Pagina 1 van 1

Turbodruk XD3T en XD3TE

BerichtGeplaatst: 26 feb 2017, 23:49
door KEES404
Ik ben tegen het volgende aangelopen

In mijn ombouwproject 404 GTDTE bleek de bestaande Turbo van het XD3TE 505 GTDTE blok finaal naar de Filistijnen
De olie van de druksmering viel gewoon de uitlaat in
Turbo as kon milimeters op en neer
Op de gehele wereld(na 35 mails van Minsk naar Québec, Narvik naar Johannesburg geen turbo voor de intercoolerversie te vinden

Een Turbo revisie bedrijf(APS) deelde Echter mee dat je elke turbo kan nemen als die maar eenzelfde in en uitlaat turbine wiel heeft

Ik kwam toen uit op de turbo van de "gewone" XD3T dus zonder de intercooler

Ik heb toen wel even de Wastegate druk provisorisch gemeten(dat is de omloop klep in de uitlaat die een te hoge turbodruk tegengaat)
Ik kwam met de oude op 0.8 bar

De nieuwe (Heb voor niet teveel een gereviseerde aangeschaft) gaf een druk van ruim 1 bar

Nu las ik ergens de dat de Turbodruk bij volvermogen bij 2000t/min de 0,6 bar niet mag overschrijden
Ik heb nog twee turbo's liggen(alle 3 zijn van verschillende fabricaten) en die gaven 0.8-0.9 zowel de Garret als de KKK

Mijn vraag is of iemand weet bij welke druk de watsegate klep moet gaan openen voor de XD3TE

Heb als het allemaal werkt dus een alternatief voor de XD3TE inclusief de aanpassing voor de bevestiging van de Turbo op het uitlaatspruitstuk
Kunnen de 505 GTDTE's weer goed op weg

Gaarne wat reacties

Kees Rijksen

Re: Turbodruk XD3T en XD3TE

BerichtGeplaatst: 27 feb 2017, 09:19
door Ivovanduijn
Ik heb het geluk dat ik nog nooit problemen heb gehad met mijn turbo en ik heb er nog nooit aan heb moeten sleutelen. Ik weet er zelf dus eigenlijk weinig van. Op het Australische Peugeot forum zijn ze er wel heel druk mee misschien kan je daar wat info van af halen.
http://www.505turbo.com/forum/index.php?/topic/93-turbo-diesel-modifications/
Succes

Re: Turbodruk XD3T en XD3TE

BerichtGeplaatst: 27 feb 2017, 14:25
door KEES404
Hallo Ivo,

Hartelijk dank voor je advies

Ik ben er uitgekomen

PSI naar BAR omgerekend kom ik op de waardes uit die ik bij de bestaande turbo meet
Alleen de gereviseerde is nu het probleem

Heb APS benadert

Denk dat het goed komt en anders moet ik zelf wat regelen met de veerdruk in een dicht gevelst doosje

Ach de turbotechniet is heel simpel
Wat mechanische delen die luchtdruk opbouwen in een inlaat

Kosten zijn ook niet meer zo hoog

Nieuw middenstuk kost 165,=Euro bij APS

Die van mij kant en klaar gereviseerd kost 200,= uit great Brittain

Zijn vaak goedkopere onderdelen te koop
Nog wel
Na de Brexit zal dat kunnen veranderen

Ik hou je op de hoogte

Kees

Re: Turbodruk XD3T en XD3TE

BerichtGeplaatst: 28 feb 2017, 11:21
door KEES404
Ik ben gisteravond tot te laat bezig geweest in de mancave(garage) om het probleem op te lossen
Mijn vrouw kwam ongerust kijken of ik het nog wel deed en niet voor pampus lag : :shock:

Ik heb van twee turbo's een gemaakt
Het uitlaatslakkenhuis van een turbo met waste gate klep die wel de goede druk leverde heb ik omgeruild met die van de gereviseerde

Dat paste allemaal wonder boven wonder als een ... in een...

Dat dicht gefelste doosje is als je hem opent als verloren te beschouwen en zal niet meerfunctioneren

Kan weer verder met mijn bouwsel

In en uitlaat delen opbouwen
Morgen de intercooler ophalen in Barneveld

ook daar wat pas aan te maken

Nog een jaartje dan gaat hij het doen

Kees

Re: Turbodruk XD3T en XD3TE

BerichtGeplaatst: 28 feb 2017, 12:42
door A.B.203
Ben bang dat het geen jaar meer gaat duren eer de 404 rond briest. Mooie ombouw hoor, las zojuist in de laatste klassiek & techniek een zelfgebouwde Citoën traction pick-up, ook prachtig hoor maar geen update van de motor.