Demonteren dashboard serie 2, hoe?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie

Demonteren dashboard serie 2, hoe?

Berichtdoor wowo » 30 nov 2009, 19:35

Zoals ik een poosje geleden schreef doet de bediening van de aanjager het soms niet goed. De afgelopen weken heeft 'ie het prima gedaan maar vandaag kreeg ik 'm helemaal niet aan (best koud!).
Dusssss, eerst even kijken waar ik mee van doen heb en dan eventueel een nieuw printplaatje halen bij de PCN of deze schoonmaken oid.

Als ik het goed zie moet het hele middelste deel van het dashboard eruit? En om dat te demonteren moet het handschoenenkastje en de kap onder het stuur verwijderd worden?
Als iemand het voor mij al eens gedaan heeft hoor ik het graag, je verwijderd al snel te veel of je loopt tegen en schroefje aan dat je niet had verwacht.

Groeten, Wouter
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Jineuf » 30 nov 2009, 20:23

Wouter, de kans dat het probleem in de aanjager zelf zit is ook redelijk aanwezig. Deze zit onder de motorkap en ook lekker bereikbaar.
Ik zou eerst proberen hier onderscheid tussen te maken voor je de heleboel uit elkaar sloopt.
Succes
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Berichtdoor RondeB » 30 nov 2009, 21:39

Doe vooral geen moeite..... van alle peugeots die ik in m'n leven gehad heb als dagelijks vervoer (en dat is van 201 tot nu 405+expert) heb ik nog nooit , maar dan ook nog nooit een aanjager gehad die fatsoenlijk werkte :mrgreen:
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Berichtdoor Koffiemolen » 30 nov 2009, 22:30

RondeB schreef:Doe vooral geen moeite..... van alle peugeots die ik in m'n leven gehad heb als dagelijks vervoer (en dat is van 201 tot nu 405+expert) heb ik nog nooit , maar dan ook nog nooit een aanjager gehad die fatsoenlijk werkte :mrgreen:


Hmmm...en bij mij is het net andersom!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Harrie » 30 nov 2009, 23:38

verwarming en ventilatie is bij Peugeot al decennia goed of zelfs zeer goed..
in 305 en 505 zit een dikke transitor op een aluminium koelplaat, die heeft niet het eeuwige leven...
Als de laadspanning van de dynamo te hoog is ( geweest ) , sneuveld die transistor subiet.
in het PCN-magazijn hebben we die op voorraad!
Het weerstand-printje in het dashboard wordt dus niet zwaar belast.
Bij 504 en 304/204 gaat wel de volledige stroom over dat printje, dus dan branden die wel eens ( flink ) in, vooral bij 504.
Die hebben we ook op voorraad, 504 zeker weten!
Kachelventilator uitbouwen bij 505 is een lastige klus vanwege de isolatie die ter plekke bij het schutbord zit...
is wel te doen, maar is een pittige klus!
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Indium » 01 dec 2009, 11:39

Ik heb de afgelopen drie weken zowel het dashboard er deels uitgehaald om de printplaat te vervangen en uiteindelijk ook de blower vervangen vanwege dezelfde klachten. Als je een reserve-blower hebt, sluit die dan eerst aan voordat je ergens mee begint! Als die het doet, hoef je namelijk alleen de blower te vervangen die met een stuk of 8 metalen clipjes vastzit. Heb je geen reserve liggen dan zou ik even de stekker van de blower controleren of er spanning over staat. Geen (gewone) spanning = schuifregelaar defect, wel spanning = blowermotor defect.

I.t.t. wat ik verwachtte bleek het in mijn geval toch de blowermotor te zijn, die wilde bijna niet meer ronddraaien. Ik denk dat die vast is gaan zitten omdat ik de kachel en blower (bijna) nooit gebruik omdat ik vrijwel altijd met mijn schuifdak open rijd.

Persoonlijk vond ik het zeker niet lastig om de blowermotor om te wisselen. Dat dashboard viel me aanvankelijk behoorlijk tegen maar is (uiteindelijk) ook goed gegaan. Er zitten heel veel verborgen en onhandig geplaatste schroefjes, maar met een Haynes manual kom je er zeker uit..! Heb overal fotootjes van gemaakt dus als je wilt kan ik je die mailen. Ik heb hier nog nooit foto's geplaatst maar ik zal het eens proberen, dan heeft de rest er misschien ook iets aan. Succes!
Oude liefde roest...
Avatar gebruiker
Indium
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 08 mei 2005, 12:47

Berichtdoor wowo » 03 dec 2009, 23:41

Dank voor de reacties allemaal. Ik moet eens een vraagbaak scoren, die mis ik wel....

Hmm, ik denk dat het de printplaat is omdat 'ie soms met 'friemelen' wel opeens weer werkt. De blower doet het ook op halve of 1/4 kracht alleen moet er dan wel contact zijn. De blower zal ik hoedanook eerst opzoeken en doormeten.

Indium, foto's, graag!

Als je ze aan mij mailed dan zet ik ze online zodat iedereen ze kan zien. M'n e-mail adres stuur ik je per PB.
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Indium » 07 dec 2009, 18:14

Iv.m. "digibetisme" volgen foto's en verhaal via wowo... :lol: :roll:
Oude liefde roest...
Avatar gebruiker
Indium
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 08 mei 2005, 12:47

Berichtdoor Les 505d'Aix » 09 dec 2009, 17:16

als het PCN-magazijn de onderdelen niet heeft:
Afbeelding
Avatar gebruiker
Les 505d'Aix
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 30 maart 2009, 15:41

Berichtdoor wowo » 09 dec 2009, 18:48

Indium schreef:Iv.m. "digibetisme" volgen foto's en verhaal via wowo... :lol: :roll:


Komt eraan!
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor wowo » 09 dec 2009, 19:26

Met dank aan Richard - Indium!

Demonteren middendeel dashboard Peugeot 505 Phase 2

Ik heb het de vorige keer zo aangepakt:

1) Demonteer het luchtfilter en het isolatiemateriaal bij de blower (foto 1).
De gemonteerde clips kun je er gewoon uitwippen met bv een brede platte schroevendraaier. Voorzichtig met de mat, heeft de neiging om heel makkelijk te breken!

Afbeelding

2) Controleer de spanning over de blowerstekker of beter, sluit een reserveblower aan en kijk of deze normaal werkt (foto 2).

Afbeelding

Je kunt natuurlijk ook de blower controleren door hem op een andere accu aan te sluiten. In mijn geval dacht ik dat de schuifregelaar defect was omdat de blower het de ene keer wel en de andere keer niet deed. Bleek achteraf dus toch de blowermotor..!

3) Indien de motor normaal functioneert op een andere accu en/of er geen normale spanning over de stekker staat als de schuifregelaar helemaal open staat, dan moet het m.i. de schuifregelaar zijn.

Wisselen van de blowermotor:
1) Koppel de accu los.
2) Koppel de stekker van de blower los.
3) De blowermotor zit met 7 stalen clips (dacht ik) vast aan het ventilatiehuis. In zijn geheel ziet dat er zo uit (foto 3), maar je kunt dus het “huis” gewoon laten zitten (foto 4). Je wisselt dus echt alleen de blowermotor (foto 5). Kwestie van ruimte maken, clips loswippen met een platte schroevendraaier (onderaan heb je een erg korte nodig) en motor wisselen. Kind kan de was doen!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wisselen van de schuifregelaar:

Dit is wel wat lastiger..! Haal eerst de accu los en verwijder dan je autoradio inclusief zoveel mogelijk snoeren en stekkers daarvan.

1) Verwijder de asbak en verwijder de schroef die er achter zit (foto 6).

Afbeelding

2) Verwijder het sierstripje dat bovenaan het dashboard boven de ventilatieopeningen zit door aan de linkerzijde (brede zijde) een schroevendraaier voorzichtig onder de rand te steken en de linkerzijde naar voren te halen. Probeer het niet aan de smalle rechter zijde want daar zit het sierstripje vastgehaakt, dus dan breek je het lipje af… (foto 7 en 8)

Afbeelding
Afbeelding

3) Nu je de autoradio al verwijderd hebt, kijk je bovenop een enkele schroef die het sierplaatje van daaronder fixeert. Verwijder het schroefje en dan het sierplaatje (foto 9).

Afbeelding

4) Aan de bovenzijde van de “autoradioruimte” zitten drie wat kleine zwarte schroefjes die je moet verwijderen (foto 10). Verwijder nu het zwarte deel van de middenconsole waarin de autoradio zat.

Afbeelding

5) Nu kun je vervolgens aan de bovenzijde van dezelfde “autoradioruimte” bij (drie?) wat steviger bouten, verwijder deze ook (foto 11).

Afbeelding

6) Haal de klep van het handschoenenkastje voorzichtig uit de geleiders door de zijkanten wat naar binnen te drukken en de klep omlaag te laten hangen. Links achteraan (t.h.v. het scharnierpunt) kun je gelijk de armpjes dan zien die de standen van de ventilatieschachten bestuurt. Deze moet je voorzichtig loskoppelen, bv door er een brede schroevendraaier tussen te steken en een kwartslag te draaien (foto 12).

Afbeelding

7) Je kunt nu de middenconsole wat naar voren halen waarbij je op moet passen dat je de slangetjes waarmee het ventilatiesysteem bediend word niet lostrekt (foto 13). Mijn ervaring is dat dat niet lukt. Ik heb er extra tie-raps omgedaan omdat ze iedere keer los gingen (foto 14).

Afbeelding
Afbeelding

8) Nu kun je bij de schuifregelaar en deze demonteren en zo nodig vervangen. Ik heb de schuifcontactjes ook ontvet en wat bijgebogen (foto 15 en 16).

Afbeelding
Afbeelding

9) Als je de hele midden console echt “in toto” wilt demonteren zul je meer dan bovenstaande moeten demonteren, maar voor deze klus is dat geloof ik helemaal niet nodig.
10) Pas bij het terugzetten en plaatsen van alle onderdelen er goed op dat de slangetjes voor de ventilatiebediening goed op zijn plek blijven zitten. Bij mij schoten er altijd 1 of 2 los en heb daarom dus tie-raps erom gedaan zodat alles wat strakker zat. Wat ik het lastigste vond was het armpje van de ventilatie weer goed op zijn plaats zetten in de middenconsole. Helaas is mij dat ook na lang friemelen niet gelukt en uiteindelijk heb ik het een kwartslagje versteld, werkt nu gelukkig wel goed.
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor wowo » 09 dec 2009, 19:29

De 505 krijgt nu een antiroestbehandeling, volgende week ga ik ermee aan de slag.
Als je de spanning op de blowerstekker meet, moet je dan ook verschillende spanning meten als je de schuifregelaar aanpast?
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor tjark63 » 09 dec 2009, 19:37

wowo schreef:De 505 krijgt nu een antiroestbehandeling, volgende week ga ik ermee aan de slag.
Als je de spanning op de blowerstekker meet, moet je dan ook verschillende spanning meten als je de schuifregelaar aanpast?

Nee, zolang de blower zelf niet is aangesloten en er dus geen stroom door de schuifregelaar loopt zal de gemeten spanning niet dalen, tenzij er een onderbreking in het circuit zit (dan meet je geen spanning meer).
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor Jineuf » 09 dec 2009, 19:46

De vraagbaak, de Haynes en het werkplaatshandboek kunnen vanaf nu bij het oud-papier! Wat een super fotoreportage. :shock:

Wouter succes met het domonnetteren (goeiemoggel) :wink:
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Berichtdoor wowo » 09 dec 2009, 21:29

Jineuf schreef:De vraagbaak, de Haynes en het werkplaatshandboek kunnen vanaf nu bij het oud-papier! Wat een super fotoreportage. :shock:


Goed he! Zo krijg je een forum waar je nog eens wat aan hebt.....

Jineuf schreef:Wouter succes met het domonnetteren (goeiemoggel) :wink:


........als je in de zoekfunctie zoekt op demonetren :-)
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Harrie » 10 dec 2009, 01:14

geweldige bijdrage :!: :D :D :D
daar hebben de 505 phase 2 -liefhebbers iets aan!
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Indium » 10 dec 2009, 10:36

Wouter bedankt voor het plaatsen, hopelijk heb je iets aan mijn beschrijving. Ik zal gerust wel iets vergeten zijn in de beschrijving maar je zult er vast wel uitkomen. Belangrijkste is m.i. dat je voor het terugtrekken/ demonteren van de regelunit uit je dashboard eerst goed kijkt hoe het armpje dat eraan vastzit (waarmee je de ventilatiesnelheid regelt) langs de zijkant van de middenconsole loopt, dat kreeg ik niet meer teruggeplaatst zoals het zat. Ik snap nog steeds niet waarom... :?
W.b.t. plaatsen van foto's: toch maar eens de tijd nemen om te kijken hoe ik zelf foto's e.d. in de toekomst kan plaatsen, scheelt mede-forummers weer veel vrije tijd... :lol: :!:
Oude liefde roest...
Avatar gebruiker
Indium
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 08 mei 2005, 12:47

Berichtdoor Les 505d'Aix » 19 dec 2009, 13:48

Avatar gebruiker
Les 505d'Aix
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 30 maart 2009, 15:41

Berichtdoor 505.familiale » 19 dec 2009, 18:58

[quote="Jineuf"]De vraagbaak, de Haynes en het werkplaatshandboek kunnen vanaf nu bij het oud-papier! Wat een super fotoreportage. :shock:

Mee eens

prachtige reportage.

goede uitleg
Chris Hibma


505 SXi familiale
504 coupe V6 aut
V70 R awd
Avatar gebruiker
505.familiale
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 26 dec 2004, 13:23
Woonplaats: gorssel

Berichtdoor Indium » 19 dec 2009, 21:14

Ik maak altijd foto's als ik aan mijn 505 werk. Mocht je dan even later niet meer weten hoe iets zat, dan kun je snel even op een foto kijken hoe het gemonteerd was.

Nu ik weet hoe je foto's kunt posten zal ik dat vaker proberen te doen. In de toekomst misschien een nieuw topic starten:"Wat heb ik vandaag weer aan mijn 505 gedaan"...?
Oude liefde roest...
Avatar gebruiker
Indium
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 08 mei 2005, 12:47

Berichtdoor Indium » 20 dec 2009, 12:58

Les505d'Aix schreef:http://peugeot505.info/files/manuals/505_my86_hv.pdf


Mooie aanvulling op mijn 505-bibliotheek, thanx :D :!:
Oude liefde roest...
Avatar gebruiker
Indium
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 08 mei 2005, 12:47

Berichtdoor wowo » 20 dec 2009, 14:55

Les505d'Aix schreef:http://peugeot505.info/files/manuals/505_my86_hv.pdf


Mooi, dank!
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Indium » 20 dec 2009, 14:59

@Wowo: al gelukt..? Met dit weer is het echt niet leuk als je kachel en/of blower het niet doet... :? :!:
Oude liefde roest...
Avatar gebruiker
Indium
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 08 mei 2005, 12:47

Berichtdoor wowo » 20 dec 2009, 15:14

Indium schreef:@Wowo: al gelukt..? Met dit weer is het echt niet leuk als je kachel en/of blower het niet doet... :? :!:


Ik heb er nog geen tijd voor gehad, iedere dag moeten werken. Morgen nog even werken maar daarna vakantie en tijd.
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor wowo » 24 dec 2009, 12:26

Shit....
Hier zit bij mij een mooie grote intercooler in de weg. Ik kan de isolatie niet wegnemen.

Afbeelding

Wordt vervolgd..
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Volgende

Keer terug naar 505

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten