Het Rode Gevaar

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie

Het Rode Gevaar

Berichtdoor LouisdeFunes » 04 jun 2013, 22:28

Ik heb de wagen verleden week woensdag opgehaald en ben er mee naar huis gereden...in eerste instantie liep de auto heel mooi, en zeker, met heel veel pit.

En toen de snelweg ermee op, de wagen op een constante snelheid gehouden van zo'n 110km per uur. gaandeweg, dat de km's onder mij door gleden, zag ik de olietemperatuur oplopen. niet tot in het rood, maar wel tot in het laatste blokje ervoor. gevoelsmatig vond ik dat al niet zo fijn uitzien.

ik reed een file in, en de stoplamp begon te knipperen, tezamen met het oliedruklampje en het waterlampje ook...de file loste zich gelukkig snel op en ik reed door tot het eerste het beste tankstation en daar de boel eens gecontroleerd.

olie stond een flink stuk boven het maximum, maar ik schrok van het water, ik merkte dat er een flinke druk op het expansievaatje stond en toen ik de dop er van af had schuimde en kolkte de kvs (heb ik nog nooit gezien) uit het vaatje.

maar even een kop koffie gehaald, sigaretje bij de auto gerookt en afgewacht totdat de boel weer redelijk was afgekoeld. toen door naar huis, aanmerkelijk minder blij en redelijk ongerust in elk geval.

onderweg nog een paar keer hetzelfde fenomeen beleefd...bij aankomst kwam mijn -immer kritische- zwager erbij en hij bekeek het verhaal eens en deed een paar doem-uitspraken over de auto waar ik nog minder blij van werd. zwager, is vroeger automonteur geweest en dacht dat er diesel bij de brandstof liep, omdat de olie aan de peilstok in brand vloog toen hij er een aansteker aan hield...

ik kreeg al visioenen van zuigerveren, schraapveren etc..

de andere dag naar iemand greden met veel verstand van auto's en peugeots en deze deed de ontdekking dat er geen oliekoeler was gemonteerd.

dat verklaarde natuurlijk ineens waarom de olietemp zo hoog opliep. zoals de meesten wel weten zijn aan motorolieen een hoop additieven/dopings toegevoegd om te voorkomen dat olie in brand vliegt bij hogere temperaturen en ook zijn smerende werking blijft behouden. ook mist de auto de andere grill, die hoort bij de turbodiesel, en de windgeleidingskap die onder de motorkap zit. maar dat is niet zo'n punt, die ontbrekende oliekoeler is dat wèl.

als nu die olie een aantal malen tegen het kookpunt heeft aangezeten, verbranden deze dopings en verliest olie zijn werking (koeling en smering).

ik heb als een haas de oude olie afgelaten, nieuw filter erop gezet. (er zat een hoog filter op, waarschijnlijk gezet om het gemis aan de oliekoeler op te vangen, maar dit werkt alleen in de winter, niet in de zomer.)

nu is dus zaak om ergens een oliekoeler te vinden, universeel of origineel. universeel zijn ze op veel plaatsen te krijgen. ik moet er alleen achter komen welke aansluitmaten ik moet hebben, en welke capaciteit ik nodig heb.

daarna is het afwachten of er schade aan het blok is ontstaan door het regelmatig te warm worden. ik zelf denk dat het meevalt, als ik de motor voel lopen dan zou ik haast zeggen dat er niks gebeurd is. maar zeker weten doen we dat natuurlijk na enige km's er mee te hebben gereden.

ik denk niet dat het handig is om met de auto naar kroatie te rijden, domper, want daar was de auto nu net voor bedoeld. maar wie weet, als ik het allemaal op tijd gefikst krijg, en nog een flink stuk er mee kan proefrijden, om motorschade uit te sluiten, dan weer wel.

ik heb dus wat info van jullie nodig:

hoe groot is de koeler die er origineel opzit, of de capaciteit, en de welke aansluitingen horen er op. met name de aansluitingen aan het blok. je zult zien, dat die aansluitingen/maten afwijken van die universele en dan zit ik weer te kijken.

dus, wie weet heeft iemand deze wedstrijd al eens gelopen, en kan mij voorzien van bruikbare tips. alvast bedankt, heren.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor Wim_505_GTDTE » 04 jun 2013, 23:06

Als ik op de verkoopsfotos kijk heeft hij wel degelijk de grille voor de intercooler modellen.De motorkap is-moet dan voorzien zijn van extra sleuven zodat de rijwind in de lucht geleider kan stromen.De turbodiesels hebben steeds een iets langer filter daar is niets mis mee.
De missende oliekoeler gaat het grote probleem zijn.Ik kan je wel een foto maken van hoe een originele eruit ziet als ik hem vind.Maar dan moet je nog de slangen hebben die bij het oliefilter worden aangesloten en die bestaan uit metalen buizen met banjo aansluiting en gaat dan naar de koeler toe met pershulsen op rubber slang over.Eventueel laat je bij een bedrijf dat hydrauliek doet leiding buigen ofwel neem je gewoon flexibels.Maar als je toch een koeler moet monteren zet er dan een iets grotere op want mijn GTD die gaat op de snelweg met warm weer tussen het 3e en 4e streepje.Dan spreek ik wel over snelweg in duitsland bij ca 140 per uur en ongev 2700 toeren.Let op de originele oliekoeler is in een soort luchtgeleider in metaal ingebouwd die onder de draagbalk van de radiator zit zodat de lucht echt geforceerd word naar de koeler toe.Iemand die ik ken en die jaren gelden een 86er GTD had en waarvan de koeler kapot was reed dan zonder en vertelde dat hij soms verbrande olie rook als hij na een flinke rit uitstapte en dat was de 95pk versie.

groeten wim
Wim_505_GTDTE
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 09 mei 2013, 22:28

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor joospeugeot » 05 jun 2013, 00:24

@wim: in t filterhuis zit een themostaat die de olietemperatuur kan regelen. als die dicht blijft dan gaat de olie dus niet door de oliekoeler en dat zou wel een redden kunnen zijn dat die zo gaat stinken.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor LouisdeFunes » 05 jun 2013, 00:42

ja, dat luchtje heb ik ook al een aantal malen geroken. verbrande olie. waarschijnlijk vind ik nergens een originele oliekoeler, en als ik er ergens eentje vind, wat is dan de staat ervan...? ik heb inmiddels al foto's gezien van gebruikte, gedeukte en beschadigde zooi op mp, dat gaat hem ook niet worden.

ik heb J. uit Hilversum gebeld en hij raadde mij aan om te gaan voor een universele. de banjobouten heb ik al, die zitten er nog in ( systeem is nu doorgelusd).

je kunt in elk geval universele setjes kopen, inclusief met slangenwerk erbij. je praat toch al gauw over 250,- euro voor de hele handel compleet. maar ik zal wel moeten, de tijd is aan het dringen, want over een aantal weken ga ik op vakantie. en ik wil toch echt minimaal 1000-1500km met de wagen nog proefrijden eer ik mij aan een rit van ruim 15 uur, door de alpen, heen naar kroatie ga wagen.

in eindhoven heb ik een zaakje gevonden die handelen in oliekoelers, universeel. dat is niet zo heel ver van mij af, maar ik heb weinig zin om er dadelijk twee, drie keer heen te moeten rijden omdat aansluitingen niet passen.

dus, als iemand info heeft uit een olijslager of werkplaatshandboek, met de exacte maten dan ben ik alweer een beetje geholpen. want, nogmaals de tijd dringt.

ik plaats de oliekoeler voor de radiateur ( ik neem ook aan dat die daar origineel heeft gezeten) sluit de slangen aan op het bestaande verhaal aan het blok en ik flex een stukje uit de bumper om er een goede luchtstroom op te krijgen.

op die manier hoop ik de olietemperatuur een stuk terug te dringen, want nu staat de meter ongeveer 1,5 cm van het rode vlak af.

verder heb ik nog een tweetal vragen over twee problemen aan de auto, maar die zijn mij ook verteld toen ik de auto kocht.

1) het schuifdak loopt niet, vermoedelijk kabelbreuk. was provisorisch gemaakt en nu vermoedelijk weer gesneuveld. ik heb geen tijd om de hele handel los te maken, nieuwe kabel te spannen etc. maar ik weet dat je het schuifdak ook handmatig kunt open en dicht maken, en dat is voor nu, gewoon voldoende. ik bedoel dus, dat ik al zittende in mijn stoel, met de hand het dak kan openen of sluiten. hoe doe ik dit? ( bij mijn blauwe koningin heeft dit een aantal jaren geleden ook zo gefunctioneerd)

2) de kachel staat permanent een beetje aan, vermoedelijk de kachelkraan naar de neut. waar zit die kachelkraan exact en hoe kom ik er het beste aan om deze te vervangen ? ik zou het wel fijn vinden omdit te repareren, want ik denk dat ik geen verwarming aan de adriatische zee nodig ga hebben. vond het vandaag al aardig zweten met de raampjes open :mrgreen:

goed beschouwd is het een mooie auto voor zijn leeftijd, en er is nog heel wat van te maken als ik er wat tijd in steek. maar voor nu moet ik, snel, deze probleempjes zien op te lossen, anders kan ik beter met een andere auto op vakantie.

vandaag heb ik nog een stuk met de wagen gereden, buiten 22 graden en na een km of 20 begint de meter te klimmen, ik was blij dat ik op mijn bestemming in Belgie was aangekomen, met een vaartje van 90 km per uur blijft hij in elk geval nog een stukje voor het rode vlak. voor de rest is het nogmaals een heerlijke wagen, het koppel is magnefique..mijn blauwe loopt al heel lekker, maar je hoeft geen sprintjes proberen te trekken want met iets meer dan 70 pk is het al gauw op. maar deze, vanwege het oliekoelerprobleem durf ik 'm niet voluit te belasten, maar als je 50 rijd en je trekt hem even door naar 100, dat doet hij in een knipper met de oogleden.

ik had al veel lovende woorden gehoord over de xd3te motor, maar zelf ervaren is echt veel beter. als alles dadelijk weer klopt aan de motor dan ga ik er zwaar van genieten.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor Wim_505_GTDTE » 05 jun 2013, 23:13

De koeler zit " onder" de bevestigingsbalk van de radiator en krijgt zijn koelwind door de sleuven in de spoiler onderaan.
Ik heb net mijn reserve koeler gevonden.Merk BEHR type 23.121.20.003, peugeot nr zou volgens microfiche 1124.04 moeten zijn,montageplaat die als windgeleider dienst doet zou 1126.03 zijn en de beide slangen van en naar de koeler 1163.27 en 1163.28.
Mischien ben je hier wat mee en kan je je probleem oplossen.Koeler kan je wel bij een goede radiator dienst bekomen als ze willen omzetten voor je.
mvg Wim.
Wim_505_GTDTE
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 09 mei 2013, 22:28

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor LouisdeFunes » 06 jun 2013, 01:03

dank voor je info Wim, maar ik ga een universele plaatsen, in een gebruikte heb ik niet zo'n vertrouwen en lijkt mij ook moeilijk te vinden. Vermoedelijk zijn ze bij Peugeot ook niet meer te bestellen.

Eigenlijk ben ik het meest op zoek naar de aansluitmaten van de banjobouten in het blok. Met die wetenschap kan ik in een keer het juiste aansluitmateriaal gaan halen.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor joospeugeot » 06 jun 2013, 01:42

ik heb vandaag een oliekoeler gevonden van een 604 turbo dsl...

mag voor een klein bedragje van eigenaar wisselen.
er zit nog wat leiding aan.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor LouisdeFunes » 06 jun 2013, 02:04

oke...hoe is de staat ervan en heeft ie een beetje droog gelegen? en kom ik met die leidingen uit ?
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor joospeugeot » 06 jun 2013, 02:12

die heeft droog gelegen.
leidingen ? daar kom je nog wat aan te verzinnen want heb de leidingen in t midden doorgezaagd.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor LouisdeFunes » 06 jun 2013, 02:15

die slangen zijn juist erg duur met de aansluitingen..maar wellicht kun je mij wel vertellen welke slangdikte, aansluitmaten ik moet hebben ?
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor Prince-_- » 06 jun 2013, 11:20

Kachelkraantje kan je aangeraken als je het handschoenkastje volledig demonteert, maar die zit met een voeler vast aan de kachelradiator, die moet er ook uit.
Bij mij zat die vast aan de kant van het kraantje met twee vijsjes en dan nog geklemd met weerhaakjes in de plastiek van het dash.

Hopelijk heb je er wat aan :mrgreen:
Prince-_-
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 01 feb 2010, 02:58
Woonplaats: Oudenaarde, België

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor LouisdeFunes » 06 jun 2013, 13:30

ah jij hebt deze klus net gedaan geloof ik...ik krijg het gevoel dat jij dit nog een keertje wilt doen... :mrgreen:
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor Prince-_- » 06 jun 2013, 16:27

Als jij zorgt voor het juiste stukje :p
Ik had het verkeerd besteld, maar na aanpassen werkt het (voorlopig) :mrgreen:
Prince-_-
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 01 feb 2010, 02:58
Woonplaats: Oudenaarde, België

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor LouisdeFunes » 07 jun 2013, 01:42

Naast de oliekoeler is er nog een puntje, en dat is het ontbreken van de luchtgeleider naar de intercooler. De GRDTE's hebben een andere grille en onder de motorkap een soort kunststof sleuf die koele wind in de intercooler geleid. Nu trekt hij warme lucht de intercooler in, en dat beinvloed het vermogen nadelig.

Ik ga dat als volgt oplossen: ik haal een stukje plaatstaal uit de motorkap ( heb toch nog een goede motorkap staan) en plaats daar een ouderwetse windvanger op, precies boven de intercooler, op die manier kan hij weer koele wind naar binnen zuigen en zal hij aanmerkelijk beter gaan lopen. vanmiddag de proef op de som genomen door de motorkap uit de vergrendeling te halen, blokje hout er tussen, zodat er koele wind over het blok stroomt, en waarempel, hij liep direct een stuk feller en mooier.

Komende donderdag ga ik de oliecooler plaatsen, maandag ga ik hem halen in Eindhoven, neem er direct een met een flinke capaciteit. Windvangertje halen, dan is dat ook gelijk opgelost. Verder het schuifdak gangbaar maken, dan kan ik het voorlopig met de hand open en dicht maken. Kachelkraan draai ik tot het najaar gewoon dicht, voorlopig toch geen verwarming nodig. Gelijk het remwerk nakijken, schoonmaken. En dan een paar weken flink met hem rijden, zodat we eventuele panne op tijd kunnen ondervangen en repareren.

Wat heb ik nog nodig :

De maten van de banjobouten, zodat ik in een keer de juiste aansluiting meeneem. (mijn technische vraagbaak die ik vanmiddag heb geraadpleegd zag hoe het nu is doorgelusd en met gewone slangklemmen was dichtgedraaid, zei dat ik het ook op de huidige manier wel kon doen. Er staat wel druk op, maar dan was de slang nu ook wel een keer ervan af gesprongen, klonk mij wel logisch in de oren. Dus dat is ook een optie?)

en, als iemand zo goed kan zijn om mij uit te leggen hoe ik het schuifdak vrij kan krijgen, zodat ik het met de hand kan bedienen. Ik kan wel zelf gaan zoeken, maar als iemand het weet, dan scheelt mij dat weer aan tijd aan uitzoekerij.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor LouisdeFunes » 08 jun 2013, 00:59

schijnbaar weet geen mens het. het blijft oorverdovend stil.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor Prince-_- » 08 jun 2013, 08:51

Ik zou je gerust willen helpen moest ik het antwoord weten. Maar mijn kennis van de 505 is nog steeds beperkt.
Die van mij heeft geen schuifdak ook, maar dan kan dat ook niet beginnen lekken :mrgreen:
Prince-_-
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 01 feb 2010, 02:58
Woonplaats: Oudenaarde, België

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor tout est beau avec une... » 08 jun 2013, 15:30

Zal ik dan maar even reageren:
Als je het dak met de hand zou willen bedienen zul je eerst de binnenplaat moeten verwijderen.
Deze zit gewoon geklikt, maar dan zul je wel eerst het dak een stukje moeten openen.
Als het motortje het nog doet zal hij ook met een kapotte kabel waarschijnlijk met en beetje hulp het dak nog wel open kunnen krijgen.
Als het dak een stukje open is kun je de plaat aan de voorzijde naar beneden trekken en schuif je hem er zou uit.
De schuifdakkabel zit met 2 M6 moertjes gemonteerd een de dakplaat als je deze losdraait, en je verwijderd de motor in de kofferbak van de kabel, kun je de binnenkabel er zo uittrekken.
Je dak is nu als het goed is met de hand heen en weer te schuiven.
Tijdens het sluiten komt uiteindelijk de achterzijde van de dakplaat omhoog, dit doe je door het dwarsbalkje aan de achterzijde van de dak aan te trekken.
Ik zal zo wel even een paar fotootjes maken, want op dit moment heb ik de hemelbekleding ruit liggen

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor LouisdeFunes » 08 jun 2013, 16:17

marco alvast van harte bedankt, op deze manier heb ik alweer 1 probleem minder :D !
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor MarcoPeus » 08 jun 2013, 20:51

Ik heb er ook jaren mee lopen klooien. Dat schuifdak in een 505 is gewoon bagger.
Alles al tig keer gesmeerd, schoon gemaakt, weer gesmeerd, onderdelen nagekeken, het hele schuifdak al eruit gehaald enz enz enz.
Ben er al dagen mee bezig geweest. Toen heb ik t opgegeven. De kabel is wel nog heel maar de motor slipt over de kabel heen in de kofferbak.
Auto staat al sinds 1998 stil zonder afdekplaat op t schuifdak. Toch maar weer eens naar kijken.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor Harrie » 08 jun 2013, 21:56

Schuifdak 505 handbediend ?
hoe ga je die vastzetten dan ? ( normaal doet de motor met vertraging dat via de kabel )
Als je dak los zit ( handbediend ) sjoelt het open als je over een drempel rijdt en rost het dicht
als je ( hard ) moet remmen.....

Maten van de aansluitingen oliekoeler kan ik niet vinden, wel onderdeelnummers:
( alles origineel Peugeot )

oliekoeler XD2S (2304 cc turbo ) :
- 1124-03 oliekoeler
- 1163-16 leiding
- 1163-19 leiding
- 0243-01 koperen ring ( 4 stuks nodig )
- 1127-06 (holle ) bajonet-bout ( 2 stuks nodig aan motorzijde )

oliekoeler XD2S (2304 cc turbo v.a. 1.633.872) en XD3T (2498 cc turbo) :
- 1124-03 oliekoeler
- 1163-23 leiding
- 1163-24 leiding
- 0243-01 koperen ring ( 4 stuks nodig )
- 1127-06 (holle ) bajonet-bout ( 2 stuks nodig aan motorzijde )

oliekoeler XD3TE (2498 cc turbo + intercooler ) :
- 1124-04 oliekoeler
- 1163-27 leiding
- 1163-28 leiding
- 0243-01 koperen ring ( 4 stuks nodig )
- 1127-08 (holle ) bajonet-bout ( 2 stuks nodig aan motorzijde )

Aan oliekoeler-zijde zitten er wartels aan de leidingen.
grt, Harrie
Laatst bijgewerkt door Harrie op 08 jun 2013, 22:16, in totaal 2 keer bewerkt.
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor LouisdeFunes » 08 jun 2013, 22:07

niks wat ik niet opgelost krijg met een ijsstokje, dak dicht, ijsstokje ervoor insteken, dak open, stokje achter er in geklemd :mrgreen:

bij mijn blauwe koningin zou een dergelijke oplossing onbestaanbaar zijn, maar bij deze boeit het mij niet.

nu nog de maten van de banjobouten...wie oh wie geeft het verlossende antwoord ?
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor tout est beau avec une... » 08 jun 2013, 22:35

Helemaal met je eens Marco!
Volgens mij is de bediening van het schuifdak zo dat het motortje met de kabel het in nieuwstaat net kon bedienen.
Gaat het na verloop van tijd zwaarder lopen, dan wordt de boel overbelast en gaat uiteindelijk stuk.

Ook ben ik het met Harrie eens dat het schuifdak nu wel vrij kan bewegen.
Het dak weegt alleen bijna niets, dus ik denk dat het in de praktijk wel mee zal vallen.

@ Bert: het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk wat je met deze 505 moet, volgens mij ben jij hier veel te precies voor.
Maar goed, hier de beloofde foto's;
Dak gesloten:
Afbeelding

En dak geopend:
Afbeelding

Zoek de verschillen!
Het dwarsbalkje schuift eerst iets van 5 cm. naar achteren en het dak kan open. (dit deel van de constructie werkt overigens prima, volgens mij maakt de kabel te veel en te scherpe bochten en knikken)

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor MarcoPeus » 08 jun 2013, 23:31

Ze hadden die motor gewoon achter in t dak moeten monteren, veel kortere kabel, minder spanning op de buitenmantel, maar goed, daar hebben we nu niks meer aan. Heeft er iemand ooit al eens een oplossing verzonnen?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor Harrie » 09 jun 2013, 00:13

De kabels bij 505 ( alleen de kunststoffen buitenmantel ) breken, net voorbij het vierkante aandrijfblokje
bij de motor, is een bekend euvel, was al bekend toen 505 nog in productie was. Er is een SB ( Service Bulletin )
met wijziging: aanbrengen van een extra versteviging. Ik heb inmiddels al ruim 50 van die setjes gemaakt
voor het PCN-magazijn.
Tegenwoordig zijn er zeer goede lijmen, misschien is dat een optie in combinatie met dat verstevigings-hulpstuk ?
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Het Rode Gevaar

Berichtdoor tout est beau avec une... » 09 jun 2013, 00:39

Bij mijn 505 heb ik de constructie van de modificatie iets aangepast omdat de gaten niet helemaal overeenkomen met de steun.
Afbeelding
Er wordt ook aangegeven dat er een extra boutje gemonteerd moet worden.

Die van mij ziet er nu zo uit:
Afbeelding
In combinatie met een goede lijm zal de constructie zeker sterker worden.
Ik had mijn dak weer werkend, maar je hoort gewoon dat hij het er moeilijk mee heeft.
Toen ik het bekledingspaneel ook weer gemonteerd had knapte de kabel weer los.
Misschien had de lijm iets langer moeten drogen, maar het feit blijft dat de boel te zwaar loopt.
In het dak is overigens geen ruimte voor de motor, dit had ik al bekeken.

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Volgende

Keer terug naar 505

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten