SLOT SVP

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie

Re: De Blauwe Koningin

Berichtdoor LouisdeFunes » 02 jan 2014, 17:08

de auto staat nu in de garage, ik zal in loop van de komende dagen even de garage inlopen, en dan zal ik het checken. maar dit moet het wel zijn toch ? ik heb nog nooit meegemaakt dat een wielmoer zichzelf iedere keer losdraait.

maar ik ga never nooit 160 euro betalen voor een bout omdat ie verchroomd is. dan zet ik er maar -tijdelijk- gewone goede passende bouten op en tzt loop ik wel eens tegen verchroomde bouten aan.

maar wat kan het eventueel anders nog zijn ?
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: De Blauwe Koningin

Berichtdoor maan » 02 jan 2014, 18:22

Kan het zijn dat het niet aan de moeren ligt maar dat er vuil, roest oid achter de velg op de pasvlakken zat en dat die er langzaam uitgeperst is? Dan komt er ook speling.
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum

Re: De Blauwe Koningin

Berichtdoor joospeugeot » 02 jan 2014, 19:00

LouisdeFunes schreef:maar ik ga never nooit 160 euro betalen voor een bout omdat ie verchroomd is. dan zet ik er maar -tijdelijk- gewone goede passende bouten op en tzt loop ik wel eens tegen verchroomde bouten aan.


het zijn wielMOEREN en geen wielbouten. als je de moeren van de rode mee hebt overgezet dan heb je de goede moeren (als ik me dat goed kan herinneren, ik heb ja eens een moer los gehad om te kijken wat erop zat). op die rode zaten m14 moeren (als t goed was). maar wat op jouw blauwe zat, dat weet ik niet, maar ik vermoed eerder dat daar m12 op zit.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: De Blauwe Koningin

Berichtdoor LouisdeFunes » 02 jan 2014, 20:19

dus dan heb ik toch niet de goeie overgezet.. :P
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: De Blauwe Koningin

Berichtdoor MarcoPeus » 02 jan 2014, 21:33

Als dat van M14 naar M12 was dan was dat ook niet gelukt. :mrgreen:
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: De Blauwe Koningin

Berichtdoor LouisdeFunes » 22 jun 2014, 00:57

vanavond ben ik voor het eerst sinds lange tijd weer eens de garage van mijn moeder ingelopen om eens te kijken hoe het met de 505 er voor staat. ondanks een flinke laag stof, stond ze er nog net zo bij, zoals ik haar nu 7 maanden geleden in de garage heb gestald.

ik ging er inmiddels vanuit dat de accu op zijn minst wel plat zou zijn, dus het startaccuutje ook maar mee genomen onder de arm. toen ik de sleutels erin stak lichten direct alle lampjes op, het lampje van de gloeispiraal ook en deze doofde na een paar seconden..sleutel omgedraaid en vroemmmm...direkt lopen alsof ik er gisteren nog mee gereden had. geen dikke rookwolken of wat dan ook!

ik heb er direkt maar een paar km mee gereden, alles doet het nog..no problemos :P

toch wel sterk dat de accu het al die maanden heeft uitgehouden.

maandagmiddag gaat ze naar de garage, de apk is verlopen dus deze moet nu het eerst geregeld worden. in de komende weken eens even kijken hoeveel tijd ik heb, als dat redelijk meevalt, dan meld ik haar aan voor de mrb en de rest en dan ga ik weer eens een paar weekjes genieten van deze schoonheid!
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: De Blauwe Koningin

Berichtdoor LouisdeFunes » 23 jun 2014, 18:41

zoals gezegd, vanmiddag de 505 afgeleverd bij de garage en daar achter de witte 404 van de garagist geparkeerd :P de komende dagen wordt de 505 nagekeken en apk gekeurd. dat zal naar verwachting geen probleem gaan opleveren.

het enige 'probleem' aan de auto op dit moment is dat de koelfan niet wil inslaan op het moment dat de motor daarom vraagt. de koolstift is vervangen, maar ik hoor hem niet meer klakken als ik de kabels doorverbind. nu kan het geen kwaad, alleen in heel lange files zie je de temperatuur langzaam oplopen en als je weer rijdt dan heeft ze koeling genoeg van de rijwind. ik vermoed dat de thermo-koppeling kaduuk is?

is er een truc om deze te omzeilen zodat ik hem permanent laat meedraaien? kabels doorverbinden werkt niet meer, dat heb ik al geprobeerd.

maar oh oh oh..wat rijd de blauwe koningin toch hemels mooi..de 75pk sterke motor draait als een naaimachine. ik rijd door de weeks met een nagenoeg nieuwe ster diesel, voorzien van turbo's, resulterend in een goede 180pk en weet ik al nog niet meer, maar de 505 doet je daar absoluut niet naar verlangen :D !
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: De Blauwe Koningin

Berichtdoor Koffiemolen » 03 jul 2014, 08:14

76 bij mijn weten. Het zal net die ene pk zijn die het verschil maakt... :D
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: De Blauwe Koningin

Berichtdoor LouisdeFunes » 03 jul 2014, 13:14

haha Bas, dat zal 'm zijn :mrgreen:

de stuurbekrachtiging is nu eindelijk ook eens gemaakt, dwz, de stbk deed het goed, maar het stuurhuis lekte wat olie en de 7 maanden stilstand had het niet bepaald goed gedaan, want het was zo lek als een zeef nu.

gelukkig had ik al bijna 2 jaar een revisieset hier in de lade liggen en die zit er nu in en het is zo droog als de spreekwoordelijke kurk nu :P
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: De Blauwe Koningin

Berichtdoor Bart-Peugeot » 03 jul 2014, 13:36

LouisdeFunes schreef:Ik rijd door de weeks met een nagenoeg nieuwe ster diesel, voorzien van turbo's, resulterend in een goede 180pk en weet ik al nog niet meer, maar de 505 doet je daar absoluut niet naar verlangen :D !

Staat er weer een ster voor jouw deur? :shock:
What happened?
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Re: De Blauwe Koningin

Berichtdoor Koffiemolen » 03 jul 2014, 22:01

LouisdeFunes schreef:haha Bas, dat zal 'm zijn :mrgreen:

de stuurbekrachtiging is nu eindelijk ook eens gemaakt, dwz, de stbk deed het goed, maar het stuurhuis lekte wat olie en de 7 maanden stilstand had het niet bepaald goed gedaan, want het was zo lek als een zeef nu.

gelukkig had ik al bijna 2 jaar een revisieset hier in de lade liggen en die zit er nu in en het is zo droog als de spreekwoordelijke kurk nu :P


Mooi zo, in mijn tijd zweette hij al wat. Heb er toen omdat een revisieset toen lastig vindbaar leek op advies een (kostbare) antilekkagevloeistof/ sealant voor stuurhuizen in gedaan. Dat verbeterde het wel, maar is natuurlijk een tijdelijk lapmiddel.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: De Blauwe Koningin

Berichtdoor Harrie » 03 jul 2014, 22:35

mooi dat je stuurhuis weer lekvrij is, en verse APK, dat geeft een nog beter gevoel.

voor wat betreft de fan: staat er wel 12V spanning op de ene draad die naar het koelercontact gaat ?
( is nadat je 'm op volcontact hebt gezet ). Normaal zou je idd, die KLAK horen als je de kabelschoentjes
bij het koelercontact doorverbindt. ik vermoed, dat er geen spanning op komt, die magneetkoppeling zelf
gaat eigenlijk nooit stuk ! kijk ook even naar eventuele onderbreking of draadbreuk in de kabel naar de
koolstift in de waterpomp. Daar moet je, na doorverbinden én op contact, ook die 12V meten.
succes :wink: grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: De Blauwe Koningin

Berichtdoor LouisdeFunes » 04 jul 2014, 02:13

bedankt voor de tip Harrie, ik zal er naar kijken. Ik heb hem voor nu even zo afgesteld dat hij permanent meeloopt, voor het geval ik in files terecht kom, en ik wil niet dat mijn fijne motor per ongeluk eens te warm loopt.

maar, het goede nieuws is dat de grande dame feilloos door de apk is heengekomen. ik heb haar vanmiddag tussen het werk door even snel kunnen ophalen, de schorsing bij het rdw is opgeheven:

Mes dames et messieurs..oftewel ladies and gentlemen: De Blauwe Koningin is weer terug op de wegen..


De 205, die heb ik de komende week nog even voor erbij nog even nodig, maar zodra het kan dan wordt deze geschorst, de staat hoeft niet nodeloos verrijkt te worden. Mrb voor 1 auto is meer dan genoeg dacht ik zo. De brandstof en smeermiddelen etc. worden uiteraard allemaal over de grens in het moedige ( wat spelen ze mooi) Belgenland gekocht.

Ik ga er verder niet meer over mopperen, maar voorlopig ga ik gewoon als tevoren genieten van deze fijne auto die ondanks haar leeftijd van nu 30 lentes nog altijd moeiteloos kan concurreren met nieuwe auto's. Straks als het weer slechter gaat worden dan gaat ze weer tot het voorjaar/zomer op stal.

Verkopen of (in)ruilen voor iets anders, ik houd alle opties open en bekijk ik wel als ik over ze struikel, ik heb er geen haast mee, want zodra ik in deze majesteitelijke wagen rijd dan smelt ik iedere keer weer opnieuw.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: De Blauwe Koningin

Berichtdoor pauldevries » 04 jul 2014, 15:57

Zo een dame weer met nieuwe keuring, Das altijd een fijn moment :D :D
:D :D Geniet ervan, Thats all that matters 8) 8)

Groeten van Paul
--))
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: De Blauwe Koningin

Berichtdoor CinqCentCinq » 05 jul 2014, 00:51

Mooi dat ze weer op de weg te bewonderen is! :D
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: De Blauwe Koningin

Berichtdoor LouisdeFunes » 05 jul 2014, 01:18

vanavond ook weer een heerlijk stuk gereden met de 505, flink stuk over de A2, met een rustige snelheid van 110-120 lekker luisteren naar de zware dieselmotor :P

ik zit alleen nog met het mysterie van de zichzelf losdraaiende wielmoeren...ik kon gisteren alle 16 wielmoeren een volle slag aandraaien.. :shock:

wat is nu het geval, even een opfrisser voor de lezer:

ik heb verleden jaar de wielen van de rode 505 ( de 15 inch velgen ) nog snel voordat hij op reis naar Afrika ging, op de blauwe 505 gezet.

de wielen van de blauwe 505 zijn, inclusief bijbehorende wielmoeren, op de rode gezet.

ik kan mij voorstellen dat de wielmoeren, afkomstig van de rode 505, een maatje groter waren dan de blauwe 505. maar..als dat zo was, hoe is het dan in vredesnaam mogelijk geweest om de moeren op de rode 505 gezet te krijgen. ( want die moeten dan immers te klein zijn geweest en dat kan dan nooit gepast hebben ?)

omdat de rooie met een vastgelopen motor bij de garage stond heb ik dit door de garage laten doen, door tijdgebrek lukte mij dit zelf niet en ik had haast want de exporthandelaar kon ieder moment komen om de rode 505 weg te halen.

de garage is inmiddels failliet en de eigenaar kan ik niet meer bereiken om dit na te vragen.

Er is niet zoveel aan de hand, ik moet nu alleen iedere week een keer de moeren natrekken, maar het geeft mij toch een enigszins onveilig gevoel.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: De Blauwe Koningin

Berichtdoor Walle69 » 05 jul 2014, 08:44

Heel goed dat je de moeren gekontroleerd hebt, maar ga gauw de juiste moeren aanschaffen (als dat de oorzaak is) en zet die met het juiste koppel vast.

Je bent een gevaar op de weg zo. en bovendien zul je het jezelf nooit vergeven als er een wiel afloopt met alle schade vandien. Ik heb er toch een paar auto's gezien de afgelopen week met afgelopen wielen; je kunt een behoorlijke schade oplopen.


mvg

Walle
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: De Blauwe Koningin

Berichtdoor Steven- » 05 jul 2014, 09:34

Goed bezig Bert! Lekker genieten van de 505 nu met de nieuwe APK. :D

Gr. Steven
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: De Blauwe Koningin

Berichtdoor Koffiemolen » 05 jul 2014, 09:38

Gefelicteerd!!!!! En: lekker karren met die bak! En: mijn 405 heeft zijn charmes, maar zal NOOIT zo weldadig rijden als de Blauwe Koningin!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: De Blauwe Koningin

Berichtdoor pauldevries » 05 jul 2014, 10:35

Beste Bert

Ik heb een vraagje over je wielmoeren:
Weet je of er conische moeren opzitten of bolconisch moeren?
Afbeelding

Ik heb zelf bij een cti met aftermarket-velgen hetzelfde gehad,
daar hadden ze de verkeerde wielbouten ingedraaid
en daar bleef linksvoor van los lopen

Groeten van Paul
--))
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: De Blauwe Koningin

Berichtdoor Remco504coupe » 05 jul 2014, 11:52

De wielmoeren voor LM zijn voorzien van ringetjes, die het loslopen moeten verhinderen.
Omdat de maat van beide auto's hetzelfde lijkt vermoed ik dat dat de oorzaak is.

Zoals Walle zegt: Levensgevaarlijk, snel oplossen!
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: De Blauwe Koningin

Berichtdoor Remco504coupe » 05 jul 2014, 12:22

Speciaal voor jou even een foto gemaakt .. :D
Dondert het doosje met 16 nieuwe wielmoeren en 8 stabirubbers tussen mijn resthout :evil:

Moet toch eens ruimte creeren door de auto weer op te bouwen..

Anyhow, hier zie je de (504)moeren:

Afbeelding

Slecht zichtbaar is de meedraaiende ring die loslopen voorkomen moet
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: De Blauwe Koningin

Berichtdoor LouisdeFunes » 05 jul 2014, 12:25

of ze conisch zijn of bol conisch, dat weet ik niet, dat zou ik moeten nakijken. het zijn in elk geval de moeren die horen bij de lm velgen. levensgevaarlijk zou het zijn als ik niet met een zeer grote regelmaat de wielen zou natrekken. dat doe ik gelukkig, dus met het gevaar valt het wel mee, maar het is geen lekker gevoel als je aan het rijden bent, de wetenschap dat er iets niet klopt met de moeren...

ringetjes..dat zou het wel eens kunnen zijn..ik ga morgen er eens een moer vanaf draaien, dan kan ik eens kijken. ik neem aan dat je dergelijke ringetjes gewoon bij de automaterialen-zaak kunt kopen.

Bedankt voor de afbeelding Remco, maar dat is inderdaad de moer van mijn lm velgen, de bovenste moer.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: De Blauwe Koningin

Berichtdoor Remco504coupe » 05 jul 2014, 12:36

De bovenste is idd voor LM, en de ring zit er aan geperst.
Onderste is van de stalen velg.
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: De Blauwe Koningin

Berichtdoor LouisdeFunes » 05 jul 2014, 13:03

als de ring er aan is geperst, dan zal die er waarschijnlijk bij mij ook opzitten. maar dat zie ik morgen wel, het is en blijft een raar verhaal :shock:
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

VorigeVolgende

Keer terug naar 505

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten