toerenteller en turbometer 505 gtd turbo

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie

toerenteller en turbometer 505 gtd turbo

Berichtdoor thomas_bok » 03 maart 2013, 11:46

Hallo,

Ik heb een niet geheel logisch verhaal, wellicht weet iemand er een antwoord op.

Dynamo van m'n 505 gtd was kapot. toerenteller werkte op dat moment, turbometer niet.
Gereviseerde Bosch 70 A dynamo gekocht en gemonteerd, na die tijd deed m'n turbometer het opeens, maar nu doet de toerenteller het niet.
Het enige wat ik qua aansluiting veranderd heb is dat ik de dynamo rechtstreeks op de accu heb gezet ipv via de startmotor...

Dan mijn vragen

Is er een verband tussen turbometer en toerenteller, en weet iemand waarom de toerenteller het n niet doet ?
En klopt het dat de dynamo van een 505 pas bij ongeveer 2500 toeren (diesel) geactiveerd wordt ??

Ik hoop dat iemand me kan helpen......
Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden,
Groet, Thomas Bok, Voorburg
thomas_bok
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 okt 2010, 11:26

Re: toerenteller en turbometer 505 gtd turbo

Berichtdoor tout est beau avec une... » 03 maart 2013, 13:34

Bij diesels wordt het signaal voor de toerenteller van de dynamo gehaald, dus grote kans dat daar het probleem zit.
De draad hoort dan op de W aansluiting op de dynamo te zitten. Heb je wel het juiste type dynamo?
Met de turbodrukmeter zal er niet een logisch verband zijn, kan slechte verbinding op de sensor zijn die het nu toevallig even weer doet?
Een wisselstroomdynamo hoort niet pas bij 2500 toeren te beginnen.

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: toerenteller en turbometer 505 gtd turbo

Berichtdoor joospeugeot » 03 maart 2013, 14:31

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 20 jan 2016, 22:40, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: toerenteller en turbometer 505 gtd turbo

Berichtdoor colin » 03 maart 2013, 15:12

controleer de bekabeling voor slechte massa. daar zijn de metertjes behoorlijk gevoellig voor.
wagenpark:
02' PEUGEOT 406 coupe 2.2 hdi SOLD
87' Peugeot 305 2.0 HDI SOLD
92' Peugeot 309 gti turbo
91 peugeot 309 gti16 SOLD
86' peugeot 505 turbo 180pk
rip:
306cc 2.0 turbo -> aangereden total.
86' 505 gtd-turbodiesel -->gesloopt
Avatar gebruiker
colin
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 20 dec 2011, 21:56

Re: toerenteller en turbometer 505 gtd turbo

Berichtdoor LouisdeFunes » 05 maart 2013, 20:19

op de dynamo zit toch een spanningsregelaar, en als je dan de turbometer rechtstreeks op de accu aansluit ( dus zonder tussenkomst van de regelaar) dan vind ik het niet vreemd dat de meter vreemd doet.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: toerenteller en turbometer 505 gtd turbo

Berichtdoor tjark63 » 05 maart 2013, 21:13

LouisdeFunes schreef:op de dynamo zit toch een spanningsregelaar, en als je dan de turbometer rechtstreeks op de accu aansluit ( dus zonder tussenkomst van de regelaar) dan vind ik het niet vreemd dat de meter vreemd doet.


:?: :?: :?:

De dynamo uitgang zit keihard aan de accu, en is uiteraard geregeld want de spanningsregelaar stelt de dynamo veldstroom zodanig in dat de spanning binnen de perken blijft.

Bovendien zegt Thomas:

Het enige wat ik qua aansluiting veranderd heb is dat ik de dynamo rechtstreeks op de accu heb gezet ipv via de startmotor...

dus ik begrijp even niet waar je het over hebt Bert :wink:
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Re: toerenteller en turbometer 505 gtd turbo

Berichtdoor risky » 05 maart 2013, 23:17

spannings regelaar zit gewoon in de dynamo dus inderdaad een laad draad rechtstreeks op de accu.
toerental signaal word via het vliegwiel met bdp geregeld dus heeft niets met de dynamo te maken.
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: toerenteller en turbometer 505 gtd turbo

Berichtdoor LouisdeFunes » 06 maart 2013, 01:36

hoe is het nu afgelopen met de problemen ?
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31


Keer terug naar 505

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten