505 erbij

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie

Re: 505 erbij

Berichtdoor kch » 01 jan 2015, 22:04

De aandrijving bij de achterwielaangedreven Peugeots is naar mijn mening niet erg robuust. In de buis die loopt van de bak naar het diff zit de aandrijfas die op een vertande uitgaande as van de bak geschoven zit en bij het differentieel precies zo. Niet geborgd of vastgezet oid. Als er iets speling op komt, wat door slijtage op een geven moment gebeurt, slijten de tanden verder af en ontstaat er steeds meer speling todat er iets dol draait. Het kan de aandrijfas zijn maar ook de uitgaande as van de bak of de ingaande as van het diff. Ik heb het bij mijn 505 V6 ook meegemaakt en deze aandrijfas, een lange buis van circa 2 meter, vervangen. Auto reed weer maar er was ook slijtage te zien op de as van de bak en diff en heb de auto uiteindelijk verkocht.
Probleem is ook bekend bij vooral de 404 pick up en 504 pick up die vaak een zwaar leven hebben gehad.
Bij mercedes of volvo is dit allemaal veel robuster en nagenoeg onverslijtbaar. Daar zit een flens achterop de bak die geborgd is met een centrale moer zodat er geen speling op zit en dus eigenlijk ook niet ontstaat. Op de flens wordt een kruiskoppeling gezet met daarop de aandrijfas, bij het diff idem.
Dit is denk ik ook een reden dat de 504's en 505's weinig of niet worden ingezet bij de autosport. De aandrijving is er gewoon niet op berekend, vooral bij sterke motoren en een forse rijstijl.
Controleer het maar eens door de auto in de P (of 1e versnelling) te zetten en 1 wiel op te krikken. Draai dat wiel en je zult behoorlijk wat speling voelen.
Als je precies wilt weten waar de speling zit zou je het diff naar achteren moeten halen om de aandrijfas te kunnen beoordelen.
Afhankelijk van de staat zou je ook de aandrijfas kunnen vervangen door een goede gebruikte.
Bij auto's met weinig vermogen (diesels) zonder trekhaak gaat het lang goed.
Peugeot 508 GT HDI 2.2 aut. 2012
604 GTI Automatique 1983
505 SR 1982
404 1.6 1973
206 GTI
Volvo XC70 2.5T 2007
Volvo 940 turbo 1993
604 SRD turbo 1983 (geschorst)
VW kever 1968 (geschorst)
kch
 
Berichten: 145
Geregistreerd: 27 aug 2004, 20:14
Woonplaats: Enschede

Re: 505 erbij

Berichtdoor 404noir » 08 jan 2015, 01:11

kch schreef:Bij mercedes of volvo is dit allemaal veel robuster en nagenoeg onverslijtbaar. Daar zit een flens achterop de bak die geborgd is met een centrale moer zodat er geen speling op zit en dus eigenlijk ook niet ontstaat. Op de flens wordt een kruiskoppeling gezet met daarop de aandrijfas, bij het diff idem.

Ook bij Volvo's M-B en BMW gaat wel eens iets kapot met de aandrijflijn . zeg ik uit eigen ervaring


Dit is denk ik ook een reden dat de 504's en 505's weinig of niet worden ingezet bij de autosport. De aandrijving is er gewoon niet op berekend, vooral bij sterke motoren en een forse rijstijl.

met 403, 404 en 504-ook V6- is heel veel east-Africa rally gereden en gewonnen! Die auto's konden nu juist [i]heel veel hebben. En dat is n.m.m. dan ook de reden dat die achterwiel aangedreven Peugeots zo extreem populair werden in Africa.[/i]


rally met 404, 504 en 504 coupe

racen met 100% standaard(!) 505 turbo's
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Vorige

Keer terug naar 505

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten