Van dynamo met ext. regelaar naar dynamo met int. regelaar

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Van dynamo met ext. regelaar naar dynamo met int. regelaar

Berichtdoor Pininfarina504 » 12 mei 2006, 22:55

Zoek een omleidings schema voor ombouw van dynamo met externe regelaar naar dynamo met interne spannings regelaar.
De originele losse regelaar vervalt, heb de indruk dat ik de + en - van de voormalige regelaar door moet lussen(aan elkaar) en aan moet sluiten middels de clip/stekker bevestiging(6,3) op het daarvoor speciaal bestemde platte koperen pennetje op de dynamo.
Heb wel een Frans schema, is echter niet geheel duidelijk vandaar, de vraagstelling.
Auto 504GLD
Gr,
Wim
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor tjark63 » 13 mei 2006, 00:32

Hallo Wim,

Als ik het goed begrijp wil je de gelijkstroomdynamo met externe spanningsregelaar vervangen door een wisselstroomdynamo met interne gelijkrichter en spanningsregelaar. Dat heb ik vroeger bij mijn 404 ook gedaan door een 305 dynamo in te bouwen. Probleem(pje) is dat een wisselstroom dynamo een laadstroomcontrolelampje in het dashboard nodig heeft, die moet worden aangesloten anders laadt ie niet. Dit is de platte 6,3mm aansluiting die je noemt, die moet dus naar je laadstroomlampje en vandaar naar een door het contactslot geschakeld +12V punt. De dikke draad (met oog-steker) gaat naar de + van de accu, dit is de geregelde uitgang van de dynamo. Massa aansluiting via motorblok en chassis, geen aparte draad voor nodig. Succes!
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

oplossing

Berichtdoor Pininfarina504 » 13 mei 2006, 18:24

tjark63 schreef:Hallo Wim,

Als ik het goed begrijp wil je de gelijkstroomdynamo met externe spanningsregelaar vervangen door een wisselstroomdynamo met interne gelijkrichter en spanningsregelaar. Dat heb ik vroeger bij mijn 404 ook gedaan door een 305 dynamo in te bouwen. Probleem(pje) is dat een wisselstroom dynamo een laadstroomcontrolelampje in het dashboard nodig heeft, die moet worden aangesloten anders laadt ie niet. Dit is de platte 6,3mm aansluiting die je noemt, die moet dus naar je laadstroomlampje en vandaar naar een door het contactslot geschakeld +12V punt. De dikke draad (met oog-steker) gaat naar de + van de accu, dit is de geregelde uitgang van de dynamo. Massa aansluiting via motorblok en chassis, geen aparte draad voor nodig. Succes!

Tjark bedankt voor je advies, lees het net, ik heb het vanmiddag zelf al opgelost, even flink geprakizeerd en toen lukte het.
Heb een behoorlijk stel nieuwe dynamo's, echter over het hoofd gezien, dat het dynamo's met ingebouwde spanningsregelaar waren.
Een diesel van mezelf, kon ik na inbouw nieuwe dynamo niet meer uitzetten(blijft continu plus geven), heb ik opgelost door de oude regelaar te laten zitten en diode er tussen te zetten.
De andere auto(klant) met nieuwe dynamo heb ik vanmiddag opgelost m.b.v. Frans ombouw schema, is inderdaad gelijk jou oplossing,
Jou suggestie over hoe aan te sluiten klopt overigens wel hoor.
weet nu hoe het kunstje werkt met ingebouwde spanningsregelaar is veel beter en praktischer overigens, oude komt te vervallen.
Gr,
Wim
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 13 mei 2006, 19:02, in totaal 2 keer bewerkt.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

oplossing

Berichtdoor Pininfarina504 » 13 mei 2006, 18:30

tjark63 schreef:Hallo Wim,

Als ik het goed begrijp wil je de gelijkstroomdynamo met externe spanningsregelaar vervangen door een wisselstroomdynamo met interne gelijkrichter en spanningsregelaar. Dat heb ik vroeger bij mijn 404 ook gedaan door een 305 dynamo in te bouwen. Probleem(pje) is dat een wisselstroom dynamo een laadstroomcontrolelampje in het dashboard nodig heeft, die moet worden aangesloten anders laadt ie niet. Dit is de platte 6,3mm aansluiting die je noemt, die moet dus naar je laadstroomlampje en vandaar naar een door het contactslot geschakeld +12V punt. De dikke draad (met oog-steker) gaat naar de + van de accu, dit is de geregelde uitgang van de dynamo. Massa aansluiting via motorblok en chassis, geen aparte draad voor nodig. Succes!
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor tjark63 » 13 mei 2006, 19:59

Geen dank, graag gedaan :D
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Re: oplossing

Berichtdoor Pininfarina504 » 13 mei 2006, 21:16

Wim van Boekel schreef:
tjark63 schreef:Hallo Wim,

Als ik het goed begrijp wil je de gelijkstroomdynamo met externe spanningsregelaar vervangen door een wisselstroomdynamo met interne gelijkrichter en spanningsregelaar. Dat heb ik vroeger bij mijn 404 ook gedaan door een 305 dynamo in te bouwen. Probleem(pje) is dat een wisselstroom dynamo een laadstroomcontrolelampje in het dashboard nodig heeft, die moet worden aangesloten anders laadt ie niet. Dit is de platte 6,3mm aansluiting die je noemt, die moet dus naar je laadstroomlampje en vandaar naar een door het contactslot geschakeld +12V punt. De dikke draad (met oog-steker) gaat naar de + van de accu, dit is de geregelde uitgang van de dynamo. Massa aansluiting via motorblok en chassis, geen aparte draad voor nodig. Succes!

Tjark bedankt voor je advies, lees het net, ik heb het vanmiddag zelf al opgelost, even flink geprakizeerd en toen lukte het.
Heb een behoorlijk stel nieuwe dynamo's, echter over het hoofd gezien, dat het dynamo's met ingebouwde spanningsregelaar waren.
Een 504GLD van mezelf, kon ik na inbouw nieuwe dynamo niet meer uitzetten(bleeft continu plus geven), heb ik opgelost door de oude regelaar te laten zitten en een diode er tussen te zetten.
De andere auto(klant) met nieuwe dynamo heb ik vanmiddag opgelost m.b.v. Frans ombouw schema en na navraag bij Leffe 404, is inderdaad gelijkwaardig aan jou oplossing,
Jou suggestie over hoe aan te sluiten klopt overigens wel hoor.
weet nu hoe het kunstje werkt met ingebouwde spanningsregelaar is veel beter en praktischer overigens, oude komt te vervallen.
Gr,
Wim
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten