Hoe gloeikaarsen uitmeten?

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Hoe gloeikaarsen uitmeten?

Berichtdoor goodwill100 » 15 mei 2006, 17:26

Weet er iemand hoe je de gloeikaarsen (van een Diesel uiteraard) kan uitmeten of deze nog goed zijn?

Het schijnt dat er bepaalde voorgloeirelais geen stroom meer door geven wanneer een gloeikaars wat vals kontact geeft.

- Is het voldoende de stroomdraad los te maken (zonder de gloeikaars los te vijzen) en de weerstand te meten tussen de contactbout van de gloeikaars en het motorblok?

- En hoeveel moet je dan meten?

- Is er eigenlijk een leeftijd waarbij je best de gloeikaarsen vervangt?
goodwill100
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 15 mei 2006, 10:47

Berichtdoor Gerard2 » 17 mei 2006, 23:33

Ik twijfelde aan mijn gloeibougies toen de auto in de winter slecht startte. Om de gloeibougies door te meten heb ik de stoomkabel naar alle bougies verwijderd (let op dat die kleine moertjes niet wegspringen). Je kunt nu de weerstand over elke gloeibougie meten, met een multimeter tussen de bovenkant van de gloeibougie en bijv. de accu. De gloeibougies kun je dus in het motorblok laten zitten. Bij mijn auto (205D) gaf een goede bougie een weerstand van 1 ohm en de defecte gloeibougie een weerstand van 7000 ohm.

Op het internet kwam ik elders een berichtje tegen dat het voorgloeirelais niet meer werkt bij meer dan twee defecte gloeibougies. Op dit laatste punt heb ik geen ervaring.
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten