Pagina 1 van 1

Peugeot 505 GR 2.2i kat vraagje

BerichtGeplaatst: 15 feb 2018, 21:16
door pick~up
Wij zijn in het bezit van een 1990er 505 GR break met een 2.2 motor en katalysator.

Mijn vraag is deze...wij rijden nu ongeveer 1.5 jaar met de 505 maar het verbruik is best wel hoog..1op 7.8...met geluk 1op 8...

Nu is dat geen ramp maar ik krijg er niets voor terug als ik met de V6 505 rij verbruikt die minder en krijg ik er nog iets voor terug trekkracht en een mooi geluid..

Bij de 505 2.2 niets van dat...rijd prima hoor niets om te klagen maar kan dat verbruik niet wat minder.

3 jaar terug heb ik ook een 505 GTI gereden uit 1989 met 2.2 motor en katalysator en die zoop ook al als een gek.

Ik heb 5 jaar terug iemand gesproken die vertelde dat hij met zijn 505 gti uit 1986 blij 1op 13 reed en dat was ook nog een automaat.

Dus de vraag is zit er motorisch verschil tussen een 2.2 motor met of zonder katalysator misschien nokkenas, inspuiting?

En kunnen 505 GTI rijders mijn iets vertellen over het verbruik van de auto?

Re: Peugeot 505 GR 2.2i kat vraagje

BerichtGeplaatst: 15 feb 2018, 21:32
door Brownie
Ik kan je niet direct helpen, maar herken je verhaal wel. Destijds reed ik met mijn 86er GTI ook ruim boven de 1 op 10, maar nu met mijn afgeknepen amerikaanse 91er SW8 heb ik een minder vermogen, maar een stuk meer verbruik. Misschien hoort het er toch gewoon bij?

PS: Gefeliciteerd met 505 berichten!

Re: Peugeot 505 GR 2.2i kat vraagje

BerichtGeplaatst: 15 feb 2018, 23:23
door A.B.203
Haal de katalysator er tussenuit en test wat dan het gebruik is. Weet overigens niet of dat zonder meer kan bij een benzinemotor uit die tijd hoor. Heb zelf eens de (ongeregelde) katalysator onder een Peugeot 406 diesel vandaan gehaald. Had de uitlaat kapot gereden en vond een nieuw katalysator nogal prijzig, in Belgie werden goedkope dempers zonder inhoud geleverd. Bij de APK kwam de auto moeiteloos door de roettesten en hij was er ook nog iets zuiniger van geworden. De 2.2 motor van de 505 komt toch van Chrysler vandaan en werd ook als STI geleverd ?

Re: Peugeot 505 GR 2.2i kat vraagje

BerichtGeplaatst: 16 feb 2018, 01:47
door Brownie
A.B.203 schreef: De 2.2 motor van de 505 komt toch van Chrysler vandaan en werd ook als STI geleverd ?


De 2.2 van Chrysler (N9) zit alleen in de 505 Turbo Injection (en diverse Talbots), Niet te verwarren met de 2.0 (en later 2.2) uit de TI, STI, GRi en GTi. Dat is (denk ik) een echte franse motor die ook in de Renault 25 zit en volgens mij als carburateur versie ook in de Citroen CX.

Re: Peugeot 505 GR 2.2i kat vraagje

BerichtGeplaatst: 16 feb 2018, 12:29
door pEus
Brownie schreef:
A.B.203 schreef: De 2.2 motor van de 505 komt toch van Chrysler vandaan en werd ook als STI geleverd ?


De 2.2 van Chrysler (N9) zit alleen in de 505 Turbo Injection (en diverse Talbots), Niet te verwarren met de 2.0 (en later 2.2) uit de TI, STI, GRi en GTi. Dat is (denk ik) een echte franse motor die ook in de Renault 25 zit en volgens mij als carburateur versie ook in de Citroen CX.


Klopt Bram, de 2.2 in de GTI is overigens een Douvrin :-) Die bouwde blijkbaar niet alleen 6 cylinders :wink:

Re: Peugeot 505 GR 2.2i kat vraagje

BerichtGeplaatst: 16 feb 2018, 21:14
door pick~up
Brownie schreef:Ik kan je niet direct helpen, maar herken je verhaal wel. Destijds reed ik met mijn 86er GTI ook ruim boven de 1 op 10, maar nu met mijn afgeknepen amerikaanse 91er SW8 heb ik een minder vermogen, maar een stuk meer verbruik. Misschien hoort het er toch gewoon bij?

PS: Gefeliciteerd met 505 berichten!


Oja das ook toevallig 505 berichten :mrgreen:

Ja jij heb natuurlijk ook zo,n geknepen 505 is die van jou ook 114 pk met kat?

Re: Peugeot 505 GR 2.2i kat vraagje

BerichtGeplaatst: 16 feb 2018, 21:46
door Brownie
Wat het nu precies is weet ik niet. Ik had in mijn hoofd dat mijn 86'er 130 pk had en de 90'er SW8 107 pk door kat en motormanagement en US emissie regels.

Maar als ik een beetje door het internet speur zie ik ze voor alle kat modellen (GRi, GTi en SW8) 120 pk specificeren. En die van jou 114 pk?

In elk geval is mijn Familiale met zijn 1670 kg niet voorruit te branden ten opzichte van mijn 86'er sedan met 1240 kg. Maar dat ligt ook niet allen aan het vermogen natuurlijk.

Re: Peugeot 505 GR 2.2i kat vraagje

BerichtGeplaatst: 18 feb 2018, 15:10
door pick~up
Is jou familiale 1670 kg?? is ie van echt dik USA ijzer?
Onze familiale is ledig 1329 kg....en die gaat al niet vooruit..

Op de Duitse brief stond 114 pk en Duitsers maken geen fouten daar in volgens mijn.

Zou het omdat onze (schone) 505,s zo zuipen af fabriek een ander ecu of nokkenas of iets degelijk hebben?
Is dit niet te vinden op oude microfiche of zo? Maar je wie heeft die?

Re: Peugeot 505 GR 2.2i kat vraagje

BerichtGeplaatst: 18 feb 2018, 15:13
door pick~up
A.B.203 schreef:Haal de katalysator er tussenuit en test wat dan het gebruik is. Weet overigens niet of dat zonder meer kan bij een benzinemotor uit die tijd hoor. Heb zelf eens de (ongeregelde) katalysator onder een Peugeot 406 diesel vandaan gehaald. Had de uitlaat kapot gereden en vond een nieuw katalysator nogal prijzig, in Belgie werden goedkope dempers zonder inhoud geleverd. Bij de APK kwam de auto moeiteloos door de roettesten en hij was er ook nog iets zuiniger van geworden. De 2.2 motor van de 505 komt toch van Chrysler vandaan en werd ook als STI geleverd ?


Bij de gti uit 89 die ik 3 jaar terug had is de kat verwijdert maar dit hielp niets

Re: Peugeot 505 GR 2.2i kat vraagje

BerichtGeplaatst: 18 feb 2018, 16:40
door Brownie
pick~up schreef:Is jou familiale 1670 kg?? is ie van echt dik USA ijzer?
Onze familiale is ledig 1329 kg....en die gaat al niet vooruit..

Op de Duitse brief stond 114 pk en Duitsers maken geen fouten daar in volgens mijn.

Zou het omdat onze (schone) 505,s zo zuipen af fabriek een ander ecu of nokkenas of iets degelijk hebben?
Is dit niet te vinden op oude microfiche of zo? Maar je wie heeft die?


Probleem met de US is natuurlijk wel al die extra dingen die je wilt, maar ook de extras die je er voor niks bij krijgt:
- Dubbele dorpels
- Extra grote bumpers met schokdempers erin
- automaatbak
- airco
en nog veel meer dingetjes die allemaal meetellen

Bovendien krijgt een Europese familiale gewoon het ledig gewicht zoals de fabriek dat opgeeft. Dat kan best wel eens erg positief uitvallen. Die van mij is gewogen bij de RDW omdat ze het model niet kennen. Dat is waarschijnlijk gebeurt inclusief reservewiel en andere spullen in de auto en misschien ook wel een volle tank.

De ECU en luchtmassameter zijn in elk geval anders bij de katalysator versies, maar tussen de US en EU kat modellen zitten ook nog wel meer verschillen. Ik speel al een poos wilde plannen om alles eruit te trekken en een europese V6 in te bouwen. Maar dan haal je je wel heel veel werk op de hals en mijn 4 cilindertje heeft nog geen ton gelopen.