Gele lampen

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Gele lampen

Berichtdoor ceegee » 03 jun 2006, 20:26

Ik krijg het een beetje (s)geel voor de ogen van de gele lampen. Mijn 504 vreet die dingen, iedere 14 dagen moet er links of rechts een nieuwe in.

Beginnen bij het begin. Van aanvang af brandt het linker achterlicht te fel, als ware het een mistlamp.
Ik heb de witte lampen vervangen door gele .
Een dikke maand geleden wilde ik in een file de alarmlichten aanzetten en toen sprong een zekering.
De klapkar hing erachter ( koelkast stond aan ) radio aan en verlichting en de ruitenwissers draaiden.

Vervolgens wilde de linkerrichtingaanwijzer niet meer,lampje vervangen en toen deed de linker koplamp het niet meer plus het stadslicht.

Volgens de garage moet de spanningsregelaar bijgesteld worden maar dit schijnt toch wel wat een operatie te zijn.
Nu worden de gele lampen verboden begrijp ik dus wat te doen, gewoon witte lampen en verder de boel de boel laten ? :roll:
Leven is leren en leren is Leven
Avatar gebruiker
ceegee
 
Berichten: 380
Geregistreerd: 12 jan 2005, 21:57
Woonplaats: jubbega

Berichtdoor Jeetje » 03 jun 2006, 22:55

Voor klassiekers worden gele lampen niet verboden, hoor! :wink:

Bovendien: denk je dat witte lampen langer meegaan dan gele?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Edzo » 04 jun 2006, 00:27

met witte lampen vliegen al die zekeringen er ook uit hoor..... :mrgreen: dus lekker geel houden! en eens even je elektriek doornemen.

Je hebt zeker gele bilux lampen?? geen H4 neem ik aan?

gr, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor ceegee » 04 jun 2006, 09:50

Bedankt Edzo, weer wat geleerd, er zijn dus verschillende soorten lampen, weet jij ook of een spanningsregelaar af te stellen is ? Volgens de garage is de spanning te hoog maar is de regelaar van een 504 niet te openen om af te stellen ??
Leven is leren en leren is Leven
Avatar gebruiker
ceegee
 
Berichten: 380
Geregistreerd: 12 jan 2005, 21:57
Woonplaats: jubbega

Berichtdoor JT » 04 jun 2006, 09:57

Die is niet af te stellen.
is gewoon een doos met ingangen en uitgangen.
Hooguit openmaken, checken en schoonmaken.
Of een nieuwe dus....
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Mark » 04 jun 2006, 19:54

Edzo schreef:Je hebt zeker gele bilux lampen?? geen H4 neem ik aan?

En die gaan veel minder lang mee, begrijp ik Edzo? Zou jammer zijn, want vanmiddag heb ik net 2 bilux (osram) in m'n 404 gezet :oops:
Laatst bijgewerkt door Mark op 04 jun 2006, 22:21, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor ceegee » 04 jun 2006, 21:07

Het elektriek van de combinatie 504 en klapkar moet maar eens onder de loep t is wel vreemd dat de storingen zich voordoen als de klapper er achter hangt.

Leuk detail, de 504 heeft oranje knipperlichtjes en nu blijkt dat de lampjes met oranje verf opgeschilderd zijn !

Vandaag de garage opgeruimd en plaatsgemaakt voor de 504 die voortaan alleen nog gebruikt wordt om de klapper te trekken. Hij staat straks onder een zwaluw nestje, een goed voorteken.

Voor het dagelijks gebruik toer ik sinds vrijdag in een Saab :oops:
Leven is leren en leren is Leven
Avatar gebruiker
ceegee
 
Berichten: 380
Geregistreerd: 12 jan 2005, 21:57
Woonplaats: jubbega

Berichtdoor Mark » 04 jun 2006, 21:20

vectorix schreef:Voor het dagelijks gebruik toer ik sinds vrijdag in een Saab :oops:

Als dat nou een classic model 900 Turbo 16 (mooiste motorgeluid ooit, na de Volvo 850 uiteraard) is, is daar natuurlijk niks mis mee...
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Edzo » 04 jun 2006, 22:06

Sorry Mark, wat onhandig opgeschreven, ik was gewoon nieuwsgierig of hij bilux had of niet. Ik weet niet of die eerder stuk gaan......

Als zijn spanningsregelaar te veel spanning geeft, is dat de oorzaak misschien, maar dat weet ik niet zeker.

Dus: succes met je gele Bilux ! :mrgreen:
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor tjark63 » 05 jun 2006, 18:02

JT schreef:Die is niet af te stellen.
is gewoon een doos met ingangen en uitgangen.
Hooguit openmaken, checken en schoonmaken.
Of een nieuwe dus....


504 heeft gewoon een wisselspanningsdynamo inclusief spanningsregelaar, niks doos dus (een doos is iets heel anders hoor...).
Gewoon dynamo vervangen en klaar!
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor ceegee » 05 jun 2006, 18:12

De garage heeft er een meter opgezet en zei dat de spanning te hoog was. ( pak me er niet op maar iets van 15 ? ) en zal proberen om de regelaar open te maken en bij te stellen.

Het was me al opgevallen dat de stroommeter op het dashboard de laatste tijd nogal wat heen en weer bewoog met name omhoog.

Parralel hieraan loopt op het forum een discussie waarin ook de dynamo en de koolborstels genoemd worden dat kan het dus ook zijn en zo leer je steeds weer iets. :lol:
Leven is leren en leren is Leven
Avatar gebruiker
ceegee
 
Berichten: 380
Geregistreerd: 12 jan 2005, 21:57
Woonplaats: jubbega


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten