Tip aanjager repareren/reviseren...

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie

Tip aanjager repareren/reviseren...

Berichtdoor CinqCentCinq » 26 feb 2014, 21:21

Ik heb mij nu eens goed verdiept in de aanjager/blower van mijn 505 omdat deze niet niet meer zo soepel draaide en regelmatig met een hoop lawaai in het kunstof huis aanliep.

Ik kwam tot de conclusie dat de as en zijn bevestiging van het elektromotortje door de horizontale plaatsing van de blower zodanig uitgesleten waren dat de kunstof "propeller" naar beneden kon zakken en/of slingeren en aan ging lopen.

Na wat demontagewerk van het plastic huis waar de blower in zit bleek dat er precies hetzelfde elektromotortje in al het redelijk simpel te demonteren plastic verborgen zat als in een goede 205-blower die ik nog had liggen en al eens gedemonteerd had om schoon te maken! :-)
Ik heb die van de 205 weer opgezocht en vervolgens beide blowers volledig gedemonteerd totdat ik 2 losse elektromotortjes op tafel had liggen.

Daarna heb ik alle losse onderdelen van de 505 weer aan en om het spelingsvrije en soepel draaiende 205-motortje gemonteerd zodat ik nu weer een perfect draaiende en geruisarme blower in de 505 heb! :D

Let op :!:

-De ventilator van de 505 draait rechtsom, die van de 205 linksom! Het is voldoende om de stekkertjes direct aan het motortje om te wisselen, d.w.z. hetzelfde te monteren als bij de 505.

-Wees voorzichtig met het demonteren van de "propeller" als deze erg vast zit op de as! Ga niet rammen maar boor/zaag/slijp deze liever van de goede donor-elektromotor af om beschadiging van het binnenwerk te voorkomen! Bij de versleten motor moet de "propeller" natuurlijk heel blijven dus deze kun je rustig lostikken.

-Niet alle 205 en 505 motortjes zullen 1 op 1 omwisselbaar zijn, je moet dus even goed vergelijken nadat je de 505-blower gedemonteerd hebt! Het principe blijft hetzelfde, maar detailverschillen kunnen probleempjes opleveren.

-Dit is geen handleiding/"How to...", alleen een tip! Hier staat meer info over de aanjager: http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?t=14610

Als je al een compleet nieuwe 505-blower kunt vinden zal deze duur zijn en een gebruikte zal ook slijtage vertonen dus dit is naar mijn mening een goede en goedkope oplossing! Bovendien zullen er meer elektromotortjes uit de PSA-stal bruikbaar zijn maar dat mogen jullie zelf uitzoeken! :wink:
Laatst bijgewerkt door CinqCentCinq op 27 feb 2014, 11:16, in totaal 1 keer bewerkt.
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Tip aanjager repareren/reviseren...

Berichtdoor CXpeu » 26 feb 2014, 23:16

Mooi dat je het opgelost hebt! Je had een paar foto's moeten schieten tijdens de "operatie" :wink:
'87 Citroen CX 2.2 TRS
'98 Peugeot 205 Generation 1.4
Avatar gebruiker
CXpeu
 
Berichten: 401
Geregistreerd: 30 jul 2008, 16:27
Woonplaats: B'hoek

Re: Tip aanjager repareren/reviseren...

Berichtdoor CinqCentCinq » 27 feb 2014, 00:35

Ik ben tot nu toe erg blij met het resultaat maar de 505 staat nog geschorst in de stalling dus voorlopig heb ik er nog niet veel plezier van. :(
(Mmmm..., misschien neem ik 'm wel mee naar de forum-meeting, dan klopt mijn forumnaam tenminste! :D )

En ja, ik had wat foto's moeten maken maar toen ik lekker bezig was ben ik dat vergeten... :oops: :roll:
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Tip aanjager repareren/reviseren...

Berichtdoor 305 friesland » 27 feb 2014, 08:23

Ja dat vind ik vaak toch het mooie van peugeot ,Ondanks jaren leeftijdverschil pas er toch een hoop door elkaar heen alleen veel mensen weten dat niet en gaan dan veel te gericht zoeken met weinig of geen resultaat.
Probleem bij de meeste motortjes is dat de smering op een gegeven moment weg is en dan gaat het bronzen lagertje meedraaien met het asje en dan loopt het huisje uit.
Bij mijn C5 heb ik het ook al gehad dat hij begon te piepen ,ook uit elkaar gehaalt en schoongemaakt en gesmeerd en draait al weer een poos perfect.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: Tip aanjager repareren/reviseren...

Berichtdoor CinqCentCinq » 27 feb 2014, 11:34

Als je de onderdelen niet hebt liggen is het wat lastiger vergelijken maar als je de tijd neemt om de juiste donor-blower op de sloop o.i.d. te zoeken dan ben je in een middagje klaar met de hele operatie.

Het viel mij ook op dat het elektromotortje van de 505-blower er na 90000 kilometer in alle opzichten véél slechter aan toe was dan de 205-exemplaren met veel meer draaiuren die ik in de loop der tijd netjes schoongemaakt heb. Met alleen smeren was hij ècht niet meer te redden! :wink:
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Tip aanjager repareren/reviseren...

Berichtdoor LouisdeFunes » 03 maart 2014, 02:37

mijn 505 doet dat ook, dwz, alleen na een langere tijd als ik aan het rijden ben. zeer irritant. soms verdwijnt het als ik de blower een stand om hoog zet, maar meestal zet ik de blower dan maar uit en gooi het schuifdak open. of de radio op standje boemboem :P

bij alle 505-en die ik ken of heb gekend kwam dit euvel trouwens in meer of mindere mate voor. ik had mij al voorgenomen om een motortje uit een Duitser of Jap te halen en die er in te zetten. moet in principe toch ook werken.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Tip aanjager repareren/reviseren...

Berichtdoor CinqCentCinq » 03 maart 2014, 13:58

Zolang het motortje de juiste, of in ieder geval pas te maken, afmetingen heeft ben je al een eind op weg inderdaad, maar nogmaals: Wat er allemaal precies past mogen jullie zelf uitzoeken! :wink:
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Tip aanjager repareren/reviseren...

Berichtdoor 304 coupé » 10 mei 2014, 20:04

hier moet ik ook eens aan beginnen :cry: ,net hetzelfde bij mijn GTD ,na een tijde stilstand een gepiep dat verdwijnt na een stand hoger te zetten
maar ik zie ervan af want hij zit aardig verscholen dacht ik achter die hard-zacht aardige plastiek wand in de motorruime die direct breekt als je eraan komt.
une jour Peugeot,toujour Peugeot.

403 -1958
404 rally -1969
304 coupé-1974
505 gruau-1985
605 sri - 1992
205 xad multi- 1993
306 cabriolet 2000
106 sport-2001
508 SW
Peugeot fiets
404 trapauto
304 coupé
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 25 sep 2004, 21:05
Woonplaats: tongeren belgie

Re: Tip aanjager repareren/reviseren...

Berichtdoor CinqCentCinq » 10 mei 2014, 21:34

Die brokkelende isolatie-kap is inderdaad een vervelend ding, maar met veel geduld kun je 'm zo goed als onbeschadigd demonteren en opnieuw monteren. Maar vaak ook niet... :roll:

Ik heb trouwens wel ontzettend veel plezier van de stil en soepel draaiende aanjager gehad tijdens de rit naar Reims en de forum-meeting bij Karel Verhoeven! :D
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Tip aanjager repareren/reviseren...

Berichtdoor wowo » 11 mei 2014, 18:00

304 coupé schreef:hier moet ik ook eens aan beginnen :cry: ,net hetzelfde bij mijn GTD ,na een tijde stilstand een gepiep dat verdwijnt na een stand hoger te zetten
maar ik zie ervan af want hij zit aardig verscholen dacht ik achter die hard-zacht aardige plastiek wand in de motorruime die direct breekt als je eraan komt.


Ik heb 'm er bij de mijne destijds zonder schade uitgekregen. Gevalletje van niet moeilijk maar wel enorm lastig, ik geloof dat ik er een volle dag mee zoet was.
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar 505

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten