door LouisdeFunes » 16 apr 2012, 00:50
Zo, eindelijk even wat tijd...de 505 is sinds gisteren weer terug. Het heeft een paar dagen langer geduurd dan oorspronkelijk geplanned, maar het heeft zich enorm geloond!!
Allereerst heeft de monteur de kleppen gesteld, zijn opmerking daarbij was dat ze (gelukkig) veel te los stonden. Hij heeft mij dit uitvoerig uitgelegd zodat ik ook wijzer wordt. Te strak staande kleppen is veel ernstiger en leid tot verbrande kleppen. Van te los staande kleppen merk je niet veel, aangezien dit geleidelijk gebeurd.
Maar, als ze dan eenmaal goed afgesteld staan dan is het net alsof je een nieuwe motor erin hebt liggen. Ik vond 'r al heerlijk lopen, maar nu heeft ze gewoonweg veel meer trekkracht 'onderin' en ze loopt wat steviger en meer regelmatig. Ik moet eerlijk zeggen dat het toch wel heel wat verschil uit heeft gemaakt.
Vervolgens heeft de man er de nieuwe gloeispiralen ingezet en dit heeft een -kleine- verbetering opgeleverd. Het voorgloeien duurt nu een stuk korter (al maakt mij dat geen dr*l uit, want als ik met de 505 ben dan heb ik geen haast. Het was mij eigenlijk te doen vanwege het onregelmatig lopen wat ze doet als ze koud is en dat doet ze nog wel, al is het wel iets beter, maar ik verdenk mijzelf ervan dat hier de wens de vader van de gedachte is.
De monteur geeft aan dat het door twee dingen nog kan komen:
1) de verstuivers zijn verstopt of althans een ervan, waardoor ze niet meer nevelt, maar piest ( ik gebruik maar de woorden van de monteur). Of een van de veertjes van de verstuivers werkt niet meer zo goed, waardoor het ook kan worden veroorzaakt. Oplossing: verstuivers er uit halen en wegbrengen. Ze worden dan gereinigd en voorzien van nieuwe veertjes. Kosten 80 euries per verstuiver.
2) Bas gaf het ook al aan, er zitten wax-staafjes (? ik had er nog nooit van gehoord) in de cylinder kop en die moeten om de zoveel (hoeveel?) km's worden vervangen.
Ik heb hier geen idee van wat hier de kosten van zijn, maar volgens de monteur is dit geen echt kostbaar verhaal. Deze wax-staafjes hebben als enige functie dat ze ervoor zorgen dat de verstuivers 'fijner' sproeien als ze koud zijn.
De monteur geeft ook duidelijk aan dat een en ander geen kwaad kan, het is puur de eerste 20 a 30 seconden dat ze koud is gestart. Mocht ik het willen verhelpen dan raad hij mij aan om beide acties tegelijk te laten doen. Nu ken ik mijzelf redelijk na 43 jaar en ik ga dit dus gewoon laten doen.
Kwestie is nu, om een goed adres te zoeken voor de verstuiver-revisie (qua kwaliteit en prijs) en ik kijk hierbij Koffiemolen nederig in de ogen, want ik zou graag het adres willen hebben om die wax-staafjes te bemachtigen cq op te halen.
Wellicht kan iemand aangeven of vertellen om de hoeveel km dit moet gebeuren, als dit een regelmatig verhaal is dan is ook slimmer om meteen een tweede setje aan te schaffen ?
Verder, om het verhaal helemaal kwijt te kunnen, heeft de monteur de complete auto geserviced. Hij heeft de koppeling bijgesteld. Alle vloeistoffen zijn ververst (ook de koelvloeistof en remolie). Alle filters heeft hij vervangen. Luchtfiler is schoongemaakt en voorzien van olie. Alle smeerpunten zijn afgesmeerd volgens het schema wat de monteur nog in zijn hoofd had staan. Ook heeft hij alle afloopkanalen met hogedruk lucht doorgeblazen, ook uit zich zelf, met de mededeling dat dit bij de 505 bij iedere beurt moet gebeuren aangezien ze snel dicht gaan zitten en uiteindelijk grote ellende kunnen veroorzaken (roest).
Hij gaf nogmaals aan dat Koffiemolen een enorm goeie klus heeft afgeleverd, want hij heeft hier niets, maar dan ook niets hoeven te vervangen/veranderen of wat dan ook. De wagen verkeerd in een uiterst goede staat van onderhoud, het was een feest om aan d'r te mogen werken, en ervoor te zorgen dat ze nu een stukje mooier loopt.
Zelf heb ik vandaag onderzocht waarom er geen verlichting zit in de asbak: tot mijn grote verbazing ( Koffiemolen je had alweer gelijk) zit er geen fitting. Zelfs mijn vorige 505, waar werkelijk geen enkele extra inzat, was de asbak keurig verlicht. Die van mijn vader zaliger waren ook verlicht.
Goed, dat mag dan wel zo zijn dat er geen fitting en lampje inzat, nu dus wel. Ik heb met engelengeduld de zaak voorzichtig losgemaakt en heb er een fittinkje ingeplaatst met lampje. Nu is de asbak verlicht. Zwakjes, oke, maar er schijnt licht. Ik ben enorme pietlut, ik weet het. Maar nu ben ik blij (en moe van al het gepruts) en voldaan. Stapje voor stapje maak ik 'r nog beter.Waarom niet, het is mijn hobby.
Binnenkort hoop ik een iets groter stapje te maken. Ik houd dit nog even voor mij, want ik moet het nog even goed uitdenken, maar het zal iedereen (die mijn passie deelt) met blijdschap treffen.