schuifdak en kokerbalken

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie

schuifdak en kokerbalken

Berichtdoor LouisdeFunes » 22 maart 2012, 01:34

Ik heb bemerkt dat het schuifdak van mijn 505 lekt (vrijdag de auto gewassen in zo'n wasbox). Ik heb het vermoeden dat de dakgootjes verstopt zitten (waarschijnlijk van het staan in een bosrijke omgeving). Tevens vond ik uit dat er ook water blijft staan in de kokerbalken, die bleven na het wassen nog een paar dagen nalekken.

Als een goed beheerder van deze franse schone betaamt, en deze dame is echt een beauty, wil ik haar in optimale staat behouden.

Misschien, bedenk ik mij nu, staan beide probleempjes met elkaar in verbinding. Als ik even hardop redeneer, dan loopt het water uit de dakgootjes door de raamlijsten van de voorruit weg, vervolgens kan het daar niet weg omdat de kokerbalken ook volstaan met water ? Klinkt eigenlijk wel logisch als ik het zo teruglees.

Wat is nu het beste, ik wil dit even met jullie overleggen want dadelijk ga ik dingen doen die helemaal niet nodig zijn. Is het verstandig om de gootjes van het dak met een stuk ijzerdraad door te steken (of beschadig ik dan iets, iets wat uiteindelijk roest weer een kans gaat geven?).

ik weet nog van vroeger van de 505's die mijn vader zaliger reed, dat de gootjes van het dak redelijk snel verstopt raakten. Ook de afwateringssleufjes die in de kokerbalken zitten verstopten nog al eens, bijv. door vloeiende tectyl.

Is het misschien slimmer om deze gleufjes wat groter te maken (en vervolgens weer goed te behandelen met tectyl). Wellicht dat het probleempje met het schuifdak dan automatisch is opgelost?

Er is vast wel iemand onder jullie die eerder met dit probleem heeft gezeten, en misschien heeft diegene wel een veel slimmere oplossing bedacht?

Ik houd mij weer van harte aanbevolen voor jullie goede tips!

Gegroet van een innig tevreden Louis:)
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: schuifdak en kokerbalken

Berichtdoor joospeugeot » 22 maart 2012, 03:02

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 21 jan 2016, 22:23, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: schuifdak en kokerbalken

Berichtdoor chr. » 22 maart 2012, 09:20

Misschien zit het probleem achter.
Stel, als de afvoerslang achter niet goed zit dan loop de wielbak vol. een paar keer remmen en het verdwijnt via de kortste weg.
Wel moet je de slangen door blazen, rij desnoods even langs de garage. Zij hebben perslucht. Als zij blazen ga jij kijken waar of je iets hoort.
Wel gedoseerd blazen en direct water er in gieten.( Neem een liter mee) wat er in gaat moet er ook weer uit :mrgreen:

Dorpel hebben ontluchting gaten/kieren/spleten/naden, noem het maar op. (niet alle auto's) misschien toentertijd dicht gekit, tectyl oid?
Op de felsrand v/d dorpel zit waarschijnlijk een bobbeltje om de zoveel cm (lastig uitleggen zo :mrgreen: ) kijk daar eens naar.
Nogmaals, niet alle auto's hebben dit, de 505 ken ik niet. t's maar een tip :wink:
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Re: schuifdak en kokerbalken

Berichtdoor LouisdeFunes » 22 maart 2012, 13:27

chr. schreef:Misschien zit het probleem achter.
Stel, als de afvoerslang achter niet goed zit dan loop de wielbak vol. een paar keer remmen en het verdwijnt via de kortste weg.
Wel moet je de slangen door blazen, rij desnoods even langs de garage. Zij hebben perslucht. Als zij blazen ga jij kijken waar of je iets hoort.
Wel gedoseerd blazen en direct water er in gieten.( Neem een liter mee) wat er in gaat moet er ook weer uit :mrgreen:

Dorpel hebben ontluchting gaten/kieren/spleten/naden, noem het maar op. (niet alle auto's) misschien toentertijd dicht gekit, tectyl oid?
Op de felsrand v/d dorpel zit waarschijnlijk een bobbeltje om de zoveel cm (lastig uitleggen zo :mrgreen: ) kijk daar eens naar.
Nogmaals, niet alle auto's hebben dit, de 505 ken ik niet. t's maar een tip :wink:


Op die felsranden zitten twee heel kleine 'gleufjes', die hadden de 505's van mijn vader ook, ik weet nog dat die regelmatig dicht zaten. wij vermoedden toen altijd dat dit kwam door de tectyl die overvloedig in de kokers was gespoten, en tectyl heeft de eigenschap dat het bijv. in de zomer wanneer het erg warm is, dat het gaat vloeien.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: schuifdak en kokerbalken

Berichtdoor LouisdeFunes » 22 maart 2012, 13:29

joospeugeot schreef:ik zou niet met een draad gaan prikken. misschien dat je dan ook door de slang ergens heenprikt waar t niet moet. ik zou voorzichtig met lucht proberen door te blazen.
maar voorzichtig, niet dat je ergens een slang eraf springt doordat je bijv te veel druk erop zet.

ik heb geen ervaringen in 505. maar bij een 504 en 604 lekt volgens mij de dakrubber zelf nog wel eens wat ik zo begrepen heb


Dat zou de laatste optie kunnen zijn, het rubber ziet er optisch goed uit, maar het kan natuurlijk evengoed niet meer goed zijn. Om dit zeker te weten, moet ik eerst alle andere opties uitsluiten.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: schuifdak en kokerbalken

Berichtdoor Koffiemolen » 23 maart 2012, 10:48

Even een reactie van iemand die het echt kan weten...:

ALS de regenwaterafvoerpijpjes/slangen h schuifdak verstop zitten dan komt dat idd door boomdebris van mijn vorig adres. Alleen dat was al een reden om een straat verder te verhuizen waar ik nu woon. Er zijn wel bomen, maar die staan 50 m verderop en dat scheelt veel zooi en plak.

Normaliter eindigen de afvoerslangetjes van de voorzijde halverwege de A-stijl en die lopen de dorpel in (af fabrek). Zie mijn topic Regenjas: ik heb ze verlengd, door de A-stijl heen getrokken en ze lopen via de wielkast de buitenwereld in, zie foto's. Dus af fabriek hoort het de dorpel in te lopen, ik vind dat niks. Ik zou -zoals Joos ook voorstelt- voorzichtig met perslucht doorspuiten met lage druk (2 bar), evt te verhogen as je merkt dat hij open is. nog beter: spuit ze van onderaf door, want het smalste gedeelte zit bovenin en daar zal ook de viezigheid zitten. Je vindt de uitstroomopening in beide wielkasten. Diameter zo'n 2 cm. Maar goed: kijk gewoon even naar de foto's in mijn topic, dan is uitleg niet meer nodig.

Aan de achterzijde lopen de slangen door de C-stijl en monden uit in het ventilatierooster en daar loopt het water direct door naar BUITEN (verklaar vaak een beetje bruine sporen onder dat rooster op het plaatwerk.

Want: een schuifdak is never nooit niet waterdicht. Daarvoor is de passing van rubbers en plaatwerk domweg niet 100%. Bovendien: die rubbers bestaan uit een paar losse delen, dus uit he hoofd 2 'lasnaden'. Je zu deze nog kunnen afkitten. Bedenk ook: deze rubbers zijn niet meer leverbaar, net als de schuifdakkabel. Die rubbers bevatten ook kleine boorstels, daar gaat altijd water door, zeker bij het wassen. Ik zette er nooit de HD-spuit op, geen wasstraat en niet rechtstreeks de tuinslang. Gewoon met microvezelhandschoen en beetje sop. Met zachte watersraal afspoelen klaar. Wat een probleem is, is de windkap. Die rubber sluiten op de dakplaat af en eigenlijk zou je 2 uitsparingen moeten maken. Want vaak staat de auto een paar graden voorover (hier altijd, want we wonen op een forse heuvel geen straat is vlak). Dan blijft het water daar in staan, als ie vol is loopt het tussen de dakplaat dor. Ik vond de voordelen vd windkap opwegen tegen de nadelen. Maar ongemak zul je altijd hebben van deze 'luxe'. Ik ga het met de 405 ook weer meemaken...

Waar nu water in de dorpel vandaan komt wet ik niet. Alle doppen er nog op? Op zich niet erg als er water in komt, als het dan ook maar weg kan en ventileert tijdens het rijden.

Suc6
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: schuifdak en kokerbalken

Berichtdoor LouisdeFunes » 23 maart 2012, 15:00

da's nuttige info waar ik het probleem(pje) mee kan oplossen, hardstikke bedankt! ik wilde je er in eerste instantie niet mee lastigvallen omdat ik er vanuit ging dat dit een universeel kwaaltje is 8)

volgende week dan gaat ze even de brug op (ze krijgt nieuwe gloeispiralen), daar is ook perslucht, de garage houder is een vrind van mij, dus die wil er vast wel even belangeloos aan meewerken :P
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: schuifdak en kokerbalken

Berichtdoor Koffiemolen » 23 maart 2012, 20:01

LouisdeFunes schreef:da's nuttige info waar ik het probleem(pje) mee kan oplossen, hardstikke bedankt! ik wilde je er in eerste instantie niet mee lastigvallen omdat ik er vanuit ging dat dit een universeel kwaaltje is 8)

volgende week dan gaat ze even de brug op (ze krijgt nieuwe gloeispiralen), daar is ook perslucht, de garage houder is een vrind van mij, dus die wil er vast wel even belangeloos aan meewerken :P


Mooi zo, komt goed. Het is inderdaad wel een universeel kwaaltje hoor, want m.n. bovenin zijn de aan de goot gelaste afwaterpijpjes veel te dun. Die zitten dan snel vol. Geldt eigenlijk voor alle afwaterkanaaltjes, zo ook die achter benzineklepje. Zat bij mijn 504 ook vaak dicht.

Zijn de gloeispiralen slecht denk je? Of komen er andere types op? Hij start perfect, duurt alleen lang, maar dat is bij dat oude systeem normaal volgens mij.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: schuifdak en kokerbalken

Berichtdoor LouisdeFunes » 24 maart 2012, 01:35

het voorgloeien duurt wel wat langer dan mijn vorige 505, maar da's niet zo'n ramp. als ze s'morgens nog koud is, dan loopt ze heel even op drie cylinders en daardoor een hoop onverbrande dieselrook..ook dat maakt mij niets uit, want het kan geen kwaad. maar mijn buuf is zo'n teenslipperige milieu betweetster en die klaagt dat die dieselrook haar hele slaapkamer vult en dat ze dan haar bed uitvlucht als ik smorgens vroeg start :twisted:

ook dit vind ik niet zo'n probleem hehe..maar om de lieve vrede te bewaren, heb ik vier ngk-tjes besteld. als dat niet helpt, dan zit er waarschijnlijk een verstuiver een beetje verstopt en dan gooi ik een flesje reinigingsspul bij de diesel. anyway, links of rechts om, de spiralen zouden toch eens vernieuwd kunnen worden, kan nooit geen kwaad.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: schuifdak en kokerbalken

Berichtdoor 403diesel » 24 maart 2012, 02:00

LouisdeFunes schreef:maar mijn buuf is zo'n teenslipperige milieu betweetster en die klaagt dat die dieselrook haar hele slaapkamer vult en dat ze dan haar bed uitvlucht als ik smorgens vroeg start


Nog één goede gloeispiraal vervangen door een kapotte :mrgreen:
Dan blijft ze nog een uurtje langer liggen. Mocht dit goed bevallen, mag je m'n 403 diesle wel even lenen voor een weekje; weet je zeker dat je binnen afzienbare tijd nieuwe buren hebt :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: schuifdak en kokerbalken

Berichtdoor joospeugeot » 24 maart 2012, 02:02

z
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 21 jan 2016, 22:23, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: schuifdak en kokerbalken

Berichtdoor LouisdeFunes » 24 maart 2012, 13:54

joospeugeot schreef:ngk hoort niet in een peugeot thuis. zet er bosch of beru in. volgens mij zit daar dezelfde in als in een 205. de 250201019 (bosch nr)
in de 604 td zat deze wel in.


ik heb es wat rond geinformeerd over welk merk gloeipluggen het beste zouden zijn, ook wat tests op internet bekeken (ja, over elke stap met de 505 word diep nagedacht) en dan komt NGK (japans jaja) als beste er uit?
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: schuifdak en kokerbalken

Berichtdoor joospeugeot » 24 maart 2012, 14:34

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 21 jan 2016, 22:24, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: schuifdak en kokerbalken

Berichtdoor Koffiemolen » 04 apr 2012, 22:17

Ben benieuwd of dat halve minuutje over is na de plaatsing van nieuwe gloeibougies. Wat men mij verteld heeft dat het ook kan komen omdat de koude start inrichting niet functioneert omdat het waselement dat in de cylinderkop zit kapot is. Die gingen na verloop van td altijd kapot. Deze trekt met e kabeltje aan een heveltje op de pomp. Ik wilde een nieuwe in 2009 maar nergens meer t ekoop. Maar zo gelaten. Inmiddels een adres in Franrkijk waar ze nieuw te koop zijn.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: schuifdak en kokerbalken

Berichtdoor LouisdeFunes » 05 apr 2012, 01:51

Ik ben er nog niet aan toegekomen, begraven door en op werk enzo :shock: , ik heb de bougies in elk geval hier al liggen, ik ga het laten doen door die garage de kleppen gaat stellen. Morgen bel ik de garage en maak een afspraak om de wagen dit weekend aan te leveren zodat ze er begin komende week aan kunnen beginnen en dan hoop ik je een uitgebreid verslag te geven.

Mocht het nu zo zijn dat het nog niet is verholpen dan ga ik over tot wat je net schrijft. Ik ben misschien een pietlut, want ik kan het ook wel zo laten, want het kan geen kwaad. Maar ik heb mijn vorige 505 weggedaan omdat ik een zo mooi mogelijke 505 wilde met de extra's erbij die ik zocht. Deze heb ik nu en ik koester haar dan ook zo goed als ik maar kan. Ik wil gewoon perse dat deze fraaie auto (ik krijg zo ongelofelijk veel complimenten dat wil je gewoon niet weten!) voor de Nederlandse wegen behouden blijft.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: schuifdak en kokerbalken

Berichtdoor Koffiemolen » 09 apr 2012, 20:56

LouisdeFunes schreef:Ik ben er nog niet aan toegekomen, begraven door en op werk enzo :shock: , ik heb de bougies in elk geval hier al liggen, ik ga het laten doen door die garage de kleppen gaat stellen. Morgen bel ik de garage en maak een afspraak om de wagen dit weekend aan te leveren zodat ze er begin komende week aan kunnen beginnen en dan hoop ik je een uitgebreid verslag te geven.

Mocht het nu zo zijn dat het nog niet is verholpen dan ga ik over tot wat je net schrijft. Ik ben misschien een pietlut, want ik kan het ook wel zo laten, want het kan geen kwaad. Maar ik heb mijn vorige 505 weggedaan omdat ik een zo mooi mogelijke 505 wilde met de extra's erbij die ik zocht. Deze heb ik nu en ik koester haar dan ook zo goed als ik maar kan. Ik wil gewoon perse dat deze fraaie auto (ik krijg zo ongelofelijk veel complimenten dat wil je gewoon niet weten!) voor de Nederlandse wegen behouden blijft.


En terecht! :D Ik ga zo even je andere topic lezen.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: schuifdak en kokerbalken

Berichtdoor LouisdeFunes » 16 apr 2012, 01:03

Het doorblazen is gebeurd, ik had het zelf willen doen, maar de garagehouder waar ze stond voor de kleppen (zie mijn andere topic) heeft het uit zich zelf gedaan.
Hij gaf aan dat er wat dennenaalden inzaten ( Oosterbeek hehe). Maar ze deden dit vroeger standaard bij alle grote beurten bij de 505 omdat ze eigenlijk standaard dicht gaan zitten.

Ik heb vanmorgen vroeg uitgetest of het dak nu niet meer lekt en hosanna, er komt geen drup meer door. Het dakrubber is dus nog goed. Al had ik inmiddels wel al uitgevonden dat de betere autodak-specialist deze rubbers kan maken. Maar dit hoeft dus -nog- niet.

Ook uit de kokerbalken zag ik het water goed wegstromen, dus dit zit ook weer snor!
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: schuifdak en kokerbalken

Berichtdoor Koffiemolen » 17 apr 2012, 21:55

LouisdeFunes schreef:uitgevonden dat de betere autodak-specialist deze rubbers kan maken.

Ook uit de kokerbalken zag ik het water goed wegstromen, dus dit zit ook weer snor!


Goed nieuws Bert, mijn 405 heeft ook een schuifdakrubber, ook die zal vrij zeldzaam zijn, maar lekt gelukkig nog niet.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP


Keer terug naar 505

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten