Automaat vs Schakelbak

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie

Automaat vs Schakelbak

Berichtdoor CXpeu » 23 jul 2011, 18:10

Kon er eigenlijk niets over vinden. Ik ben eigenlijk benieuwd welke bij bij Peugeotfanatici de voorkeur zou krijgen.

Afgezien van het comfort de automaat geeft. Gaat een automaat minder of langer mee dan een schakelbak? Gelezen dat de schakelbakken eigenlijk probleemloze bakken zijn....... of doen de automaat bakken niet onder t.o.v. de handbakken.
'87 Citroen CX 2.2 TRS
'98 Peugeot 205 Generation 1.4
Avatar gebruiker
CXpeu
 
Berichten: 401
Geregistreerd: 30 jul 2008, 16:27
Woonplaats: B'hoek

Re: Automaat vs Schakelbak

Berichtdoor joospeugeot » 23 jul 2011, 20:30

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 21 jan 2016, 22:31, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Automaat vs Schakelbak

Berichtdoor CXpeu » 23 jul 2011, 22:56

joospeugeot schreef:Nadeel van automaat tov handgeschakeld is natuurlijk t meerverbruik, maar ik neem aan dat dat wel bekend is

Die kosten krijg je terug in "comfort" :mrgreen: .......toch.
'87 Citroen CX 2.2 TRS
'98 Peugeot 205 Generation 1.4
Avatar gebruiker
CXpeu
 
Berichten: 401
Geregistreerd: 30 jul 2008, 16:27
Woonplaats: B'hoek

Re: Automaat vs Schakelbak

Berichtdoor Martijn » 25 jul 2011, 10:50

joospeugeot schreef:een in 505 zijn meerdere automaat bakken voor. een 3 traps automaat of een 4 traps automaat. volgens mij afhankelijk van bouwjaar. im meen dat rond 1986 er een 4 traps automaat onder is gekomen. de 3 traps automaat (3hp22) zat ook onder een 504 en gingen eigenlijk nooit kapot (op een uitzondering na). over de 4 traps (4hp22) heb ik geen ervaringen mee, sterker nog, ik heb er ook nog nooit eens mee gereden. ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd hoe zo'n 4 traps rijd cq schakeld.

nadeel van automaat tov handgeschakeld is natuurlijk t meerverbruik, maar ik neem aan dat dat wel bekend is


Ik heb beide uitvoeringen, zowel handbak als 3 bak automaat en 4 bak automaat. De driebak in de 505 STI zorgt ervoor dat de motor veel toeren draait boven de 80 km/h, hetgeen deze auto voor mij de minste van de drie maakt. De handbak van de 505 Turbo schakelt soepel en precies, heeft wel lange schakelwegen maar is prettig te bedienen. Veruit de prettigste combinatie is de 505 V6 met 4 bak automaat. Werkelijk een héérlijke auto die zowel relaxed kan voortglijden, maar ook vinnig snel kan zijn indien gewenst. Ondanks het feit dat mijn vader de V6 jarenlang heeft gebruikt om een zware caravan door heel Europa te trekken schakelt de automaat nog perfect. Is ook een kwestie van onderhoud : ik gun ze regelmatig verse olie en zo af en toe een nieuw filterzeefje.
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: Automaat vs Schakelbak

Berichtdoor Koffiemolen » 22 sep 2011, 13:52

Mijn meest recente automatervaring: vorig jaar een 505 GTI uit 1987 (geleend) en dit jaar 2x de leen-307 (1.6) van de Peugeotdealer.
Ik vind de combinatie van ee automaatbak met het 2.2 blok in de GTI een aazienlijk betere! Ook schakelt die automaat erg prettig en schokvrij en laat hij zich met de viet goed bedienen. In de 307 -hoewel best een lekkere auto- vind ik dat toch minder. Ik vind een automaat ook alleen geslaagd als er een behoorlijk blok aan hangt met liefst veel koppel onderin.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Automaat vs Schakelbak

Berichtdoor Remco504coupe » 22 sep 2011, 14:42

Ik zou zelf nooit een automaat bestellen, indien er in een occasion 1 inzit,vind ik dat een nadeel en laat ik hem staan,
tenzij er geld te verdienen is, maar dan zou ie weer de verkoop ingaan, en daarvoor koop ik eigenlijk nooit een auto.
Ik weet dat er veel mensen bij zweren, vooral diegenen die in een drukbevolkt gebied wonen en veel files rijden.

Over het algemeen is een handbak sterker en gaat dus langer mee, hoewel het zwakste punt natuurlijk de koppeling blijft.
Een handbak is zuiniger, en ik vind een automaat nauwelijks comfortabeler, meestal irriteer ik me er zelfs een beetje aan.
Een automaat slipt altijd wat, een sterke motor ervoor maakt iets goed, maar het blijft zonde van je vermogen.
Een automaat schakelt altijd pas na de bocht, als je het gas er weer opzet, op het moment dat ik de tractie al op de weg wil hebben.
Zelfs die nieuwe systemen, zoals shiftmatic en dsg etc. die je handmatig kunt overnemen vind ik tegenvallen.
Met de flippers heb ik nog geen ervaring, die van Ferrari schijnen het goed te doen, maar ja.. :mrgreen:
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Automaat vs Schakelbak

Berichtdoor jan-03 » 24 sep 2011, 16:09

Ik ook voor handbak tenzij ik in de file sta.. Ik heb wel eens last van de knieën gehad van het koppelen.. In Friesland dus weinig last van want daar weten
ze dan ze door moeten rijden om niet stil te staan.. :D Ik denk als je veel op de weg zit op drukke tijden dat je haast niet om een automaat heen kunt.
Cruisecontrol vindt ik ook wel relaxt rijden als je echt steeds onder een max limiet moet rijden van de ambtenaren.. :roll:
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Automaat vs Schakelbak

Berichtdoor Marinus » 25 sep 2011, 18:06

Ik heb een 504 met automaat, 2 handgeschakelde auto's (vloerschakeling) en 404 met stuurschakeling. De 504 GL automaat is meer comfortabel en de 504 TI met handbak is net weer iets vlotter rijden en dat is soms ook wel weer prettig. Heb niet direct een voorkeur omdat het in beide gevallen prima bij het karakter van de auto past. In beide gevallen geen mankenten dus ook wat dat betreft geen voorkeur.

Peugeot 605 SR 3.0 V6 v12 (123Kw) 1992 / blanc
Peugeot 208 1.2 110 Allure automaat 2016 /gris shark
Peugeot 508 GT 2.2 HdiF automaat 2014 / gris haria
Avatar gebruiker
Marinus
 
Berichten: 2676
Geregistreerd: 07 okt 2006, 22:07
Woonplaats: Overloon

Re: Automaat vs Schakelbak

Berichtdoor risky » 27 sep 2011, 13:09

Ik rij de laatste 6 jaar automaat en het bevalt perfect
zelfs zo perfect dat ik de auto uitzoek op automaat en hem laat staan als het geen automaat is :wink:
als deze zelfde vraag mij 10 jaar geleden had gesteld had ik handbak gezegd :mrgreen:
ik moet er wel bij vertellen als ik niet ziek was geworden dat ik nooit een automaat had gekocht dus ook nooit had ondekt hoe lekker een automaat rijd.
en verhalen van handbak is sneller dat klopt als je rijd als een testrijder van de fabriek...
de normale bestuurder haald nooit de cijfers die de fabriek opgeeft :roll:
en met een automaat wel,Gewoon plank gas geven :mrgreen:
met goed gebruik/onderhoud gaat een automaat ook niet stuk zit ook een hele goede levens duur op.
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Automaat vs Schakelbak

Berichtdoor Harrie » 28 sep 2011, 00:56

helemaal mee eens, Risky !
ZF is de fijnste automaatbak die er is !
het rijdt zeer ontspannen en relaxed !
en voor de sceptisci die denken dat je met een automaat niet kunt schakelen: jawel hoor !

Peugeot kent een lange samenwerking met ZF, echter werd in de 1e serie 604 voor GM gekozen.... :roll:
en als je ZF kent, wil je géén GM. amerikaanse rotzooi :mrgreen:

Verbruik ligt iets hoger, maar de koppelomvormer maakt véél goed ! en je rechtervoet wordt door je eigen hersenen be-invloed ! :D
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Automaat vs Schakelbak

Berichtdoor jan-03 » 28 sep 2011, 07:24

Harrie schreef:

en je rechtervoet wordt door je eigen hersenen be-invloed !

Dat is probleem no1 waarschijnlijk.. :lol:
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum


Keer terug naar 505

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten