Olielekkage op achterste keerring (koordje) 505

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie

Olielekkage op achterste keerring (koordje) 505

Berichtdoor Rob d'n urste » 27 okt 2006, 20:13

Mijn 505 motorblok heeft een serieuze olielekkage via de achterste keerring op de krukas.

Het gaat om het XD3TE blok, de 2,5 liter turbo diesel.

Deze keerring is geen seal, maar bestaat uit 2 stukken koordachtig materiaal (koordje), die samen de afdichting vormen.
Samen vormen beide stukken een cirkel.

Het ene deel is gemonteerd in het laatste lagerblok, en dit blok laat zich na verwijderen van de carterpan eenvoudig demonteren, waarna het 'koordje' vervangen kan worden.

Het probleem is dat het andere koordje zich dan boven de krukas bevind (vanaf de onderzijde gezien), en vermoedelijk alleen vervangen kan worden door de krukas uit te bouwen.

Wie heeft hier ervaring mee, en is het mogelijk middels een truc dit bovenste koordje te vervangen zonder de krukas er te moeten uithalen?

Ik kijk uit naar reacties, Gr Rob
Rob d'n urste
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 27 okt 2006, 18:27
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Berichtdoor Bert » 27 okt 2006, 22:26

om het bovenste deel van de keering te vervangen zal de krukas toch gedemonteerd moeten worden, om de keerring goed in/op z'n plaats te krijgen is er zelf een stuk speciaal gereedschap. de keering bestaat uit een soort grafiethoudend touw o.i.d
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor pick~up » 03 nov 2006, 20:18

Je moet inderdaad de krukas er uit halen anders lukt het je niet.
Als je nieuwe koortjes heb dan moet je die wel een nacht in de olie gooien dan brand je ze niet op met de eerste keer starten.
pick~up
 
Berichten: 610
Geregistreerd: 20 jun 2004, 20:52

Berichtdoor Nikilauda504 » 08 nov 2006, 08:47

Je bedoelt deze keerringen, ze zijn gewoon bij de dealer nieuw te bestellen:

Afbeelding
Avatar gebruiker
Nikilauda504
 

Re: Olielekkage op achterste keerring (koordje) 505

Berichtdoor Ivovanduijn » 18 okt 2012, 07:02

Heeft iemand ervaring met het vernieuwen van deze 'veters' ?
Is bij een druppeltje lekken alleen de onderste vervangen een optie omdat die het snelst slijt ?
Kan je de bovenste vervangen door de krukas alleen een beetje van zn plaats te halen ?
Groet Ivo
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: Olielekkage op achterste keerring (koordje) 505

Berichtdoor wannes » 06 nov 2012, 00:13

Het is een klassiek probleem, helaas moet de krukas er helemaal af om dat koordje te vervangen.
wannes
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 05 nov 2012, 14:42

Re: Olielekkage op achterste keerring (koordje) 505

Berichtdoor Ivovanduijn » 06 nov 2012, 07:54

Dat heb ik nu gedaan, en met de eerder genoemde nummers kon ik inderdaad gewoon bij de peugeot dealer de "veters" halen.
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht


Keer terug naar 505

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten