Tellerwerk 505 phase 2: elektriek

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie

Tellerwerk 505 phase 2: elektriek

Berichtdoor Mathieu » 24 jun 2015, 22:06

Ik heb een onmogelijke vraag en ik ga 'em toch stellen:

Wie-o-wie heeft het elektrische aansluitschema van het tellerwerk van een 505V6?

Is dat überhaupt te vinden?
Reden is dat ik het instrumentenpaneel heb opgestuurd naar Info Instruments in Breda voor reparatie.
De kilometerteller deed vreemd. Dat is opgelost maar nu doet de wijzer van olienivo/oliedruk niets meer en men wil graag weten hoe de aansluitingen in elkaar zitten.
Ik heb een tellerwerk als reserve meegestuurd maar men is bang de zaak te vernielen, wat ik alleen maar kan toejuichen.

Het is de bekende Jaeger klok.

Vast dank voor het meedenken.
Mathieu
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 21 aug 2005, 13:22

Re: Tellerwerk 505 phase 2: elektriek

Berichtdoor Ngurumo » 26 jun 2015, 12:16

Peukje1 heeft dat vast wel! Als het bestaat tenminste :D
Peugeot 505 V6 (1987)
Peugeot 309 1.6 GR (1986)
Peugeot 206 1.4 HDi Pop' Art (2005)
Peugeot 407 3.0 V6 Feline (2007)
Ngurumo
 
Berichten: 276
Geregistreerd: 27 sep 2011, 20:45
Woonplaats: Grou

Re: Tellerwerk 505 phase 2: elektriek

Berichtdoor Mathieu » 28 jun 2015, 11:15

Dank je!
Mathieu
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 21 aug 2005, 13:22

Re: Tellerwerk 505 phase 2: elektriek

Berichtdoor Peukje 1 » 30 jun 2015, 14:26

Heb ik jammer genoeg niet.
Wat er kan zijn is een beschrijving van hoe het instrumentenpaneel gedemonteerd kan worden en dan niet hoe je het uit de auto haalt.
Maar een beschrijving van hoe je losse meters kunt vervangen en controleren en ook hoe je de printplaat kunt doormeten.
Het controleren van de printplaat is ook nodig omdat daar nog enkele weerstandjes op zitten zoals tussen de koelwater en olie temperatuurmeter.
Een andere mogelijkheid is om alles te controleren als het in de auto zit.
De veel sensoren werken via weerstand aan de massa als je de draad losmaakt en je tikt deze heel even tegen de massa zal de meter vol uitslaan.
Een andere veiligere methode is om er een regelbaar weerstandje tussen de aansluitkabel van de sensor en de massa te zetten en deze dan steeds verder open te draaien(dit kan bv met het draaiknopje voor de dashboard verlichting.
Zelf denk ik dat het probleem eerder in de bedrading zit met ergens een slechte aansluitstekker.
Bij de v6 is bij de kabelboom een slechte kwaliteit stekkertjes gebruikt die hun veerkracht verliezen en daardoor slecht contact gaan maken.
Als er iemand beschikt over deze technische informatie wil ik je graag helpen bij het uitzoeken en oplossen .
Peukje 1
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 26 okt 2007, 18:42

Re: Tellerwerk 505 phase 2: elektriek

Berichtdoor Martijn » 01 jul 2015, 05:34

Even uit mijn hoofd is er een aparte technische handleiding van Peugeot over het dashboard van de 505 PhaseII. Waarschijnlijk heb ik m zelf in de verzameling maar dan moet ik letterlijk gaan graven.... Ik zal binnenkort een poging wagen. Anders heeft de PCN denk ik ook wel een exemplaar in het Archief.
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2179
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: Tellerwerk 505 phase 2: elektriek

Berichtdoor Mathieu » 08 jul 2015, 21:39

Martijn en Peukje 1,


Dank voor de geboden hulp!
Maandagavond heeft Marc van de firma Info Instruments uit Breda tot 21:30 zitten zwoegen en het probleem opgelost.
De wijzer van het metertje kwam tegen de wijzerplaat en zat dus vast.

Verder heeft men de kilometerteller helemaal tiptop in orde gemaakt en verzegeld.

Na diverse firma's te hebben geraadpleegd en die he-le-maal niet geïnteresseerd bleken in Peugeot ben ik blij dat Info Instruments mij heeft willen en kunnen helpen.
Ondanks dat men -om redenen- meer weet van VDO dan Jaeger.

Mathieu
Mathieu
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 21 aug 2005, 13:22


Keer terug naar 505

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten