Griselle (404): sputteren als ze koud is... Wat is de reden?

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Griselle (404): sputteren als ze koud is... Wat is de reden?

Berichtdoor Jeetje » 07 feb 2008, 10:06

's Ochtends als ik Griselle start, is het starten geen probleem. Vervolgens loopt het motortje nogal onregelmatig en als ik wegrijd gaat dat met horten en stoten (soms slaat de motor zelfs af). Het lijkt erop alsof er zo nu en dan geen brandstof bij de motor komt, c.q. de ontsteking hapert...

Na een kilometertje ofzo, zijn dan opeens alle klachten voorbij en snort het motortje voorbeeldig, hangt goed aan het gas en loopt de auto heel mooi stationair.

Nou heb ik een tijd geleden -toen ik dezelfde klachten had- de zwarte bakkelieten pijpjes die over de bougies zitten en waar de bougiekabels inzitten verwisseld en verd*md: de klachten waren weg.

Nu zijn diezelfde klachten echter weer terug. :-|

Zou het wéér aan die pijpjes liggen? Zo ja, hoe kan dat? Is daar iets tegen te doen?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

horten en stoten

Berichtdoor Pininfarina504 » 07 feb 2008, 10:44

Probeer even 4 andere bougies.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Jeetje » 07 feb 2008, 11:25

Zou het aan de bougies (kunnen) liggen dan??? :shock:

Dat zou kunnen, natuurlijk... :roll:

Jouw kennis is boven alle twijfel verheven :wink: .

Zou je wel nog even kunnen/willen toelichten waarom je denkt dat het aan de bougies ligt, c.q. zou kunnen liggen???
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

bougies

Berichtdoor Pininfarina504 » 07 feb 2008, 11:47

Intuïtie, bougies worden warm, dan kan er een verandering optreden t.a.v. het lopen v/d motor, de meeste andere storingen zijn permanent. Bobine of condensator is ook nog een optie hoor en benzinetoevoer evenzo, maar denk in eerste instanties aan bougies.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor GoodOldDiesel » 07 feb 2008, 14:36

Bougies klinkt niet onlogisch.

Ander redenatie: auto en dus ook bougies koelen af -> condensvorming -> is vocht geleiding bij een slechte isolatie

Loopt de auto even, dan verdampt vocht en is er ook geen vochtgeleiding.
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor Jeetje » 07 feb 2008, 16:06

Het is natuurlijk best apart dat ik die zwarte pijpjes op advies van iemand die ik ken (en die jááááren 404 heeft gereden) heb vervangen en dat toen de klachten over waren.

De auto heeft toen een maandje of 2 probleemloos gereden en nu opeens begint 't weer :?

Het schijnt dat die bakkelieten pijpjes nog wel eens 'doorslaan'; whatever that may mean... :-|

Als dat nu wéér het probleem is, vraag ik me -dus- af of ik daar iets tegen zou kunnen ondernemen en zou kunnen voorkomen dat die pijpjes weer door gaan slaan...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor GoodOldDiesel » 07 feb 2008, 20:44

Jeetje schreef:Het is natuurlijk best apart dat ik die zwarte pijpjes op advies van iemand die ik ken (en die jááááren 404 heeft gereden) heb vervangen en dat toen de klachten over waren.

De auto heeft toen een maandje of 2 probleemloos gereden en nu opeens begint 't weer :?

Het schijnt dat die bakkelieten pijpjes nog wel eens 'doorslaan'; whatever that may mean... :-|

Als dat nu wéér het probleem is, vraag ik me -dus- af of ik daar iets tegen zou kunnen ondernemen en zou kunnen voorkomen dat die pijpjes weer door gaan slaan...


Doorslaan is het troom geleiden met behulp van vocht.

die pijpjes zijn dus je isolatie
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor Kees » 08 feb 2008, 00:10

In de winter rijden met zout op de weg wil ook wel eens het probleem zijn. Bij koude motor en een klein beetje zout op de bougiekabels worden ze nat door condens en omdat zout hygroscopisch is. Zout water geleidt ook prima stroom dus dan gaat de motor rottig lopen totdat hij warm is en de kabels weer droog zijn. Beetje WD40 doet wonderen, op de kabels spuiten en dan met een doekje afvegen. Maar bij nader inzien denk ik niet dat je met Griselle door het zoute buitenleven rijdt. Ik moet wel want ik heb geen andere (moderne) auto
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Jeetje » 08 feb 2008, 00:13

Jawel, hoor! Ik ben zo'n 15.000km per jaar samen met Griselle op pad! :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Jeetje » 08 feb 2008, 12:25

Gisteren weer even met die bakkelieten pijpjes gestoeid (weer 2 vervangen) en nu loopt Griselle weer als een zonnetje...

Hmmm :?

Ik snap (hi)er helemaal niets van!

Iemand nog suggesties?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Bert » 08 feb 2008, 19:43

de bakelieten pijpjes inspuiten met siliconenspray wil ook wel helpen tegen doorslaan onder ( licht ) vochtige omstandigheden.
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor GoodOldDiesel » 09 feb 2008, 01:15

Of haarlak :mrgreen:
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor Bert » 09 feb 2008, 15:52

haarlak wordt hard en breekt er weer vanaf, siliconenspray niet :mrgreen:
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor M. van der Meulen » 09 feb 2008, 18:59

In eerdere winters (nou ja, winter..., waar hebben we het over...) dezelfde problemen gehad? Sommige warmbloedige zuidelijke types houden nou eenmaal niet van koude omstandigheden. Komen wat langzamer op bedrijfstemperatuur en zijn dan eerst wat nukkig :wink: M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Jeetje » 09 feb 2008, 19:41

Nee....

Voorgaande jaren heb in de winter helemaal geen problemen gehad. :shock:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor M. van der Meulen » 09 feb 2008, 22:40

Te weinig specifieke kennis van de 404, maar wat me zo in z'n algemeenheid te binnen schiet: kan het liggen aan een iets geblokkeerde doorstroming of een luchtbel in de kanalen van de koelvloeistof waarmee, voordat de thermostaat zich opent naar de grote kanalen van en naar de radiateur, na een koude start als eerste het spruitstuk en carburateurvoet moet voorverwarmen?
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten