat ik de remmen heb nagekeken en de schijven + blokken voor, origineel Peugeot bij het PCN magazijn vandaan, vervangen heb is de auto inmiddels zonder op of aanmerking APK goedgekeurd.
Na mijn eerdere mededeling dat de 305 weer startte zoals je mag verwachten is hij het daarna helaas steeds rotter gaan doen.
Omdat ik in de tussentijd ook nog een Renault 4 gekocht heb waar ook het nodige aan gedaan moet worden is de 305 daarna maar even blijven staan. Afgelopen week dacht ik, laat ik nu toch maar eens iets uit elkaar gaan schroeven om te zien waarvoor de choke-klep nooit helemaal dicht wilde gaan. Bij het eerste moertje wat ik probeerde los te draaien hoorde je een tik en viel direct de choke-klep dicht en begon het hele mechaniek spontaan goed te werken. Uiteindelijk bleek er een onderdeeltje vast te zitten wat op het pneumatische choke gedeelte aangesloten zit. Ik had dit niet eerder gezien omdat dit onderdeel vast zat en de diverse andere stangetjes er om heen prima bewogen. Nu het onderdeeltje los zit, is het niet meer los van het mechaniek te bewegen. Het klinkt vreemd en het is slecht uit te leggen, je moet het eigenlijk zelf zien of meegemaakt hebben. Dit ontregelde uiteindelijk de hele carburateur en daardoor startte hij slecht, ging afslaan en reed hij warm ook niet meer zoals het hoorde. Het benzineverbruik was zelfs 1:6!!
Uiteraard moest ik nu het een en ander weer opnieuw afstellen maar het is wel de moeite waard geweest want de motor slaat nu, warm en koud, goed aan en blijft zonder sputteren lopen en rijden. Ik heb inmiddels een rit van ± 200 km gereden, dit ging zonder problemen. De auto spoort goed, trilt niet en de automaat schakelt perfect.
Voor zover ik zin en tijd had heb ik de auto nog verder gepoetst en heb ik het schuifdakpaneelrubber vervangen. Dit was bij mij kapot gesneden en weer vast gekit, gelukkig was er geen lak beschadigd en hoefde ik de randen alleen schoon te maken. Dit originele schuifdakrubber komt bij Evert Jonkhart vandaan. Ik heb bij hem speciaal naar een oude dakplaat met rubber gevraagd zodat ik dit op m'n gemak om kon zetten. Zelf had hij natuurlijk heel veel andere oplossingen maar dit vond ik toch echt de beste suis en rammelvrije oplossing. Alleen moet de gebroken kabel nog een keer gerepareerd worden zodat het dak ook weer open en dicht kan zoals het hoort.
De bovengenoemde Renault 4 is ook weer bij de de zelfde sloop/handel de Populier vandaan gekomen waar ook de 305 vandaan komt.

BerichtGeplaatst: 21 feb 2010, 21:57
door Harrie
wat leuk om te lezen, dat het allemaal goed gekomen is :D
en een R4'tje is altijd leuk er bij, en goed dat die gered is van de sloop !
grt, Harrie
p.s.: je carburateur-verhaal hierboven toont weer eens aan, dat je een 'probleem' niet altijd via een forumvraag o.i.d. kunt oplossen,
deze oorzaak had niemand kunnen bedenken.

BerichtGeplaatst: 22 feb 2010, 16:17
door Idranor
Gefeliciteerd 505! Leuk dat de 305 nu goed rijdt en je zodoende ermee naar de meeting komt aanstaande zaterdag! :D

Wat er nou preciesmis was zou ik graag zaterdag even uitgelegd krijgen van je, want ik ben momenteel bezig met een 305 die dezelfde verschijnselen vertoont als die van jou voorheen! Mijn plan nu was om de bougies + kabels + verdeelkap + rotor te vervangen in de hoop op verbetering maar als het makkelijker kan...

BerichtGeplaatst: 22 feb 2010, 18:13
door GoodOldDiesel
Hmmm ik heb voor soortgelijk iets de carb maar in een halve revisie gegooit, probleem voorlopig opgelost hoop ik...

Was iets met maffe choke klep en vlotterkamer. Laten maken, niet goed, halve revisie, wel goed.

Re: Een 305 Automatic van de sloop gered

BerichtGeplaatst: 14 jul 2015, 21:34
door CinqCentCinq
UCHE UCHE UCHE UCHE :shock: Zo het stof van dik 5 jaar is van het topic af! :P :lol:

Heb ik nog iets zinnigs te melden over mijn 305? Niet echt, maar ik heb 'm nog steeds en als ik zou willen is hij vrijwel direct rijdbaar! :-)

In de loop der tijd (jaren dus) heb ik er nog wel wat dingen aan gedaan:

=Goede gebruikte remklauwen van een relatief nieuwe 106 gemonteerd i.v.m. met het flink vastlopen van de rechter rem.

Tegelijkertijd zijn de remslangen, remschijven en remblokken ook vernieuwd omdat de boel nogal heet gelopen was... :oops:

=De carburateur is uit elkaar geweest en de choke heb ik opnieuw en beter afgesteld, en er zitten nu iets grotere sproeiers van een BX in waarmee de motor lekkerder loopt. De carburateur blijft een pokkending maar hij doet het gelukkig wel.

=De kleppendekselpakking heb ik vervangen omdat deze lekte. De nokkenas en andere motoronderdelen zagen er perfect uit! :-)

=Er zijn 4 splinternieuwe Michelin Energy Saver+'en onder gekomen die ik zeer voordelig via Marktplaats gekocht heb bij een particulier die ze naar zijn zeggen verkeerd gekocht had en niet kon retourneren. De montage is bij de Peugeot gedaan tijdens de APK. En het rijdt toch lekker! :-)

=Er zat altijd een irritante knak in de voorwielophanging die niet makkelijk te vinden was, en tijdens de APK werd er nooit geen enkele speling vastgesteld.

Maar ineens zag ik vorig jaar wat het probleem was omdat de tectyl om de bouten opstroopte: De draagarm-houder rechts-voor zat los! :shock: Ik heb de bouten vastgezet en het geluid was weg, en het onderstel voelt iets strakker aan! :-)

=Er is een nette linker voorstoel gemonteerd omdat de originele doorgesleten was. De "nieuwe" stoel wordt inmiddels ook slechter maar ik heb nog een zo goed als nieuw exemplaar staan die er t.z.t. in gaat.

=Ook heb ik nog een set andere wieldoppen, een achterruit-jaloezie, Blaupunkt Radio-cassette, originele binnenspiegel en originele aansteker gemonteerd, en uiteraard is er een keer olie ververst e.d.

De APK is nooit een probleem geweest, op een vastzittende wielremcilinder na die direct vakkundig gangbaar is gemaakt door de monteur.

Verder is de 305 in 2013 mee geweest naar de oldtimerbeurs Automedon bij Parijs, en ook in Nederland heeft hij wat kilometers gemaakt zoals naar de meeting bij Ruud Kraaij in Nijkerk en tijdens de 305/505-meeting+rondrit van Houten naar Kesteren.

Tot slot nog wat foto's waarop de zwart gespoten achterbumperhoeken nog niet te zien zijn, dat heb ik ook nog gedaan...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Een 305 Automatic van de sloop gered

BerichtGeplaatst: 14 jul 2015, 21:40
door ton
Blijft een mooie auto Diego, krijg weer heimwee naar een 305 :lol:

Re: Een 305 Automatic van de sloop gered

BerichtGeplaatst: 14 jul 2015, 23:38
door MarcoPeus
Toch leuk zo'n 305 ja. Leuk dat je haar gered hebt anders was de auto alweer 10 keer gerecycled door de shredder,

Re: Een 305 Automatic van de sloop gered

BerichtGeplaatst: 15 jul 2015, 00:49
door Harrie
een telkens beter wordende 305 Automaat: wat een leuk verhaal.
goed bezig ! :wink:
grt, Harrie

Re: Een 305 Automatic van de sloop gered

BerichtGeplaatst: 15 jul 2015, 11:58
door Woutr
Mooi verhaal! Hoe ben je aan die achterruit jaloezie gekomen?

Re: Een 305 Automatic van de sloop gered

BerichtGeplaatst: 15 jul 2015, 15:00
door Steven-
Leuk verhaal, Diego! Ik kan beamen dat het een zeer leuke 305 is die lekker rijdt !

Re: Een 305 Automatic van de sloop gered

BerichtGeplaatst: 15 jul 2015, 20:46
door CinqCentCinq
Bedankt voor de leuke reacties! :-)

@Woutr: De achterruit-jaloezie heb ik een paar jaar geleden gevonden op de Belgische oldtimerbeurs Dreamcar International in Mechelen.

Er zat daar een morsige oude vent die een enorme partij spullen/rotzooi bij zich had en daar lag een partij van die dingen, van het merk AUTOPLAS, tussen voor verschillende auto's. (Nieuw, maar dus wel een jaar of 25-30 oud, New Old Stock dus! :wink: )

Na wat graafwerk vond ik er 2 voor een 305, en het 100% complete exemplaar (met bevestigingsclips e.d. erbij) in een dichte originele verpakking heb ik gekocht en gemonteerd.

Leuk detail: Op de 305en die mijn ouders gehad hebben werd in de zomer ook zo'n jaloezie gemonteerd zodat ik als klein ventje niet in de volle zon achterin zat! :-)

Re: Een 305 Automatic van de sloop gered

BerichtGeplaatst: 12 sep 2015, 21:53
door CinqCentCinq
Tijd voor een update: Ik heb de 305 van stal gehaald en direct de distributieriem, spanrol en waterpomp vervangen! :-)

Het is onbekend wanneer de riem voor het laatst gedaan was dus ik vond het wel tijd nu ik de 305 bijna 6 jaar in bezit heb, als hij breekt ben je verder van huis...

De riem zelf (van Gates) ziet er overigens nog perfect uit, de originele waterpomp van '86 mankeerde niets, maar de eveneens originele spanrol had het na 29 jaar en 122850 kilometer wel gezien. Die maakt los in de hand lawaai en er zit iets speling op, maar dat mag wel een keer toch?

Over het vervangen van de riem is weinig spannends te schrijven dus dat laat ik dan ook maar... :wink:

Binnenkort mag de 305 weer naar de APK, ik verwacht geen bijzonderheden maar dat laat ik aan de keurmeester over.

Re: Een 305 Automatic van de sloop gered

BerichtGeplaatst: 12 sep 2015, 22:53
door Steven-
Mooi Diego! Better safe than sorry.. Ik zou zelf nooit echt relaxt achter het stuur kunnen zitten als ik niet weet wanneer de d-riem voor het laatst gedaan is. Nu kun je weer met een gerust hart toeren met je leuke 305, voor zover je dat al niet deed. :-)

Re: Een 305 Automatic van de sloop gered

BerichtGeplaatst: 13 sep 2015, 00:00
door MarcoPeus
Goed gedaan en inderdaad, spijt komt na de zonde dus goed dat je alles vervangen hebt want als hij scheurt dan is dat de zonde.