505, wel of geen turbo(?)

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie

505, wel of geen turbo(?)

Berichtdoor Vincent80 » 11 sep 2010, 21:38

Hoi luitjes,
ik heb me hier geregistreerd om wat meer te weten te komen over met name de 505. Het lijkt me namelijk een goede vervanger voor m'n huidige auto.
Ben een beetje aan het kijken naar de diesels. 2.5 liter zie ik wel zitten.
Voornamelijk om goedkoop te rijden (oldtimer op diesel, rij nu oldtimer op LPG, met een verbruik van 1:5,5).

Een van de belangrijkste dingen die ik me afvraag, wel of geen turbo diesel?
Hoe is de reputatie van de afzonderlijke diesel motorblokken/modellen?

ik zie allerlei types, GRD, GTD, SRD etc.
Waar kan ik de verschillen vinden? het zegt me allemaal niet zo veel, ben nog een leek

grt.
Vincent80
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 11 sep 2010, 13:26
Woonplaats: Haarlem

Berichtdoor Brownie » 11 sep 2010, 23:44

Een 505 diesel is een erg goede keus. Geleverd met 2.3 en 2.5 motor met of zonder turbo en intercooler. In de basis allemaal dezelfde motor en onverwoestbaar haast. Tot 1983 ongeveer had je de 2.3 en daarna de 2.5 diesel.

De uitvoeringen:

GLD: basis model zonder opties ongeveer (2.3 fo 2.5).
GRD: Soortgelijk maar met stuurbekrachtiging geloof ik (2.3 of 2.5).
SRD(Turbo): 2.3 l motor met elektrische ramen, centrale vergrendeling, stuurberkrachting.
GTDTurbo: als SRD met 2.5l turbodiesel en spoilertje. Vanaf 1987 ook met intercooler.
SXD: Een van de laatste modellen, ongeveer een SRD met 2.5l diesel.

Vanaf 1986 is het interieur grondig vernieuwd, geeft toch een heel andere rijervaring vind ik. Ik heb nog wel wat in de aanbieding eventueel. :wink:
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Nanno » 12 sep 2010, 08:44

Ik verving ooit mijn 504 gld voor een 505 grd. (dat was in 1986). Het was een 2,5. Wat een heerlijke reis-auto was dat! Het was mijn eerste auto met 5-bak en dat was echt een enorme vooruitgang t.o. de 504. rustige auto (naar begrippen van toen) en power genoeg. Onverwoestbaar ook, ik ruilde hem in met 285.000 km en toen reed hij eigenlijk nog als nieuw. Wel af en toe eens een gloeibougie vervangen en ik geloof een gaskabel. Verder af en toe ouderwets kleppen stellen, zorgen voor schone filters en olie en rijden maar!
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 466
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Berichtdoor Vincent80 » 12 sep 2010, 12:20

dank voor jullie reacties.

Goed om bevestiging te krijgen wat betreft betrouwbaarheid/comfort.
Dit is ook precies waarom ik naar de 505 neig (en de koplampen :lol:).
Hoewel je op dit forum -met alle respect!- natuurlijk niet snel zal horen dat het rommel is
:wink:
Nu we het er toch over hebben, wat zijn de zwakke punten? m.a.w. waar op te letten mocht ik er een gaan bekijken?

Nu heb ik al een compressie meter aangeschaft voor onderzoek tijdens het aankopen van voertuigen. Hiermee kan je -in mijn ogen- al een hele hoop te weten komen, vooral bij een diesel. Kromme koppen zullen -ook voor de 505- geen uitzondering zijn (?) om maar eens wat te noemen.
Brengt me gelijk op de onderdelen positie, vind ik best een belangrijk punt..hoe is deze?
Vincent80
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 11 sep 2010, 13:26
Woonplaats: Haarlem

Berichtdoor Brownie » 12 sep 2010, 16:08

Vincent80 schreef:dank voor jullie reacties.

Goed om bevestiging te krijgen wat betreft betrouwbaarheid/comfort.
Dit is ook precies waarom ik naar de 505 neig (en de koplampen :lol:).
Hoewel je op dit forum -met alle respect!- natuurlijk niet snel zal horen dat het rommel is
:wink:



Het feit dat men in grote delen van Afrika vooral 404/504 en 505 diesel rijdt en soms een Totyota of Mercedes, zegt ook wel iets. :wink:
Vincent80 schreef:
Nu we het er toch over hebben, wat zijn de zwakke punten? m.a.w. waar op te letten mocht ik er een gaan bekijken?

Nu heb ik al een compressie meter aangeschaft voor onderzoek tijdens het aankopen van voertuigen. Hiermee kan je -in mijn ogen- al een hele hoop te weten komen, vooral bij een diesel. Kromme koppen zullen -ook voor de 505- geen uitzondering zijn (?) om maar eens wat te noemen.
Brengt me gelijk op de onderdelen positie, vind ik best een belangrijk punt..hoe is deze?


Grootste probleem is roest, zeker bij modellen van voor 1986. Kijk naar de voorschermen bij de koplampen onder de kap, de draagarmen achter en de kofferbakbodem. Zijn die goed, dan is roest geen issue waarschijnlijk.

Ik heb zelf nooit problemen gehad met de diesels, maar er schijnen scheurtjes in de kop te kunnen komen. Dit uit zich in koelvloeistof gebruik. Je kan de koppaking er ook wel uitblazen als je je best doet misschien, maar 500.000 km met een motor die nooit uit elkaar is geweest zie je minstens zo vaak. Kromme kop heb ik nog nooit van gehoord, maar zou misschien wel kunnen als je je best doet...

Onderdelen wordt steeds lastiger natuurlijk. Ook die gaan met magazijn tegelijk naar Afrika, maar Peugeot kan nog heel wat leveren en de rest vind ik wel bij de specialisten.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Vincent80 » 12 sep 2010, 18:36

okay dan, bedankt.

wat heb jij staan dan brownie?

ik heb zelf deze op het oog;

http://auto.marktplaats.nl/oldtimers/36 ... 4VB4M&df=1

mooi dattie in mijn woonplaats staat!
is de prijs in orde als alles is zoals de verkoper zegt?
wat ik er niet aan snap, is dat het een 2,5 liter uit '81 is. Of komt dat omdat hij spaans is.
Vincent80
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 11 sep 2010, 13:26
Woonplaats: Haarlem

Berichtdoor CCP » 12 sep 2010, 18:46

Ik zou de prijs als een vraagprijs aanhouden en iemand meenemen
met een beetje sjoege zodat je hem omlaag kan krijgen.

Hij zal vast niet snel verkopen en de apk is ook niet nieuw aangezien
hij in augustus volgend jaar afloopt. Een nieuwe apk zou tot 2012
moeten zijn. Hij heeft hem zelf net een paar maanden en de vraag
is ook waarom hij hem zo snel weg doet.

'Deels' gereviseerd verhalen zou ik met een korreltje zout nemen zolang
er geen rekeningen met kenteken en datum bij zitten.

In ieder geval, krik mee, beitel en looplamp mee en goed poeren en
kijken als je van plan bent er een ritje aan te wagen.

Het is vlakbij de ccp werkplaats dus kan ik wel even meegaan als je
een afspraak maakt met de verkoper :)
Avatar gebruiker
CCP
 

Berichtdoor Brownie » 12 sep 2010, 20:54

Die auto staat al heel lang te koop, sindskort weer bij een nieuwe eigenaar blijkbaar. Er klopt het een en ander niet aan inderdaad. Een 81'er kan geen GTD zijn en kan geen 2.5l hebben. De motor en de achterklep kunnen dus niet origineel zijn of het bouwjaar is verkeerd ingevoerd. Voor die prijs mag je wel een originele in topstaat verwachten.

Nieuwe APK op diesels loopt voor maar 1 jaar trouwens, als ze van na 1960 zijn.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor CCP » 12 sep 2010, 21:01

Brownie schreef:Nieuwe APK op diesels loopt voor maar 1 jaar trouwens, als ze van na 1960 zijn.


Ow? Dan is de rdw best wel in de war als ze mijn diesel tot 2010 apk geven?
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/a ... euring.htm

Voertuig 30 jaar of ouder Eens per 2 jaar APK

Ik neem niet aan dat deze auto zwaarder dan 3500 kg is ;)

Ah wacht even, dezznn is natuurlijk nog net geen 30 :) Annyway, het is
dus vanaf 30 twee jaar en boven de 3500 hoe dan ook 1 jaar behalve als
de auto van voor 1960 is.
Laatst bijgewerkt door CCP op 12 sep 2010, 21:04, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
CCP
 

Berichtdoor Bart-Peugeot » 12 sep 2010, 21:03

De 505's van Brownie zijn nog geen 30 jaar oud, dus vandaar dat hij nog geen ervaring met de 2 jaar apk heeft. ;-)
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor Brownie » 12 sep 2010, 21:03

Oh, zit die regel zo in elkaar. Het viel me op dat mijn benzine auto's steeds 2 jaar krijgen en mijn diesels 1 jaar, maar die zijn nog net geen 30 jaar en die andere wel. Wel merkwaardig dat ze daar niet gewoon de 25 jaar grens gebruiken. Overigens zou bovengenoemde 505 uit 1981 dus ook maar 1 jaar APK krijgen.

@Vincent: Ik heb 2 505 diesel, de GTDT zit momenteel nog in belasting, de GLD Break niet meer, maar is wel heel basic.
Laatst bijgewerkt door Brownie op 12 sep 2010, 21:06, in totaal 1 keer bewerkt.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor CCP » 12 sep 2010, 21:05

Net mijn post aangepast :) Inderdaad volgend jaar mag hij wel 2 jaar
rondrijden met een verse apk vanaf 25 januari.
Avatar gebruiker
CCP
 

Berichtdoor Vincent80 » 12 sep 2010, 21:07

nou , dan weet ik genoeg. Die laat ik staan. Bedankt voor het meedenken.
Volgens mij had dezelfde verkoper laatst ook een rode te koop.

alleen, nu weet ik nog steeds niet of een turbo betrouwbaar is.
In het algemeen is 100.000 km de limiet hoor ik vaak?

wel of geen turbo maakt mij niet zoveel uit. Al lijkt me dat een turbo efficiënter is en dus zuiniger zou moeten kunnen rijden. Als het maar betrouwbaar is.

en roest, tja, het lijkt de eeuwige vijand van auto's.
Vincent80
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 11 sep 2010, 13:26
Woonplaats: Haarlem

Berichtdoor Bart-Peugeot » 12 sep 2010, 21:09

Je kan beter een 505 van een forumlid kopen! ;-)
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor Vincent80 » 12 sep 2010, 21:11

Brownie schreef:Oh, zit die regel zo in elkaar. Het viel me op dat mijn benzine auto's steeds 2 jaar krijgen en mijn diesels 1 jaar, maar die zijn nog net geen 30 jaar en die andere wel. Wel merkwaardig dat ze daar niet gewoon de 25 jaar grens gebruiken. Overigens zou bovengenoemde 505 uit 1981 dus ook maar 1 jaar APK krijgen.

@Vincent: Ik heb 2 505 diesel, de GTDT zit momenteel nog in belasting, de GLD Break niet meer, maar is wel heel basic.

haha, ik dacht ook al..rij nu in een 79-er met twee jaar APK weliswaar op LPG!

Ik zal je een mailtje sturen, wat betreft je aanbod.
Vincent80
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 11 sep 2010, 13:26
Woonplaats: Haarlem

Berichtdoor Brownie » 12 sep 2010, 21:16

Hoe meer er aan een auto zit, hoe meer er kapot kan gaan natuurlijk. Dan kun je beter geen turbo nemen. :wink: Maar ik heb nooit serieuze problemen gehad met een turbo. Bij benzine motoren met turbo schijnt de levensduur van de turbo veel korter te zijn.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Harrie » 12 sep 2010, 21:31

Vincent80 schreef:alleen, nu weet ik nog steeds niet of een turbo betrouwbaar is.
In het algemeen is 100.000 km de limiet hoor ik vaak?
:?: :shock: hoezo? nee hoor.. Een Turbo heeft wel een oliegedragen lager, en daarmee moet terdege rekening worden gehouden:
als je de motor stil wilt zetten, even stationair laten draaien zodat de turbo tot rust komt.
Geef je een dot gas en zet je daarna meteen de motor uit, dan valt de oliedruk weg en daarmee ook de smering van het turbo-lager.
De XD2 en XD3 motoren van Peugeot draaien met gemak 6 ton, of veel meer.
Goed onderhoud en een beheerste rijstijl is daarbij allesbepalend.
Vincent80 schreef:wel of geen turbo maakt mij niet zoveel uit. Al lijkt me dat een turbo efficiënter is en dus zuiniger zou moeten kunnen rijden. Als het maar betrouwbaar is.

en roest, tja, het lijkt de eeuwige vijand van auto's.

Een Peugeot diesel is betrouwbaar! De 505 GLD Break van Brownie zou een goede keuze zijn.
En 505 Break was destijds de G R O O T S T E stationcar van Europa 8)
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Bart-Peugeot » 13 sep 2010, 23:06

Harrie schreef:En 505 Break was destijds de G R O O T S T E stationcar van Europa 8)

Nog steeds toch?! :mrgreen:
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor Harrie » 13 sep 2010, 23:12

je hebt gelijk Bart 8) niet te overtreffen :D

nog een toevoeging: bij Turbo-motoren geldt tevens, dat na het starten van de motor niet meteen een dot gas gegeven moet worden.
Eerst moet er voldoende oliedruk opgebouwd zijn zodat het olie-gedragen lager van de turbo 1000-promille-zeker goed gesmeerd is.

grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor GoodOldDiesel » 14 sep 2010, 05:38

Zeg is er 2 oktober niet een evenement waar heel veel 505-en zijn??

Lijkt mij een uitstekende stagedag om alles te zien en te weten te komen van de 505 :mrgreen:
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor CCP » 15 sep 2010, 07:59

GoodOldDiesel schreef:Zeg is er 2 oktober niet een evenement waar heel veel 505-en zijn??

Misschien wel meer 305'en of 504'en ;)
Avatar gebruiker
CCP
 

Berichtdoor Vincent80 » 19 sep 2010, 13:40

Heyhey,

ben redelijk vaak op MP te vinden, kijken of er wat nieuws bijgekomen is.
Maar het is nog even geduld hebben.

hier trouwens weer een, met een 2,5 liter diesel van voor 1983?

http://link.marktplaats.nl/373077503

en 40.000 km, gaan deze klokjes soms tot 99.999? vast niet..
Vincent80
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 11 sep 2010, 13:26
Woonplaats: Haarlem

Berichtdoor Brownie » 19 sep 2010, 14:17

Vincent80 schreef:Heyhey,

ben redelijk vaak op MP te vinden, kijken of er wat nieuws bijgekomen is.
Maar het is nog even geduld hebben.

hier trouwens weer een, met een 2,5 liter diesel van voor 1983?

http://link.marktplaats.nl/373077503

en 40.000 km, gaan deze klokjes soms tot 99.999? vast niet..


De motor zal vervangen zijn. Bij fransen is het gebruikelijk de kilometerteller dan weer op 0 te zetten. Alle 505 tellers hebben 6 cijfers. Ik verwacht dus dat deze 40.000km met zijn nieuwe motor heeft gelopen. In 1980 waren er sowieso nog een 2.5 diesels.

Wel bijzonder bij Peugeot, zekere in Frankrijk, is een diesel icm automaat.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Vincent80 » 19 sep 2010, 16:03

Brownie schreef:
Vincent80 schreef:Heyhey,

ben redelijk vaak op MP te vinden, kijken of er wat nieuws bijgekomen is.
Maar het is nog even geduld hebben.

hier trouwens weer een, met een 2,5 liter diesel van voor 1983?

http://link.marktplaats.nl/373077503

en 40.000 km, gaan deze klokjes soms tot 99.999? vast niet..


De motor zal vervangen zijn. Bij fransen is het gebruikelijk de kilometerteller dan weer op 0 te zetten. Alle 505 tellers hebben 6 cijfers. Ik verwacht dus dat deze 40.000km met zijn nieuwe motor heeft gelopen. In 1980 waren er sowieso nog een 2.5 diesels.

Wel bijzonder bij Peugeot, zekere in Frankrijk, is een diesel icm automaat.

Hmm ja daar moest ik later ook aan denken, best plausibel.
Maar of er dan echt een splinternieuwe motor in is gekomen...

Als ik het zo hoor dus een unieke combi! denk dat ik zelf toch meer naar een schakelbak neig.
Vincent80
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 11 sep 2010, 13:26
Woonplaats: Haarlem

Berichtdoor Vincent80 » 06 okt 2010, 22:06

hey luitjes,
herkent iemand deze auto toevallig?

http://auto.marktplaats.nl/oldtimers/38 ... ind=1&fs=1


het enige minpunt wat ik zo kan ontdekken, is dattie pas een maand in z'n bezit is..
wat denken jullie, heel snel gaan kijken?
Vincent80
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 11 sep 2010, 13:26
Woonplaats: Haarlem

Volgende

Keer terug naar 505

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten