205 '91: elektrische verbruikers doen het niet na starten

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

205 '91: elektrische verbruikers doen het niet na starten

Berichtdoor Wendy » 29 jun 2006, 22:36

hoi,

Ik heb een probleempje met mijn 205 1.4gt '91. Na het starten doen de elektrische verbruikers het niet meer (alarm lichten doen het nog wel). Soms blijft het acculampje na het starten branden.
Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn?

Groetjes,

Wendy
Wendy
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 29 jun 2006, 22:01

Berichtdoor M. van der Meulen » 29 jun 2006, 23:01

@Wendy,

Het kan zijn dat je motor wat te langzaam stationair draait, waardoor de dynamo niet genoeg kan bijladen. Dit doet het lampje oplichten. Als je een beetje gas geeft zou het moeten doven. Verder de staat van de accu en de poolverbindingen van je accukabels controleren, eventueel reinigen en opnieuw vastzetten. Kijk ook eens naar de spanningswisselaar en de verbindingen ervan, en of deze goed op de carrosserie bevestigd is. Mijn 104 heeft naast de linker koplamp een "nestje" massaverbindingen voor o.a. de verlichting, koelvin en ik meen de startmotor. Kan door z'n plek vlak achter de grille gauw roestig worden.

Dat allerlei apparatuur het niet doet kan meerdere oorzaken hebben, kapotte zekeringen, loszittende, vervuilde of roestige stekkerverbindingen e.d.
Aan de hand van het instructieboekje (staat meestal ook het electrisch schema in) alles nalopen op kabelnummer en bijbehorende zekering.
Succes, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Edzo » 29 jun 2006, 23:13

As alles het niet meer doet, en je alarmlichten wel, zou ik het in je zekeringenkast zoeken. (linksonder het stuur) Dat is een warboel van draden, een aantal zekeringen en een paar gekleurde blokjes (relais) . Je kan de zekeringen en de relais eruittrekken, (noteer even de positie van de relais) en dan zoeken naar brand-en/of smeltsporen op zowel het grijze kastje waar de relais en zekeringen in gestoken zijn, als in de draadjesboel, check ook de stekkers (kunnen er wel 10 of meer zijn) waarmee de draadjesboel in dat grijze kastje geprikt zit.

Het komt vaker voor bij 205-jes. Ik ben een paar keer tegengekomen dat er daar iets grondig fout zat, (lees: verbrand/doorgebrand) met de gevolgen die jij beschrijft.
Omdat (bijna) het hele elektrische systeem van een 205 daar samenkomt, kan het gebeuren dat niks het meer doet als er daar iets fout gegaan is.

Vervangen van de kast is dan de oplossing. (1 van de sloop halen en een paar uur puzzelen met stekkertjes , relais en zekeringen , met pen en papier erbij, en een tekeningetje maken van wat waar zit. Is niet zo moeilijk, als je maar logisch werkt.

gr. Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor M. van der Meulen » 30 jun 2006, 06:47

Misschien verstandig te kijken of er extra ingebouwde accessoires in de auto zitten, b.v. een later aangebrachte stereo, extra lampen, stekkerdoos op de trekhaak of wat dan ook. Als vóór jou daar al iemand mee geknoeid heeft en/of de boel verkeerd aangesloten of een deel van het systeem overbelast krijg je een herhaling van het probleem of erger, brandschade.
Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor knutsul » 30 jun 2006, 12:19

contactslot kan ook kapot zijn
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor Edzo » 30 jun 2006, 18:01

contactslot kan ook kapot zijn


da's waar ook ! was ik even vergeten dat dat ook wel es het geval is.

gr. Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 46 gasten