ja, dat luchtje heb ik ook al een aantal malen geroken. verbrande olie. waarschijnlijk vind ik nergens een originele oliekoeler, en als ik er ergens eentje vind, wat is dan de staat ervan...? ik heb inmiddels al foto's gezien van gebruikte, gedeukte en beschadigde zooi op mp, dat gaat hem ook niet worden.
ik heb J. uit Hilversum gebeld en hij raadde mij aan om te gaan voor een universele. de banjobouten heb ik al, die zitten er nog in ( systeem is nu doorgelusd).
je kunt in elk geval universele setjes kopen, inclusief met slangenwerk erbij. je praat toch al gauw over 250,- euro voor de hele handel compleet. maar ik zal wel moeten, de tijd is aan het dringen, want over een aantal weken ga ik op vakantie. en ik wil toch echt minimaal 1000-1500km met de wagen nog proefrijden eer ik mij aan een rit van ruim 15 uur, door de alpen, heen naar kroatie ga wagen.
in eindhoven heb ik een zaakje gevonden die handelen in oliekoelers, universeel. dat is niet zo heel ver van mij af, maar ik heb weinig zin om er dadelijk twee, drie keer heen te moeten rijden omdat aansluitingen niet passen.
dus, als iemand info heeft uit een olijslager of werkplaatshandboek, met de
exacte maten dan ben ik alweer een beetje geholpen. want, nogmaals de tijd dringt.
ik plaats de oliekoeler voor de radiateur ( ik neem ook aan dat die daar origineel heeft gezeten) sluit de slangen aan op het bestaande verhaal aan het blok en ik flex een stukje uit de bumper om er een goede luchtstroom op te krijgen.
op die manier hoop ik de olietemperatuur een stuk terug te dringen, want nu staat de meter ongeveer 1,5 cm van het rode vlak af.
verder heb ik nog een tweetal vragen over twee problemen aan de auto, maar die zijn mij ook verteld toen ik de auto kocht.
1) het schuifdak loopt niet, vermoedelijk kabelbreuk. was provisorisch gemaakt en nu vermoedelijk weer gesneuveld. ik heb geen tijd om de hele handel los te maken, nieuwe kabel te spannen etc. maar ik weet dat je het schuifdak ook handmatig kunt open en dicht maken, en dat is voor nu, gewoon voldoende. ik bedoel dus, dat ik al zittende in mijn stoel, met de hand het dak kan openen of sluiten. hoe doe ik dit? ( bij mijn blauwe koningin heeft dit een aantal jaren geleden ook zo gefunctioneerd)
2) de kachel staat permanent een beetje aan, vermoedelijk de kachelkraan naar de neut. waar zit die kachelkraan exact en hoe kom ik er het beste aan om deze te vervangen ? ik zou het wel fijn vinden omdit te repareren, want ik denk dat ik geen verwarming aan de adriatische zee nodig ga hebben. vond het vandaag al aardig zweten met de raampjes open
goed beschouwd is het een mooie auto voor zijn leeftijd, en er is nog heel wat van te maken als ik er wat tijd in steek. maar voor nu moet ik, snel, deze probleempjes zien op te lossen, anders kan ik beter met een andere auto op vakantie.
vandaag heb ik nog een stuk met de wagen gereden, buiten 22 graden en na een km of 20 begint de meter te klimmen, ik was blij dat ik op mijn bestemming in Belgie was aangekomen, met een vaartje van 90 km per uur blijft hij in elk geval nog een stukje voor het rode vlak. voor de rest is het nogmaals een heerlijke wagen, het koppel is magnefique..mijn blauwe loopt al heel lekker, maar je hoeft geen sprintjes proberen te trekken want met iets meer dan 70 pk is het al gauw op. maar deze, vanwege het oliekoelerprobleem durf ik 'm niet voluit te belasten, maar als je 50 rijd en je trekt hem even door naar 100, dat doet hij in een knipper met de oogleden.
ik had al veel lovende woorden gehoord over de xd3te motor, maar zelf ervaren is echt veel beter. als alles dadelijk weer klopt aan de motor dan ga ik er zwaar van genieten.