Reparatie 505 Turbo

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie

Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor tout est beau avec une... » 24 apr 2012, 21:35

Vandaag maar eens een beginnetje gemaakt met de reparatie van mijn 505 Turbo.
Nadat ik een aantal jaren geleden de motor gereviseerd had omdat er een hoofdlager uitgelopen was liep de 505 turbo weer als een zonnetje.
Dit pril geluk was echter van korte duur, na al enkele honderden kilometers begon de motor rauw te lopen.
Dit is sindsdien niet meer verergerd, maar de schik was ervan af.
De oorzaak heb ik tot op heden ook nog niet kunnen ontdekken.
Via een forumlid (bedankt Peter!) kwam ik aan het adres van iemand die nog een motor van een 505 Turbo had liggen.
Ik had er niet veel trek meer in om weer de hele motor uit elkaar te trekken, dus dit was een welkome oplossing.
Deze motor staat ondertussen ook alweer 3/4 jaar in de garage te wachten, dus de hoogste tijd om deze maar eens in te bouwen.

Daar zijn we vandaag maar eens mee begonnen.
Ondertussen ken ik mijn 505je redelijk en ik moet zeggen dat de motor er relatief vlot uit lag
Deze keer heb ik ervoor gekozen om de vooras en de voorste dwarsbalk met de stabilisatorstang volledig te laten zakken.
Mocht je ooit een motor uit een 505 moeten halen dan is dit zeker een aanrader!
Even je stuurstang los bij de flectorschijf, 10 bouten en hij is los, scheelt een boel geklungel.
Ik heb de motor tussen mijn normale werk door gedemonteerd maar ik denk dat ik er nog geen 3 uur bij elkaar aan gewerkt heb.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Voor de vervangende motor wil ik zoveel mogelijk maken van de onderdelen van de eigen motor, ontsteking, spruitstukken ed.
Eens kijken hoever we daar deze week mee kunnen komen.
Verder heb ik nu mooi de gelegenheid om hier een daar wat slecht plekken aan te pakken.

Op het moment dat de motor weer op zijn plek zit wil ik het dak en de achterklep nog laten spuiten en moeten er onderaan de achterschermen nog een paar nieuwe stukken worden ingelast.
Voor deze reparatie zoek ik nog een rechter achterscherm, of de onderzijde hiervan.
Iemand hiervoor nog tips?
Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen.

M.Vr.Gr. Marco
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor LouisdeFunes » 26 apr 2012, 01:37

ik volg je verhaal met veel interesse, dus blijf vooral posten. mocht ik een scherm tegenkomen de komende tijd dan meld ik je dat uiteraard. wel lekker dat je de motor er zo snel uithaalt bij dit type, bij mijn vorige 505 diesel was het een hel van een klus..bij de diesel heb je toch echt meer plaats nodig en moet je de hele aandrijflijn loshalen..pfieuw..
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor joospeugeot » 26 apr 2012, 03:47

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 20 jan 2016, 22:31, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor tout est beau avec une... » 27 apr 2012, 07:59

joospeugeot schreef:zou je eens een foto willen maken van de bak, en daarmee bedoel ik eigenlijk koppelingshuis. en dan evt van ook de motor aan de vliegwielkant.
past deze bak alleen maar op deze motor of past zo'n bak ook nog op andere type motoren ? de 2l xn1 heeft maar 3 bevestingsbouten. diesel idem. de v6 heeft er 4 dat weet ik. deze bak heeft er zo te zien ook 4.


Deze bak heeft er wel meer dan 3 of 4, wat er wel of niet voor past weet ik niet, daarvoor hebben we Harrie. :D
Hier de foto's:
Afbeelding
Afbeelding

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor joospeugeot » 27 apr 2012, 13:34

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 20 jan 2016, 22:31, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor Harrie » 27 apr 2012, 22:36

joospeugeot schreef:dank je wel marko voor de foto's en de moeite. dit is dus voor mij totaal onbekende stof dus.
ik heb zelden tot nooit aan een 505 gewerkt. deze 2.2 motor schijnt als basis uit een talbot te komen.
Ja, dit is het Chrysler ( France ) 2.2 blok,
zoals ( weliswaar zonder turbo ) in de Matra Murena 2.2 ligt, daarom zoeken die matraboys vaak naar N9T(E)'s.
Bij Peugeot is deze motor dus bekend als N9T en N9TE ( laatste is turbo met intercooler ). grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor tout est beau avec une... » 28 apr 2012, 00:22

Klopt, dit blok zit ook in de Tagora's.
In de Chryslers was het dacht ik een 2.0.
Zowel de Tagora's en de Murena's hebben dan geen injectie maar een carburateur, dacht ik.
Wat ik niet weet is of de versnellingsbak uniek is voor de Turbo injection of dat deze ook in andere typen 505 word toegepast.

Vandaag weinig progressie met de 505 gemaakt.
Alleen wat gereedschap als een lasapparaat en materiaal uit mijn garage naar het bedrijf van mijn zwager gesleept. (hier staat de 505 nu)


M.Vr.Gr. Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor joospeugeot » 28 apr 2012, 01:06

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 20 jan 2016, 22:31, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor Harrie » 28 apr 2012, 18:49

joospeugeot schreef:je hebt die 2 liter ook in een 505 gehad. de 505 TI. de STI was al een 2.2 Liter. dus zoveel zag je een 505 niet met met die 2 liter chrysler aangezien die al snel een 2.2 werd.
ik ga er ff van uit dat een 2 liter en 2.2 liter ongeblazen t zelfde koppelingshuis hadden..
505 TI /STI is géén N9T
die hebben een RENAULT motor ( uit de PRV-fabriek in Douvrin ).
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor tout est beau avec une... » 28 apr 2012, 21:44

Vandaag weer een klein stukje verder geknutseld.
De voorwielophanging is nu compleet verwijderd, evenals de voorbumper en keienvanger.
Dit alles met het doel om met name de hoeken van de radiateurbalk te vervangen.
Iemand hier nog een mening over, zou ik deze straffeloos kunnen verwijderen of zou ik eerst een hulp framepje (goed nederlands :roll: ) moeten maken voor het verwijderen.
Voor de rest heb ik een begin gemaakt met het verwijderen van de taaie coating die onder de gehele onderzijde zit.
Wat een is dit bende zeg, hier blijft ongelofelijk veel vocht achter zitten met de bijbehorende gevolgen, doet meer kwaad dan goed!
Hier even een paar sfeerplaatjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

M.Vr.Gr. Marco.

ps. Op de laatste foto kun je zien dat ik het nieuwe donorhart voor de 505 al even naast de auto heb gezet, kunnen ze alvast een beetje aan elkaar wennen. 8)
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor Mathieu » 30 apr 2012, 18:06

Mooi projekt! Zo'n turbo kan je leuk bezig houden :mrgreen:
Vraagje: is het lagerdeel van de kompressor ook watergekoeld?
Heb de ingewanden van 2 revisie's nog thuis liggen; kun je mooi zien hoeveel beter de olie is geworden tussen 1985-1997-2005 (revisie's).
Is er nog een beetje aanpakkingen te komen? Die tussen uitlaatspruitstuk en blok is lastig tenzij je uitwijkt naar Matra onderdelen...

I.e.g.: goed bezig. Het zijn schaarse vehikels en de moeite van het bewaren waard!
Mathieu
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 21 aug 2005, 13:22

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor tout est beau avec une... » 30 apr 2012, 20:02

De lagers in de turbo zijn niet gekoeld, heb ik overigens ook nog nooit gezien bij een personenauto.
De pakkingen kwamen bij de vorige revisie van de Matra-jongens.
De spruitstukpakkingen van zowel de inlaat als de uitlaat zijn dan echter niet bruikbaar.
Hier heb ik toen de oude met vloeibare pakking en Fire-gum gemonteerd.

M.Vr.Gr.Marco
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor Mathieu » 03 mei 2012, 13:16

Hmm: mijne heeft koeling op de lagers via een speciale slag vanaf radiator. Zit een T-stuk op gevulkaniseerd.
Bij de laatste revisie heb ik de pakking van de Matra prima kunnen gebruiken op het inlaatspruitstuk. Paste netjes.

Gaat dat goed: firegum op het uitlaatspruitstuk?
Als je rustig rijdt wordt het ding al donkerrood en als je flink 'losgaat' dan wordt 'ie oranje-geel...
Overigens: fijne konstruktie hebben die Fransen bedacht: turbo op motorsteun met gietijzeren spruitstuk en dan die fijne vlamringen die kontinu uit de ciliderkop lazeren als je alles wilt dichtschroeven...
Mathieu
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 21 aug 2005, 13:22

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor tout est beau avec une... » 03 mei 2012, 18:57

Dat met de koeling ken ik niet.
Maar ik meen in je oude berichten te hebben gelezen dat jij een phase 2 hebt?
Misschien dat het daarbij anders is? Zou ik na kunnen kijken.

Met de inlaatpakking dacht ik dat ik het als volgt had gedaan:
Omdat de Matra's met carburateur zijn uitgevoerd zat er dacht ik bij mij in de pakkingset alleen maar een papieren pakking.
De originele van de 505 was dacht ik dikker.
In verband met de turbodruk heb ik daarom voor de originele pakking gekozen.
Nogmaals, dit weet ik niet helemaal meer zeker, het is al een paar jaartjes geleden. Maar we gaan het merken, in de komende dagen gaan de spruitstukken er weer af.

Het uitlaatspruitstuk weet ik zeker dat ik hem met de oude pakking weer in elkaar heb gezet,
Met de Firegum smeer ik de oude pakking zeer dun in om hem na het hergebruiken toch te laten afdichten.
De originele pakking heb ik dus hergebruikt en dus heeft de hitte volgens mij hier geen invloed op.

Het probleem met de ringen komt mij niet bekend voor.

Wat betreft de vorderingen, ik heb de radiateurbalk compleet verwijderd.
Het is een vrij licht ding en de combinatie van de langsbalken en de binnenschermen met bovenste frontplaat leken mij voldoende stevig om de vorm te behouden.
Op dit moment ben ik de langsbalken aan het herstellen op de punten waar de radiateurbalk aan gemonteerd zit.
Deze balken zijn dubbel uitgevoerd, de buitenste laag van 1 mm was daar slecht, de binnenste laag is veel dikker en was nog prima op wat oppervlakkige roest na.
De foto's volgen nog!

M.Vr.Gr.Marco
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor tout est beau avec une... » 07 mei 2012, 19:56

Vandaag weer verder geknutseld aan de 505.
De langsbalken zijn nu grotendeels hersteld, links is helemaal klaar, alleen nog de rechterbalk afwerken door de lassen vlak te slijpen.
Bij de rechterbalk was ook de tweede laag slecht, dus bij deze balk heb ik niet alleen de buitenste laag vervangen maar ik heb alles eruit gehaald.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afgelopen Zaterdag heb ik wel de steunen van de radiateurbalk gescoord.
Zoals je op de foto's kunt zien zal dit toch wel enige verbetering gaan geven:

Afbeelding
Afbeelding

Misschien vanavond weer verder!

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor MarcoPeus » 07 mei 2012, 20:18

Sow!, strak hoor. Mooie lasnaadjes.
Gaat helemaal goed komen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor joospeugeot » 07 mei 2012, 20:25

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 20 jan 2016, 22:32, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor Harrie » 07 mei 2012, 23:03

netjes Marco, dat komt wel goed zo te zien.
die ene nieuwe steun heeft een rode onderdeelnummer-sticker, dat betekend 504.
maar zal vast wel passen, 504 en 505 hebben wel veel meer overeenkomsten.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor jan-03 » 07 mei 2012, 23:25

Er zijn hier meerdere lasvirtuosen op dit forum te bewonderen.... :shock: Wordt weer puntgaaf in orde gemaakt..
Sterk werk Marco!!
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor tout est beau avec une... » 08 mei 2012, 08:04

Harrie schreef:netjes Marco, dat komt wel goed zo te zien.
die ene nieuwe steun heeft een rode onderdeelnummer-sticker, dat betekend 504.
maar zal vast wel passen, 504 en 505 hebben wel veel meer overeenkomsten.
grt, Harrie


Dat klopt, daar zaten ze bij het magazijn ook al naar te kijken.
Toch was bij 1 van de 2 steunen het originele onderdeelnummer wel dezelfde als wat voor de 505 werd aangegeven.
En ze passen perfect, er moeten alleen een paar extra gaten bij geboord worden.
Ik ben er wel mee in mij sas, dit zijn nog wel steunen die je ook zelf kunt maken maar dit is mooier!

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor tout est beau avec une... » 09 jun 2012, 20:01

Zo maar weer eens een updatetje want we zijn ondertussen weer een stukje verder.
De afgelopen weken heb ik het volgende met de 505 uitgespookt:
Eerst maar even de herstelde balken glad gemaakt:
Afbeelding
Afbeelding

De gaten in de radiateurbalk waar de rubbers van de radiateur in staan zijn gevoelig voor roest omdat er water in kan blijven staan.
1 Van de 2 gaten die bij mijn 505 gebruikt worden had wel een beetje herstel nodig.
Omdat er ook een aantal gaten in de balk zitten die niet gebruikt worden heb ik 1 van deze gaten getransplanteerd. (gelukkig zijn er geen afstotingsverschijnselen. :D )
Afbeelding

Toen de balk met behulp van de nieuwe steunen weer op zijn oude plekje gemonteerd en voorzien van een nieuw likje verf.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Later heb ik de naden nog afgekit met carrosseriekit anders kan ik over 28 jaar nog een keer!

Vandaag heb ik de vervangende motor op gebouwd.
Dus spruitstukken, eigen vliegwiel en dergelijke.
Ik dacht dat ik in het verleden de originele inlaatspruitstukpakking van de 505 had hergebruikt maar dit blijkt niet zou te zijn.
Ach ja, als je wat ouder wordt kun je wel eens wat vergeten. :lol:
De de dunne papieren pakking uit het Matra setje heeft wel een zwaar leven gehad, maar hij heeft het wel gehouden.
Afbeelding

De originele is 1 mm dik en deze heb ik dus maar zelf gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding

En dan is de volgende stap uiteraard dat de nieuwe motor weer gemonteerd kan worden, wordt vervolgd!

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor Harrie » 10 jun 2012, 00:01

netjes ! , Marco! ziet er strak uit !
maar je schrijft : "likje verf", je bedoelt lak neem ik aan?
op een auto zit geen verf :D grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor LouisdeFunes » 10 jun 2012, 01:22

mes compliments..ziet er goed uit allemaal!
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor Mathieu » 13 jun 2012, 22:25

Bewonderenswaardige akties!
Het resultaat ziet er erg netjes uit. Dat is de wagen zondermeer waard.
Ben benieuwd naar het vervolg.

Die Matra 'papiertjes' heb ik ook gebruikt voor het inlaatspruitstuk. Gaat prima.
Overigens: ik heb ook een 505ti van de eerste serie, zij het met sinds afgelopen week-end met 335000 km.
Mathieu
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 21 aug 2005, 13:22

Re: Reparatie 505 Turbo

Berichtdoor LouisdeFunes » 14 jun 2012, 01:09

Mathieu schreef:Bewonderenswaardige akties!
Het resultaat ziet er erg netjes uit. Dat is de wagen zondermeer waard.
Ben benieuwd naar het vervolg.

Die Matra 'papiertjes' heb ik ook gebruikt voor het inlaatspruitstuk. Gaat prima.
Overigens: ik heb ook een 505ti van de eerste serie, zij het met sinds afgelopen week-end met 335000 km.


hey, is het originele nederlander of een ingevoerde? stel 'm eens voor op het 505 plekje en graag met foto's :P
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Volgende

Keer terug naar 505

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten