Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie

Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor Murena Dupont Blue » 26 jan 2014, 17:44

Goede middag,

mijn naam is Popko. Ik ben nieuw op dit forum.

Ik ben niet in het bezit van Peugeot.
Maar ben wel bezig met een motor uit een peugeot in mijn Murena te bouwen. Het gaat om N9TEA. Dit is in principe hetzelfde blok als wat in de Murena zat. De basis is hetzelfde namelijk het Simca (Chrysler) 180 blok. Het verschil alleen is dat de peugeot wat verder door ontwikkeld is middels injectie en Turbo met intercooler. Wat een paar leuke pk's meer moet geven ipv 118 nu naar 180pk :D .

Nu heb ik een aantal vragen mbt de inbouw. Alleen het makkelijkste is om dit mbv foto's toe te lichten.

Kan iemand mij vertellen hoe ik een bijlage kan toevoegen.

Op het het Matraforum heb ik de vraag wel met foto's kunnen zetten zie:
http://matraforum.messageboard.nl/forum ... f=9&t=1782

Mvg Popko
Avatar gebruiker
Murena Dupont Blue
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 jan 2014, 11:28
Woonplaats: Hasselt (Ov)

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor tout est beau avec une... » 26 jan 2014, 17:50

Hallo Popko, welkom hier,

Is je vraag nou wat er op de aansluiting van de pijp onder het inlaatspruitstuk komt?
De ene is voor je luchtomloopschuif en de andere gaat naar je rembekrachtiger.

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor Jineuf » 26 jan 2014, 22:53

tout est beau avec une... schreef:Hallo Popko, welkom hier,

Is je vraag nou wat er op de aansluiting van de pijp onder het inlaatspruitstuk komt?
De ene is voor je luchtomloopschuif en de andere gaat naar je rembekrachtiger.

M.Vr.Gr.Marco.



Afbeelding
Klopt!
@ POPKO: zorg je wel voor extra koelcapaciteit.
Heel belangrijk, extra el. fan en een grote oliekoeler plaatsen.
De N9T(E) {de E staat voor Echangeur= intercooler de A is de USA uitvoering } is zeer gevoelig voor over verhitting.
Bij een 505 Turbo Injection (niet GTi) is er nog de rijwind, die heb je bij de Matra niet (Mecanique Aviation TRAction) 8)

Succes!
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor Murena Dupont Blue » 27 jan 2014, 01:05

OK.
Dank jullie wel.

Ik denk dat ik dan de Vacuumslang van mijn koplampen daar op aan ga sluiten. Die van de rembekrachtiger heb ik al aan de nippel aan de zijkant boven de benzine drukregelaar (zie de 1ste foto). Dat moet toch kunnen? Wat komt bij de peugeot op die nippel dan?

En dan heb ik nog 2 vragen:

1. Wat voor olie adviseren jullie mij?
2. Waarom kan ik geen foto's plaatsen op dit forum?

mvg Popko
Avatar gebruiker
Murena Dupont Blue
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 jan 2014, 11:28
Woonplaats: Hasselt (Ov)

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor Murena Dupont Blue » 27 jan 2014, 01:10

P.s ik heb wel de water en olie gekoelde turbo (180 pk) versie. Ik heb mij laten vertellen dat minder gauw kapot lopen.

mvg Popko
Avatar gebruiker
Murena Dupont Blue
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 jan 2014, 11:28
Woonplaats: Hasselt (Ov)

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor Jineuf » 27 jan 2014, 01:30

Murena Dupont Blue schreef:OK.
Dank jullie wel.

Ik denk dat ik dan de Vacuumslang van mijn koplampen daar op aan ga sluiten. Die van de rembekrachtiger heb ik al aan de nippel aan de zijkant boven de benzine drukregelaar (zie de 1ste foto). Dat moet toch kunnen? Wat komt bij de peugeot op die nippel dan?

En dan heb ik nog 2 vragen:

1. Wat voor olie adviseren jullie mij?
2. Waarom kan ik geen foto's plaatsen op dit forum?

mvg Popko



1) Mobil 1 volledig synthetisch
2) Dat kan je wel je weet alleen niet hoe het moet ( knop [ img ][ /img ] gebruiken ,tussen de middelste haken de fotolink)


ja de turboCOMPRESSOR wordt olie en water gekoeld maar de olie en de koelvloeistof van de turboMOTOR worden hierdoor extra verwarmd.
Als je het (sorry) gebrekkige koelsysteem van de Murena niet hierop aanpast dan krijgt de koppakking het te heet en scheurt je mooie cylinderkop.
dat willen we niet dus plaats een grote OLIEKOELER
Afbeelding
De plaats zal lastig worden..het liefst voorin bij de rijwind maar dan wordt de leiding wel erg lang... :roll:
En een (extra) electische fan bij je radiateur met hoge capaciteit
Afbeelding

Hoe ga je het doen met de intercooler, deze moet zo koud mogelijk lucht van buiten aanzuigen


Nog een laatste tip---> vraag advies bij Biesheuvel Autosport.
http://www.biesheuvel.nl

of Hurricane Racing Engines: www.hurricaneracing.nl

Met beiden heb ik goede ervaringen uit het verleden met mijn 505 Turbo injection 180 PK 280 NM



Het is een prachtig project maar als je gaat modificeren dan kom je vaak onvoorziene problemen tegen. 8)

Succes, groet Wirtjo.

PS je bent nu wel bij deze verplicht om ons op de hoogte te houden 8)
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor Murena Dupont Blue » 27 jan 2014, 11:37

Dankjewel voor je advies.

Mijn plan is eerst hem rijdend te maken en dan later te gaan fine-tunen.
Het blok wat ik heb heeft +-17000km gelopen. Dit verhaal heb ik van de verkoper (carjoy) en de vorige eigenaar onafhankelijk van elkaar.
Toen ik de klepspeling wou controleren ben ik meer van overtuigd geraakt dat dit verhaal moet kloppen zie foto:

[img]E:\Users\Gebruiker\Documents\Documenten%20van%20Popko\Voertuigen\Matra\Matra%20Murena\Mijn%20Murena%201983%20(D)\Motor\Turboconversie\mijn%20foto's\klein[/img]

Vanaf dat ik ga rijden heb ik sowieso een half jaar garantie op het materiaal.

Ik wil de auto eerst rijdend maken op ongeveer dezelfde manier als de vorige eigenaar had:

De vorige eigenaar vond ik via zijn site:
http://members.chello.nl/d.bruin11/

Ik ben hem nu aan het opbouwen en en neem daar de tijd voor. Door alle goed schoon te maken en evt ontroesten (stralen) en weer nieuw af te lakken. Sommige waterslangen of waterpijpje heb ik vervangen.

Nu ben ik met het elektrische bezig. De originele kabelboom van de Matra heb ik in een vereenvoudigde wijze nagebouwd (alleen dat wat nodig is).
Die van Peugeot wil ik helemaal doormeten/ controleren op evt breuk. De motor scheen wel te lopen voor uitbouw maar niet fijn sloeg af ofzo (dus mischien een breuk of massaprobleem)

De intercooler wil ik in eerste instantie dezelfde plek als de vorige eigenaar met een fan aan de onderkant. Dat is wel het mooiste maar niet het meest ideaal.

Ik hoop dat ik hij 24 februari loopt. Dan moet ik naar de RDW voor omkeuren (van LPG naar benzine). Daarna hoop ik alles te kunnen gaan verbeteren.

Voor de uitlaat heb ik ook een tijdelijke pijp (met haakse hoek) gefabriceerd, de pijp tussen Turbo en mijn RVS devil demper. Daar wil ik dan ook een RVS pijp voor laten maken.
[img]E:\Users\Gebruiker\Documents\Documenten%20van%20Popko\Voertuigen\Matra\Matra%20Murena\Mijn%20Murena%201983%20(D)\Motor\Turboconversie\mijn%20foto's\klein[/img]

Dan laatst plaatje met vragen:
[img]E:\Users\Gebruiker\Documents\Documenten%20van%20Popko\Voertuigen\Matra\Matra%20Murena\Mijn%20Murena%201983%20(D)\Motor\Turboconversie\mijn%20foto's\klein[/img]
Avatar gebruiker
Murena Dupont Blue
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 jan 2014, 11:28
Woonplaats: Hasselt (Ov)

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor Murena Dupont Blue » 27 jan 2014, 11:43

Helaas met foto's lukt niet. Andere keer poging 2. Nu geen tijd meer.

mvg Popko
Avatar gebruiker
Murena Dupont Blue
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 jan 2014, 11:28
Woonplaats: Hasselt (Ov)

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor tout est beau avec une... » 27 jan 2014, 15:26

Murena Dupont Blue schreef:OK.
Dank jullie wel.

Ik denk dat ik dan de Vacuumslang van mijn koplampen daar op aan ga sluiten. Die van de rembekrachtiger heb ik al aan de nippel aan de zijkant boven de benzine drukregelaar (zie de 1ste foto). Dat moet toch kunnen? Wat komt bij de peugeot op die nippel dan?

mvg Popko


Die aansluiting achter op je spruitstuk heeft een 505 turbo niet.
Zelf zou ik de aansluiting van de rembekrachtiger origineel houden, heb je de minst kans op problemen.
Peugeot zal hem wel niet voor niets op die aansluiting gezet hebben?

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor Murena Dupont Blue » 27 jan 2014, 22:35

He plaats genoot (Marco),

Bedankt.

Alleen dat van die foto's paatsen lukt me niet. Ik heb de locatie (adres) waar ik de foto's opgeslagen heb gekopieerd tussen de haakjes van . En toch lukt het niet.

Mvg Popko
Avatar gebruiker
Murena Dupont Blue
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 jan 2014, 11:28
Woonplaats: Hasselt (Ov)

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor maan » 27 jan 2014, 22:45

Je hebt de locatie op je eigen harde schijf gekopieerd. Wees blij dat dat niet werkt, dan konden we allemaal op jouw harde schijf kijken :mrgreen:
Je moet je foto's uploaden op een internet site voor foto's en naar die locatie verwijzen.
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor Murena Dupont Blue » 28 jan 2014, 00:18

Daar was ik al bang voor. Dankjewel
Avatar gebruiker
Murena Dupont Blue
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 jan 2014, 11:28
Woonplaats: Hasselt (Ov)

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor tout est beau avec une... » 28 jan 2014, 00:46

Murena Dupont Blue schreef:He plaats genoot (Marco),

Bedankt.

Alleen dat van die foto's paatsen lukt me niet. Ik heb de locatie (adres) waar ik de foto's opgeslagen heb gekopieerd tussen de haakjes van . En toch lukt het niet.

Mvg Popko


Ok, ik zie nu pas dat jij ook uit de mooiste stad van Nederland komt!
Dan ken ik je Murena ook wel, was ook al een 2.2, mooie auto!

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor Murena Dupont Blue » 28 jan 2014, 00:54

Haha

yes. we zien elkaar vast wel een keer.
Avatar gebruiker
Murena Dupont Blue
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 jan 2014, 11:28
Woonplaats: Hasselt (Ov)

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor Murena Dupont Blue » 28 jan 2014, 16:48

Ik geloof dat het me nu wel lukt de plaatjes plaatsen.
Hier nog het plaatje van de cil. kop zonder klepdeksel, schoon he :D ?

Afbeelding

En nog het plaatje voor de tijdelijke uitlaatpijp:
Afbeelding


Mvg Popko
Avatar gebruiker
Murena Dupont Blue
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 jan 2014, 11:28
Woonplaats: Hasselt (Ov)

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor Harrie » 29 jan 2014, 01:32

hoi Popko, ik heb veel compassie met Matra Bagheera en Murena, prachtige voitures.
Echter geeft, zoals reeds aangegeven, een N9TE achterin een Murena problemen vanwege
gebrekkige koeling, schenk daar dus zeer veel aandacht aan, en voorlopig niet aan tunen.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor Jineuf » 29 jan 2014, 01:39

Harrie schreef:hoi Popko, ik heb veel compassie met Matra Bagheera en Murena, prachtige voitures.
Echter geeft, zoals reeds aangegeven, een N9TE achterin een Murena problemen vanwege
gebrekkige koeling, schenk daar dus zeer veel aandacht aan, en voorlopig niet aan tunen.
grt, Harrie



POPKO, luister naar deze man,
Harrie beweert in zijn bescheidenheid altijd "de wijsheid niet in pacht te hebben" maar hij weet er wel degelijk waarover hij spreekt. 8)
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor A.BRANDHORST » 29 jan 2014, 02:26

Ook ik raad het ten zeerste af om zonder de mogelijkheden tot zeer goede koeling eerst te regelen / onderzoeken , dit blok zo te tunen en in je Murena te zetten.

Uit wat voor Peugeot is het blok gesloopt? Een 505?
Heb jij (sorry offtopic) toevallig nog een solex carburateur van een Tagora liggen waar je voor een schappelijk prijsje vanaf wilt?

Heb nu een Tagora samen met iemand, die voor zijn Apk staat, maar waar vermoedelijk de vlotter van overleden is, of het kan eventueel nog aan de vlotternaald liggen.
Zou je zeer erkentelijk zijn mocht je me kunnen helpen aan (eventueel onderdelen ervan) zo'n Solex carburateur.

Groeten van iemand met Tagora / Solara (7 jaar in de hoek helaas) 505 Gti en Peugeot 605, die besmet is met het Talbot virus. En ja, ook het Peugeotvirus, maar Talbot is het ondergeschoven kindje, dus leeft zo mogelijk nog meer dan Peugeot.
505 GTI uit 1985..ook een Talbot Tagora in gedeeld bezit!Per 05/06/2009 een Talbot Solara.Per 01.06.2013 een Peugeot 605 Sli van 1996.
SGP-er,in hart en nieren!
Filmpje v/dTagora: http://www.youtube.com/watch?v=9TISRwlEVoU
Peugeot/Talbot:DYNAMISCH OP WEG!
Avatar gebruiker
A.BRANDHORST
 
Berichten: 670
Geregistreerd: 19 aug 2005, 12:48
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor Murena Dupont Blue » 29 jan 2014, 11:34

Hoi dankjewel voor je tip.

Nee helaas heb ik geen carburateur liggen. Mijn blok met carburateur heb ik bij Carjoy ingeruild. Hij heeft vast nog wel 1 liggen en probeer anders op het Matraforum.

mvg Popko
Avatar gebruiker
Murena Dupont Blue
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 jan 2014, 11:28
Woonplaats: Hasselt (Ov)

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor Murena Dupont Blue » 16 feb 2014, 14:31

Wat voor benzine pomp kan ik het beste bestellen? Via internet wordt ik niet veel wijzer:

ontvangen advies was:
http://www.ebay.nl/itm/331096204900?ssP ... 1423.l2649

of:

http://www.ebay.de/itm/Benzinpumpe-Opel ... 4abb33c5df

Ik heb contact gehad met Biesheuvel Autosport en zij hadden 2 opties:
1. Een walbro (€125,-)
2. Een kwalitatief betere pomp die ze ook verkopen zou een Bosch pomp zijn (€250,-)??

Maar zelfs de Walbro vind ik al duur. Wie kan goed advies geven?

Mvg Popko
Avatar gebruiker
Murena Dupont Blue
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 jan 2014, 11:28
Woonplaats: Hasselt (Ov)

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor Murena Dupont Blue » 23 feb 2014, 22:25

Hij doet het.

Vandaag mee gereden werkelijk super.

Het enige (afgezien van de fine tuning, uitlaat etc.) wat ik nu nog vreemd vind, is:
Bij het uitzetten van het contact loopt de motor nog even door.
Bij snel schakelen (snel koppeling op laten komen) lijkt het dat halverwege het omhoog laten gaan van de koppeling deze even wordt tegen gehouden. Erg irritant.
Idee wat dat is?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



Mvg Popko
Avatar gebruiker
Murena Dupont Blue
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 jan 2014, 11:28
Woonplaats: Hasselt (Ov)

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor tout est beau avec une... » 24 feb 2014, 00:05

Als je het contact afzet moet niet alleen de spanning van de brandstofpomp wegvallen, maar ook de spanning van de ontsteking en van de injectoren.
Dit wordt in principe door hetzelfde relais geregeld, heb je dat wel goed aangesloten?
De koppeling lijkt me niet direct met de motor te maken.
Wat is er nu anders in de bediening van de koppeling als met de vorige motor?
Is het een hydraulische koppeling of met een kabel?

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor Murena Dupont Blue » 24 feb 2014, 01:34

Hoi Marco,

Ja ik denk wel alles goed te hebben aangesloten. Ik heb wel twijfels bij het veiligheidsrelais. In 1ste instantie bleef de pomp ook lopen bij in geschakeld contact terwijl de motor niet liep. Maar nadat ik vandaag mijn 1ste proefrit maakte functioneert dit nu goed (??).

De koppeling is hydraulisch. Het is gewoon een Murena bak (zat ook op de Citroen CX).

mvg Popko
Avatar gebruiker
Murena Dupont Blue
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 jan 2014, 11:28
Woonplaats: Hasselt (Ov)

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor Murena Dupont Blue » 08 apr 2014, 21:22

Hallo Specialisten,

ik wil het tijdstip ontsteking controleren/ afstellen. Maar ik begrijp alle tekens op het vliegwiel niet. Kan iemand mij helpen?

Zie foto:

Afbeelding

Mvg Popko
Avatar gebruiker
Murena Dupont Blue
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 25 jan 2014, 11:28
Woonplaats: Hasselt (Ov)

Re: Vraag inbouw Gti Turbo motor N9Tea

Berichtdoor joospeugeot » 08 apr 2014, 22:15

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 18 jan 2016, 02:09, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Volgende

Keer terug naar 505

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 58 gasten