Het Rode Gevaar

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor joospeugeot » 25 jul 2013, 02:44

de 1.9 d en 2 liter waren volgens mij gelijk kwa vaatje en dop
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor tout est beau avec une... » 25 jul 2013, 09:23

LouisdeFunes schreef:ik was er al bang voor, iets meer als 1 bar kan mijn systeem wel trekken, maar ik durf niet al te hoog te gaan.

bedoel je de partner 1.9 of de 2.0 HDI trouwens ?


Als je twijfelt aan de openingsdruk van een vervangende dop kun je die gewoon testen met hetzelfde pompje waarmee je het koelsysteem kunt testen.
Je zou dit dus bij een garage kunnen laten doen, of misschien dat iemand op het forum dit kan?

M.Vr.Gr.Marco
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor De Turk » 25 jul 2013, 11:34

LouisdeFunes schreef:ik heb een expansievat gevonden van een c5 HDI, qua aansluitingen lijkt het passend, maar wat zou het druk/open moment van zo'n hdi zijn ?

bij mijn 505 is dat ongeveer 1 bar (95kpa) heb ik uitgevogeld, maar wellicht weet 1 van jullie zomaar uit zijn hoofd wat dit is voor de 2.0 HDI motoren van PSA ?



(Hoogst)Waarschijnlijk 1,35 - 1,4 bar. Controleer de waarden op de dop of op de sensor. De gegevens staan erin gedrukt ! :wink:
"Met Pasen zitten de meeste eieren achter het stuur."
Avatar gebruiker
De Turk
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 17 jul 2013, 08:48
Woonplaats: Schilderswijk

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor joospeugeot » 25 jul 2013, 13:25

tout est beau avec une... schreef:
Als je twijfelt aan de openingsdruk van een vervangende dop kun je die gewoon testen met hetzelfde pompje waarmee je het koelsysteem kunt testen.
Je zou dit dus bij een garage kunnen laten doen, of misschien dat iemand op het forum dit kan?



ik kan wel met zo'n pompje druk op bouwen maar dan zal ik de dop toch eraf moeten halen maar daar moet ik mijn pompje in zetten
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor LouisdeFunes » 25 jul 2013, 14:11

Ik heb mij laten vertellen dat het niet zo heel precies komt, die druk. Maar Joos heeft wederom gelijk, het gaat zich om de dop en die gaat er nu juist vanaf als je het vat wilt gaan testen op druk.

Ik denk dat het beste idee nu ook weer van Joos komt, vat halen van een ouder type partner 1.9 diesel en daar past mijn huidige dop op. En dan is het probleem opgelost.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor LouisdeFunes » 25 jul 2013, 14:25

Even AANDACHT voor het onderstaande topic:

viewtopic.php?f=8&t=23421

Louis komt met beide 505's, het rode gevaar en de blauwe koningin.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor De Turk » 25 jul 2013, 15:17

LouisdeFunes schreef:
Louis komt met beide 505's, het rode gevaar en de blauwe koningin.


Hmmm, wie trekt wie? :mrgreen:
"Met Pasen zitten de meeste eieren achter het stuur."
Avatar gebruiker
De Turk
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 17 jul 2013, 08:48
Woonplaats: Schilderswijk

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor LouisdeFunes » 26 jul 2013, 01:10

mijn auto's komen geheel op eigen kracht, ik zelf zal de blauwe koningin besturen en een vriend van mij rijdt met de rode.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor tout est beau avec une... » 26 jul 2013, 09:30

joospeugeot schreef:
tout est beau avec une... schreef:
Als je twijfelt aan de openingsdruk van een vervangende dop kun je die gewoon testen met hetzelfde pompje waarmee je het koelsysteem kunt testen.
Je zou dit dus bij een garage kunnen laten doen, of misschien dat iemand op het forum dit kan?



ik kan wel met zo'n pompje druk op bouwen maar dan zal ik de dop toch eraf moeten halen maar daar moet ik mijn pompje in zetten


Bij de koelsysteem perssetjes zit in de regel ook een hulpstuk waarmee je de dop kunt testen, je zet het pompje dan niet op het reservoir maar op de dop.

LouisdeFunes schreef:Ik heb mij laten vertellen dat het niet zo heel precies komt, die druk. Maar Joos heeft wederom gelijk, het gaat zich om de dop en die gaat er nu juist vanaf als je het vat wilt gaan testen op druk.

Ik denk dat het beste idee nu ook weer van Joos komt, vat halen van een ouder type partner 1.9 diesel en daar past mijn huidige dop op. En dan is het probleem opgelost.


Dat gaat uiteraard helemaal werken, goed plan!
Maar een dop is dus ook te testen.

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor Prince-_- » 26 jul 2013, 10:56

LouisdeFunes schreef:mijn auto's komen geheel op eigen kracht, ik zelf zal de blauwe koningin besturen en een vriend van mij rijdt met de rode.


De mijne ook, enkel het stoppen zal iets minder goed gaan :?
Vacuumpomp is kapot :cry:
Prince-_-
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 01 feb 2010, 02:58
Woonplaats: Oudenaarde, België

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor LouisdeFunes » 27 jul 2013, 03:47

gisteren wilde ik de vloeistoffen controleren en kwam ik erachter dat de peilstok uit de koker was gevlogen/ niet goed teruggestoken...dat geeft een aardige troep, had er ook ongemerkt een aantal dagen, wel kortere stukken mee gereden. ik had net het blok blinkend schoongespoten een paar weken geleden :? morgen maar weer de wasbox op gaan zoeken :oops:

op zich was er na peilen maar heel weinig olie uitgekomen, nog niet eens genoeg om de oliecan uit de kofferbak te halen. olie ziet er altijd erger uit als dat het is gelukkig.

heel eventjes flitste mij het overdrukspook door het hoofd, maar als dat het geval was dan had ik wel aanzienlijk meer olie verloren. dan maar de carterontluchtingsslangen controleren en inderdaad de dikkere slang was aardig dichtgekoekt. de dunnere slang ( die komt van de turbo af) heb ik nog niet gecontroleerd, daar zit een klemmetje op wat je maar 1 keer kunt gebruiken en ik had geen klemmetjes meer liggen. dus morgen eerst een doosje nieuw klemmetjes halen, en dan kan ik die ook nakijken en evt schoonmaken. eigenlijk slordig van mij, heb verleden week het luchtfilter vervangen en heb verzuimd even het slangenwerk na te kijken en te kuisen. iets wat gewoon bij dat klusje hoort.

alleen,de dunne slang, die is zo dun dat ik mij afvraag wat ik er door heen kan steken. ijzerdraadje is niet handig, daar kun je de slang mee beschadigen. perslucht heb ik (nog) niet in mijn schuurtje onder de carport. maar allez, anders rijd ik wel even met de GLD naar het tankstation. er zijn ergere straffen :P

komende week alletwee goed poetsen en schoonmaken, want zaterdag is de meeting bij Marco en dan moeten ze alletwee op hun mooist zijn, anders mag vaders zich schamen. ik heb er wel zin in! ik hoop dat er veel mensen komen, het is altijd fijn om even onder gelijkgestemde zielen te zijn.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor jospop » 27 jul 2013, 10:47

Het kleine slangetje zou je misschien ook met de druk uit een spuitbus remmenreiniger kunnen doorblazen (druk en ontvetter; twee in één).
De action is een geweldige winkel voor artikelen als remmenreiniger en andere goedkope spuitbussen...
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor peugeot505 » 27 jul 2013, 11:02

Hey Louis, voor dergelijke klussen is een trekveer die electriciens gebruiken om draden doorheen een leiding te trekken ideaal. Ikzelf gebruik deze ook om de afvoer van het schuifdak vrij te maken.
Peugeot 406 coupe '00 +175.000km
Fiat 500c '13 +55.000km
Citroen Ami6 Break '68 +100000km
Avatar gebruiker
peugeot505
 
Berichten: 522
Geregistreerd: 16 okt 2005, 13:03
Woonplaats: haasdonk-waas

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor LouisdeFunes » 27 jul 2013, 15:58

oké dat zijn goede tips, daar kan ik wat mee. ik ben er nog niet aan begonnen vandaag, het is een beetje erg warm hier. (achterom bij mij 33C) morgen is het aanzienlijk koeler :mrgreen:

wat is eigenlijk de functie van dat slangetje, het komt af van de turbo en gaat via het luchtfilter. ik dacht altijd dat de lucht van de turbo weer in de motor verdween ?

zal wel een donkerblonde vraag zijn met een eenvoudig antwoord, maar het maakt mij ongetwijfeld weer wat slimmer :mrgreen:

komen jullie volgende week ook naar de meeting in sittard ?
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor LouisdeFunes » 29 jul 2013, 01:10

Ik heb eindelijk het juiste expansievat gevonden gelukkig, inclusief goede dop. Door een stom toeval ben ik er achter gekomen dat het expansievat wat ik er nu op heb zitten, het vat is van een benzineversie.

De benzine versies hebben een vat welk optisch er hetzelfde uitziet als die van de diesels, maar het verschil zit 'm in de rand. Die van mij nu heeft een rubberen rand, bestaat uit twee delen. De rand van de turbodiesel is van kunststof, verstevigd met een metalen rand, plus het ontluchtingspijpje zit een beetje hoger.

Dat verklaart ook eindelijk waarom die nieuwe dop niet zo goed paste. De oude dop kon ik een volle slag met de klok mee erop draaien, en de nieuwe dop slechts een kwart slagje.

Hopelijk komt hij dinsdag met de post binnen, als tante post een beetje wil meewerken. Ik zet het met een half uurtje werk erop, en dan is alweer een probleempje opgelost.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor LouisdeFunes » 31 jul 2013, 01:32

Het expansievat is vandaag binnen gekomen en ik heb het er vanmiddag direct opgezet, hopelijk is het verspelen van kvs nu verleden tijd. De proefrit die ik vanavond maakte was veelbelovend, maar later deze week dan komt de echte test.

Wat mij wel opviel, toen ik het oude vat er aan het halen was, dat de kvs een roestkleur had/heeft. Ondanks het feit dat ik een aantal weken geleden urenlang met de tuinslang heb doorgespoeld. Ook zat er een stukje ijzer ( zag er uit als de resten van een heel klein ijzeren pijpje) klem in een van de twee dunnere retourslangen. Ik kon het er met een klein tangetje voorzichtig uittrekken. resumerend: de flush-actie van een paar weken terug is niet afdoende geweest. Ik vermoed dat er in het verre verleden van de auto een tijdlang met gewoon kraanwater is afgevuld geweest. Kvs beschermt het systeem afdoende op roestvorming, met gewoon kraanwater gaat zich roest en kalk vormen in de radiateur.

Ik heb ooit eens gehoord dat je het systeem geheel moet laten leeglopen, daarna afvullen met cola ( eender welk merk) er een 50km mee moet rijden, aflaten/spoelen en je hele systeem is op een niet agressieve wijze gereinigd. Ik heb net wat zitten googlen en op andere fora kwam ik het cola-verhaal ook tegen.
Ook las dat je het goed kon doen met de vloeibare variant van wasmiddel voor de vaatwasmachine. Het schuimt niet en reinigt de boel grondig. Broodje aap verhaal of zit er een kern van waarheid in ?

Wellicht heeft een van jullie een gunstige ervaring met een of ander middel en wil dit met mij delen ?

Vrijdag moet ik naar Schiphol, een vriend ophalen die terugkomt van een lange reis naar de V.S., het word dan zo'n 35 à 36 graden buiten, in combinatie met een lange rit...ik ben benieuwd. Tot nu toe heb ik op de warmste dagen nog geen rare dingen zien gebeuren op het dashboard, maar bij zo'n rit met in dergelijke omstandigheden komt er een flinke drukopbouw in het systeem en dan kan ik eenvoudig vaststellen of het ombouwen van het expansievat daadwerkelijk zin heeft gehad. Nooit gedaan is nooit geweten, zullen we maar zeggen 8)
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor LouisdeFunes » 02 aug 2013, 01:06

we zijn nu een paar dagen verder, het expansievat is vervangen. Hij lekt nu inderdaad niet meer via de dop, daar blijft alles droog. maar nu gaat het via het overlooppijpje naar buiten. Het tankje wat er op zat was dus inderdaad niet meer goed..dus het vervangen is wel zinvol geweest.. Ik moest vanmiddag ( wel met 36 graden celcius) even op en neer naar Maaseik in Belgie, bij thuiskomst conclusie: ik kon bijna driekwart liter kvs bijvullen.

Het heeft dus weer niks geholpen en ik ben weer terug bij dag 1 :cry:

Ik word er moedeloos van. Ik ga eens even niks doen. Ik ga morgen wel met de GLD naar Schiphol, die trouwe dame blijft in elk geval wel haar werk braaf doen. Dus, de komende dagen wat nadenken, kijken of er nog ergens wat energie en moed te vinden is in mijn hoofd en dan maak ik een definitieve beslissing. Of ik ga voor een complete revisie bij een betrouwbaar bedrijf (venloosche motoren revisie) of ik neem definitief afscheid en zend hem naar de zuidelijke Sahara. Dan mag zich er een creatieve Jemeniet de tanden er op stuk bijten. In elk geval zullen ze daar blij zijn met de onderdelen. Missen ga ik de auto in elk geval wèl, raar maar waar, het blok loopt gewoon heel erg mooi, verschillende goede monteurs hebben zich er nu al over gebogen, mee gereden, testjes gedaan, en iedereen is het over eens, de motor loopt en draait perfect. Maar ergens bouwt zich een druk op die niet weg kan.

Is het toch een ordinaire verstopping? Is het toch de kop ? Is het toch de waterpomp die niet meer geheel doet wat ie moet doen ? Het is en blijft een mysterie.

Dan ga ik weer voortvarend verder met de GLD, daar hoef ik nog maar een paar stapjes mee te zetten om totale perfectie te bereiken. Wellicht is het voorgaande wat ik hier beschreven heb nog materiaal voor een goede regisseur, bijv. Oliver Stone, om hier een epische film aan te wijden. Ik denk aan een George Clooney in de rol van Louis. :P, Om er toch ook een beetje romantiek in te brengen zou Selma Hayek een goeie zijn om in het verhaal geschreven te worden.. een dergelijke film bereikt al gauw een 'Gone with the wind status, dat zal iedereen zich wel voor kunnen stellen.

Nah ja, we zullen eerst maar eens bedenken wat er nog aan opties over zijn, morgen eerst naar Schiphol en zaterdag naar Marco. Ik heb er zin in!
Laatst bijgewerkt door LouisdeFunes op 02 aug 2013, 01:21, in totaal 1 keer bewerkt.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor joospeugeot » 02 aug 2013, 01:19

optie 1 : kop er vanaf en repareren

optie 2 : zie optie 1 :mrgreen:
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor LouisdeFunes » 02 aug 2013, 01:39

en wat als er niks aan de kop is, dan ben ik een bak geld verder en nog niks bereikt. voor dat ik dat nog ga doen dan wens ik toch wat meer zekerheid als je het niet erg vind..wat als het mankement toch in het onderblok zit ? Want dat is ook al een paar keer geopperd, en dat waren ook geen domme jongens op technisch gebied.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor joospeugeot » 02 aug 2013, 02:21

aan t onderblok komt normaal niks aan. en als dat moet t zichtbaar zijn als de kop er vanaf is. maar met gietijzeren blokken heb je normaal niet zo gauw rare dingen. ik heb wel al eens gescheurde alu onderblokken gezien.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor MarcoPeus » 02 aug 2013, 09:03

Bert, wellicht is t "gewoon" een lekke koppakking en met 400-500 euro te repareren. Dat had ik er voor over, maar ik kan niet in je portemonnee kijken natuurlijk.
Heb je al eens een compressietest laten doen?

Tot morgen!
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor LouisdeFunes » 04 aug 2013, 00:41

Vandaag dus de Project x party bij Marco gehad...nogmaals bedankt Marco voor de fijne en leuke middag, reed de 505 op zijn zachts gezegd vrij vreemd en hij stonk..ben onderweg eens gestopt en toen ik de motorkap open maakte, kwam mij een vreemde chemische lucht tegemoet. Toch stonden alle meters goed op het dashboard.

Nou ja, weer een halve liter kvs erbij gedaan en verder gereden. Bij thuiskomst weer kap open en weer alle niveau's gecontroleerd. kvs was weer een deel van weg, but what else is new..wat mij nu opviel, en dat heb ik tot op heden nog niet gezien was dat op de peilstok ontzettend veel kleine luchtbelletjes zat. Ik heb eens de aansteker erbij gehouden, maar het knetterde niet. Ik vermoed uitlaatgassen ?

Het lijkt erop dat de kop nu echt wel in de eindfase is terecht gekomen, tijd voor Louis om uit de ontkenningsfase te komen.... :shock:

Het lijkt mij raadzaam om alle adviezen van vanmiddag op te gaan volgen : kop er af halen.

Tot dat moment maar zo min mogelijk met de auto nog rijden, dwz, alleen nog de rit naar de reparateur maken en geen meter teveel meer maken tot dan.

Ik heb gelukkig nog een goede kop liggen, maar deze is van een ongeblazen xd3 motor.

De grote prangende vraag is nu dus : kan deze kop op een xd3te motor worden overgezet ? Ik kan mij zomaar voorstellen dat deze toch wat afwijkt. Al heb ik ooit ergens gehoord of gelezen dat de koppen wel hetzelfde zijn, alleen de onderblokken zijn afwijkend.

Meten is weten, dus hopelijk heeft een van de heren daar het verlossende antwoord op.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor joospeugeot » 04 aug 2013, 04:04

kop ervan af en pomp er uit (om er een nieuwe keerring in te zetten)

klaar.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor LouisdeFunes » 04 aug 2013, 15:29

worden die luchtbelletjes dan veroorzaakt door een defect aan de oliepomp?
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor Prince-_- » 05 aug 2013, 08:02

Eerst en vooral was het tof om jou en de rode eens te zien!!
Ik ga vanavond eens zien of ik meer te weten kom uit de microfiches ivm de kop :wink:
Prince-_-
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 01 feb 2010, 02:58
Woonplaats: Oudenaarde, België

VorigeVolgende

Keer terug naar 505

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten