Vervangen schuifdakkabel

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie

Vervangen schuifdakkabel

Berichtdoor wowo » 26 maart 2007, 14:04

Net in een oud bericht gelezen dat zo'n kabel 200 euro kost. Mijn hemel, wat duur..maar alsnog wil ik het doen.
Heeft iemand deze klus wel 's geklaard?
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor peugeot505 » 26 maart 2007, 19:18

yep,een maand of 6 geleden gedaan.Is een heel karwei,maar als je ietwat handig bent goed te doen. De prijs van de kabel is jammer genoeg correct :roll:
Peugeot 406 coupe '00 +175.000km
Fiat 500c '13 +55.000km
Citroen Ami6 Break '68 +100000km
Avatar gebruiker
peugeot505
 
Berichten: 522
Geregistreerd: 16 okt 2005, 13:03
Woonplaats: haasdonk-waas

Berichtdoor Martijn » 26 maart 2007, 20:51

peugeot505 schreef:yep,een maand of 6 geleden gedaan.Is een heel karwei,maar als je ietwat handig bent goed te doen. De prijs van de kabel is jammer genoeg correct :roll:


Als je dat doet, monteer dan ook even de verstevigingsstrip zoals aangegeven door Peugeot als modificatie. Extra versteviging van de kabel bij de motor. Is een eenvoudig dingetje, laten maken door het 305/505 register van de PCN en kost maar een paar Euro's!
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor peugeot505 » 26 maart 2007, 21:39

die verstevigingsstrip ken ik niet,dit is het eerste wat ik ervan hoor.Kan je dit eens verduidelijken(doel,waar monteren,enz).Is dit een origineel accesoire of zelfbedacht?
alvast dank
Peugeot 406 coupe '00 +175.000km
Fiat 500c '13 +55.000km
Citroen Ami6 Break '68 +100000km
Avatar gebruiker
peugeot505
 
Berichten: 522
Geregistreerd: 16 okt 2005, 13:03
Woonplaats: haasdonk-waas

Berichtdoor wowo » 27 maart 2007, 11:17

peugeot505 schreef:yep,een maand of 6 geleden gedaan.Is een heel karwei,maar als je ietwat handig bent goed te doen. De prijs van de kabel is jammer genoeg correct :roll:


Ik kan me geen voorstelling maken bij zo'n kabel maar is die op geen enkele manier te repareren?
Je zou me enorm helpen met een beschrijving van de werkzaamheden. Ik ga volgende week donderdag op vakantie en heb dan alle tijd en ruimte om te klussen.

Martijn schreef:Als je dat doet, monteer dan ook even de verstevigingsstrip zoals aangegeven door Peugeot als modificatie. Extra versteviging van de kabel bij de motor. Is een eenvoudig dingetje, laten maken door het 305/505 register van de PCN en kost maar een paar Euro's!


Dat klinkt goed alleen denk ik niet dat ik dat kan regelen voor komende donderdag. Is de strip zonder al teveel moeite te plaatsen nadat je de
kabel hebt vervangen of moet het tegelijk?

Bedankt voor de reacties.
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Martijn » 27 maart 2007, 12:51

peugeot505 schreef:die verstevigingsstrip ken ik niet,dit is het eerste wat ik ervan hoor.Kan je dit eens verduidelijken(doel,waar monteren,enz).Is dit een origineel accesoire of zelfbedacht?
alvast dank


Het is een originele modificatie en staat in de Service Informaties in de originele werkplaatshandboeken 505. We hebben dit als club na laten maken omdat de schuifdakkabel altijd kapot gaat. Dit komt overigens doordat de bedieningsknop nog ingedrukt wordt gehouden terwijl het dak al dicht is, of als het dakpaneel te zwaar schuift. De buitenkabel breekt dan en schiet los. Het stripje voorkomt dit. Kan ook makkelijk naderhand geplaatst worden, want zowel bij 305 als 505 zit de schuifdakmotor in de kofferbak.
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor wowo » 27 maart 2007, 12:56

Martijn schreef: Kan ook makkelijk naderhand geplaatst worden, want zowel bij 305 als 505 zit de schuifdakmotor in de kofferbak.


Dank voor den info!
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor wowo » 27 maart 2007, 13:15

Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor peugeot505 » 27 maart 2007, 19:05

Martijn schreef:
peugeot505 schreef:die verstevigingsstrip ken ik niet,dit is het eerste wat ik ervan hoor.Kan je dit eens verduidelijken(doel,waar monteren,enz).Is dit een origineel accesoire of zelfbedacht?
alvast dank


Het is een originele modificatie en staat in de Service Informaties in de originele werkplaatshandboeken 505. We hebben dit als club na laten maken omdat de schuifdakkabel altijd kapot gaat. Dit komt overigens doordat de bedieningsknop nog ingedrukt wordt gehouden terwijl het dak al dicht is, of als het dakpaneel te zwaar schuift. De buitenkabel breekt dan en schiet los. Het stripje voorkomt dit. Kan ook makkelijk naderhand geplaatst worden, want zowel bij 305 als 505 zit de schuifdakmotor in de kofferbak.

dank je wel martijn,daar ga ik eens achteraan dan.als de kabel kapot gaat,is dat dan altijd aan de motor? of gaat hij soms ook kapot aan de achterkant vanhet dak zelf?
Peugeot 406 coupe '00 +175.000km
Fiat 500c '13 +55.000km
Citroen Ami6 Break '68 +100000km
Avatar gebruiker
peugeot505
 
Berichten: 522
Geregistreerd: 16 okt 2005, 13:03
Woonplaats: haasdonk-waas

Berichtdoor peugeot505 » 27 maart 2007, 19:27

repareren is een vrij onmogelijke opdracht,maar als je zelf iets zou kunnen bedenken...mag je dat altijd doorspelen naar alle 305/505 eigenaars.

Wat de werkwijze betreft,moet de bekleding van het schuifdak zelf eraf(zit met 4 klemmen vast vooraan de dakplaat). achteraan moeten de zijpanelen van de raamstijlen eraf en de achterste handgrepen aan het dak.Ook de achterste binnenverlichting moet eruit,en de deurrubbers van de achterdeuren bovenaan loshalen.(ikzelf had de achterruit eruit,is gemakkelijker werken,maar is niet echt nodig) dan de hemelbekleding voorzichtig losmaken,aan de deuren de lijm voorzichtig losmaken. tegen de achterruit zit de bekleding met een +- 6 klemmen,die zitten in een hardboard vezelplaat.Zeer voorzichtig met het losmaken van de klemmen,bij het nonchalant werken breekt de hardboard.aan de hoeken van de achterruit moet je tussen de raamrubber de bekleding ertussenuit halen. en dan kan je de bekleding een stuk laten zaken en 1 beugel links en rechts losklikken waarna het achterste stuk bekleding nu vergenoeg losgemaakt is en gewoon naar beneden hangt.nu kan je de 2 moertjes aan de schuifdakplaat losmaken en de wormdraad eruit trekken(nadat je de schuifdakmotor al had verwijderd). Dan kan je achteraan de kader van je schuifdak met een platte tang het koppelstuk losmaken waar de plastieken geleider op de kader zit,is een klik en draai systeem. je kan dan de plastieken gein langs de koffer eruit halen.(er zit nog tegen het dak een clips herrinner ik me,maar weet niet meer direkt of die los moest of niet :?: ) de nieuwe kabel in omgekeerde volgorde inbouwen(is wel wat prutswerk eer de nieuwe gein op zijn plaats zit.
p.s. de hemelbekleding terug hangen en mooi strak krijgen is het simpelste van de hele klus

Als je nog vragen hebt,of iemand die een fout in mijn werkwijze vindt zitten mag me gerust verbeteren.
groeten Dave[/quote]
Peugeot 406 coupe '00 +175.000km
Fiat 500c '13 +55.000km
Citroen Ami6 Break '68 +100000km
Avatar gebruiker
peugeot505
 
Berichten: 522
Geregistreerd: 16 okt 2005, 13:03
Woonplaats: haasdonk-waas

Berichtdoor wowo » 27 maart 2007, 21:59

Alvast reuze bedankt Dave.
Als ik een kabel weet te scoren voor volgende week vrijdag dan ga ik het de week erna doen.
Ik laat horen hoe het verloopt.
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar 505

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten