of gebruik
https://translate.google.comeen moderne Internet explorer versie heeft volgens mij ook een automatische vertaalfunctie
(maar daar ben ik als Firefox gebruiker niet zo handig mee)
Ik zou me niet te schuldig voelen over het feit dat de koppakking er uit is geklapt. Het blok is oud, KVS was misschien oud? Het kan dat de crush-rings van de koppakking zijn weggecorrodeerd.
Verder is het zo dat een turbo blok toch al gevoeliger is voor het eruit klappen van een koppakking (vooral als het blok van gietijzer is en de kop van aluminium) en ik meen me zelfs te herinneren dat de 505turbo iets gevoeliger was dan normaal.
Over die temperatuur meter: veel autofabrikanten zetten een electronische demping op zo'n meter, daardoor zal de meter snel naar het midden gaan,
daar heel lang blijven staan, en eenmaal al bijna oververhit heel snel het rood in schieten. De reden is dat fabrikanten de eigenaren van de auto's niet willen laten panikeren omdat onder sommige omstandigheden de meter wat hoger zou kunnen uitslaan (denk aan bergrijden, zomers file, stil staan na een lange snelle autosnelweg rit.) Ik heb dit ervaren in alle Volvo's die ik heb gereden. Misschien is dat ook het geval in een Matra en Peugeot?
Maar je moet er echt serieus van uit gaan dat een turboblok toch echt meer koeling nodig heeft dan een normaal aanzuigende motor.
Helemaal als het blok zo diep weggebouwd is en dus weinig rijwindkoeling heeft. Dus vertrouw niet op dat metertje in je dashboard!
NB: je had het over een extra waterpomp plaatsen. Dat heeft nu juist geen nut! Je moet niet sneller rondpompen, je moet
meer koelende capaciteit hebben: een oliekoeler en een grotere radiateur met meer koelend oppervlak (tropenradiateur) en misschien ook een zwaardere harder blazende electrische ventilateur. Je moet die hitte kwijt.
Dan nog een tip. Ik heb vroeger ook veel getuned aan (Volvo) turbo motoren en daar heb ik op een zeker moment een 'multi layer steel'(MLS) koppakking in gezet. Die krijg je niet kapot! Hoe ik dat zo stellig weet? Ik heb ooit 300km gereden met een lekkende waterpomp in mijn Volvo met MLS pakking en ARP studs&nuts , periodiek water bijvullend tot ik thuis was... Koppakking
niet kapot!, kop ook
niet krom! Ik heb na afkoelen een nieuwe waterpomp geplaatst, KVS gevuld en het blok was weer good-2-go!
Het amerikaanse merk van die koppakking was
http://www.cometic.com.
Aangezien het blok in de 505turbo van Chrysler is... en Chrysler een USA merk is... is er wellicht een Cometic koppakking leverbaar voor dat blok??
Als je de kop er af hebt liggen, laat 'm dan afpersen (check voor haarscheurtjes) en vlakken.
Dat komt helemaal nauw als je een MLS koppakking gaat gebruiken, dan
moeten kop en blok
perfect vlak zijn...
Verder gebruiken de meeste productie turbo motoren gewone rekbouten voor de kop (TTY = torque-to-yield). Die zijn prima in een standaard straatauto maar zodra het allemaal wat ruiger wordt (tunen, thermisch zwaarder belasten) is het slimmer om
tapeinden met
moeren te gebruiken. Een heel goed merk dat dit soort extra sterke tapeinden en moeren kan leveren is ARP
http://arp-bolts.com/ De reden dat dit sterker materiaal is, is vanwege de sterkere staalsoort en omdat de tapeinden zelf
niet oprekken, die zijn nl. niet TTY, je draait alleen de moeren aan aan de kant van de kop en dat gaat allemaal veel gecontroleerder en daardoor nauwkeuriger. Hierdoor weet je absoluut zeker dat de aantrekkoppels op alle moeren exact gelijk zijn waardoor de koppakking perfect kan sealen.
Als je dit alles doet samen met het vergroten van je koelcapaciteit dan kan je uren lang 200+ rijden over de Duitse autobahn maar dan blijft het gewoon heel.