LouisdeFunes schreef:want ik ben het sowieso aan mijn 505 verplicht om ze laten stralen en poedercoaten
Ik heb meer gehoord en gezien dat velgen gestraald en gepoedercoat worden.
Aangezien dit een velgentopic is, wil ik hier toch eens een balletje over opgooien.
Waarom poedercoaten? Wat is de motivatie dit te doen?
De + van poedercoat is dat het sterker is dan lak.
Kosten van spuiten en poedercoaten zal ongeveer hetzelfde zijn denk ik.
Mijn tegen wat betreft poedercoaten is dat als het er eenmaal op zit, het er niet meer af te krijgen is. Het stralen van een gepoedercoat oppervlak neemt ongeveer 5 tot 7 keer zoveel tijd in beslag als het stralen van een gelakt oppervlak. Poedercoat is een kunststof dat gaat smelten tijdens het stralen waardoor het een vieze smeerbende wordt. Daarbij zijn de velgen van relatief zacht aluminium waardoor je bij langdurig stralen het oppervlak aantast.
Voor de eerste keer is coaten prima. Tot je een beschadiging krijgt. Vocht kruipt erin en de velg roest (witte poeder) onder de poedercoat door. Doordat de coat veel harder is dan lak heb je dit minder snel in de gaten. En de beschadigingen aan velgen zijn reel. Anderen
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
hebben allemaal wel eens langs een stoeprandje geschuurd.
En dan?? Moet die poedercoat eraf.
Daarom zet in mijn velgen liever in een goede basecoat met een 2K blanke lak.
Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.
Groet, Serge