Pagina 1 van 1

505 GRD TD slaat op hol

BerichtGeplaatst: 25 maart 2014, 20:39
door Veeburgpeugeot
Hallo allemaal, Willem Veeburg uit Valkenburg hier en ik heb al een paar jaar een 505 GRD TD .

Ik gebruik de 505 dagelijks en naar alle tevredenheid. Behalve....

Bij stoplichten, of daar waar ik even stationair moet draaien, slaat de motor soms op hol. Je kunt het horen aankomen. Het toerental gaat omhoog, de wagen trilt dan en dat is dan het moment waarop ik de motor afzet. Als ik er langer mee wacht gaat het zelfs nog heel even door terwijl ik de motor heb afgezet. Als ik daarna start is er niks meer aan de hand, maar jullie begrijpen dat dit lastig kan zijn.
Het is overigens niet altijd en voor elk stoplicht. Maar bij tijd en wijle krijgt hij het op de heupen.

Op lange stukken, en die rij ik vaak, rijdt het ding overigens als een vorst.

Wie kan mij dit verschijnsel enigszins in Jip en Janneketaal uitleggen? En heeft het een naam?

bvd, willem

Re: 505 GRD TD slaat op hol

BerichtGeplaatst: 25 maart 2014, 21:04
door joospeugeot
z

Re: 505 GRD TD slaat op hol

BerichtGeplaatst: 25 maart 2014, 21:06
door Wok
In het Engels:

A gasoline engine equipped with a carburetor employs a butterfly valve, controlled by the throttle mechanism, to control the volume of air (and, thus, the amount of fuel) taken into the engine to control engine speed. A diesel engine's speed is controlled by varying the amount of fuel supplied to the cylinders.

In many vehicles, a crankcase breather pipe feeds into the air intake to vent the crankcase; on a highly worn engine, gases can blow past the sides of the pistons and into the crankcase, then carry oil mist from the crankcase into the air intake via the breather. A diesel engine will run on this oil mist, since engine oil has the same energy content as diesel fuel, and so the engine revolutions increase as this extra "fuel" is taken in. As a result of increased revolutions, more oil mist is forced out of the crankcase and into the engine, and a feedback loop is created. The engine reaches a point where it is generating so much oil mist from its own crankcase oil that shutting off the fuel supply will not stop it, and it will run faster and faster until it is destroyed.

A runaway condition can also result from oil supplied by failure of the oil seals in a turbocharged diesel engine, from overfilling the crankcase with oil, or certain other mechanical problems such as a broken internal fuel pipe or worn or incorrectly assembled throttle linkage. In vehicles or installations that use both diesel engines and bottled gas (e.g. propane, natural gas, acetylene) a gas leak into the engine room could also provide fuel for a runaway, via the engine air intake.[2]

Diesel engines being used in industrial environments are subject to external hydrocarbons being introduced into the atmosphere and then being sucked into the air intake systems. This dangerous situation occurs at chemical plants, refineries, drilling sites or any environment where hydrocarbons are being produced. The BP Texas City facility was destroyed when this occurred in 2005. Federal law mandates the use of air shut off valves or esd valves on diesel engines used on offshore drilling rigs.

Several ways to stop a runaway diesel engine are to block off the air intake, either physically using a cover or plug, or alternatively by directing a CO2 fire extinguisher into the air intake to smother the engine.[3] Engines fitted with a decompressor can also be stopped by operating the decompressor, and in a vehicle with a manual transmission it is sometimes possible to stop the engine by engaging a high gear (i.e. 4th, 5th, 6th etc.), with foot brake & parking brake fully applied, and letting out the clutch quickly to slow the engine RPM to a stop, without moving the vehicle.

http://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_engine_runaway

Vrij vertaald: bij een dieselmotor regel je het toerental via de hoeveelheid toegevoerde brandstof. Via de ontluchting van je oliecarter komen oliedampen in je inlaatraject. Omdat de energetische waarde van motorolie bijna gelijk is aan die van diesel, fungeren deze oliedampen als extra brandstof en gaat je motor dus meer toeren draaien. Bij turbodiesels kun je ook nog te maken hebben met slijtage van de turbo waarbij olie via de turbo in het inlaattraject terecht komt.

Blijf hier niet mee rijden! Als je diesel namelijk écht op hol slaat, is er geen houden meer aan en draait je motor uiteindelijk in de soep.

Re: 505 GRD TD slaat op hol

BerichtGeplaatst: 26 maart 2014, 00:06
door Harrie
Wok schreef:Blijf hier niet mee rijden! Als je diesel namelijk écht op hol slaat, is er geen houden meer aan en draait je motor uiteindelijk in de soep.

+ 1 en al helemaal niet met een Turbo !
Vooral het snel stilzetten van de motor terwijl die hoge toeren is gaan draaien, is funest voor de turbo !
De turbo heeft een oliegedragen lager , zonder oliedruk ( motor uit ) loopt die snel vast want de turbine draait
nog even na op hoge snelheid. Dit geldt ook bij normaal stilzetten van de motor met turbo, even stationair laten
draaien voordat je de sleutel omdraait.
.
Beste Willem,
Het op hol slaan kan komen door olie uit carterventilatie of uit oliebad-filter.
Indien er oliebad-filter op zit: dan mag het niveau van de olie nooit hoger zijn dan
het peil. De stalen zeef moet schoon zijn. Als er olie opgezogen wordt via inlaatkanaal,
kan de motor op hol slaan.

Laat er e.v.t. een goede Peugeot-monteur naar kijken ?
met vriendelijke groet, Harrie

Re: 505 GRD TD slaat op hol

BerichtGeplaatst: 26 maart 2014, 21:28
door Veeburgpeugeot
Heren, (ik ga zomaar ervan uit dat jullie heren zijn)

Bedankt, ik ga ermee aan de slag.

Willem

Re: 505 GRD TD slaat op hol

BerichtGeplaatst: 12 apr 2014, 21:59
door colin
turbo kan olie lekken in het inlaat, dan slaat ie op hol
of inderdaad diesel bij olie , kan meerdere oorzaken hebben. dan op tenduur is het olie nivo zo hoog dan slaat ie ook op hol.

Re: 505 GRD TD slaat op hol

BerichtGeplaatst: 22 jun 2014, 00:48
door LouisdeFunes
en, hoe is het verder afgelopen ?

Re: 505 GRD TD slaat op hol

BerichtGeplaatst: 16 jan 2015, 11:24
door Veeburgpeugeot
Hallo allemaal,

Een late reactie, maar ter leering ende vermaeck:

De motor sloeg steeds op hol vanwege een kapot membraampje dat de brandstoftoevoer naar de turbo regelt aan de brandstofpomp. Voor de xd3t kenners: de paddestoel aan de zijkant van de pomp. Het membraam is zo groot als een 2euro munt.

Geen enkele garage kwam op dit idee, laat staan dat ze me wilden helpen. Dat is balen. Jullie wilden me wel helpen en dat waardeer ik. Uiteindelijk kwam ik bij een Motorenrevisie Spaarnestad in Haarlem terecht. Binnen 30 seconden stelde de monteur de diagnose want hij lekte daar wat brandstof en een halve dag later liep de motor weer als een zonnetje.

Re: 505 GRD TD slaat op hol

BerichtGeplaatst: 16 jan 2015, 18:50
door Harrie
mooi dat het opgelost is, Willem :wink:

nu weer genieten van je 505 GRD TD :wink: