Claxon defect?

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Claxon defect?

Berichtdoor arne » 11 mei 2006, 02:14

Hallo!

Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een 406 coupe(2000). Helaas is de claxon defect, dit is een APK afkeuringspuntje. Als ik op de 'knop' druk gebeurt er helemaal niets - maar er zijn geen zekeringen doorgebrand volgens de keurmeester. Iemand enig idee?

Thanks!

Arne
Verwarring is het eerste teken van begrip
arne
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 11 mei 2006, 02:11
Woonplaats: Amsterdam

CAN bus?

Berichtdoor arne » 11 mei 2006, 22:18

nu heb ik op een ander forum iets gelezen over een CANbus - kan dit ermee te maken hebben? Namelijk een ander probleem, is dat mijn ramen wel omhoog gaan, maar meteen weer naarbeneden als ik omhoog blijf indrukken. Tevens doet soms het 'tik-tak' geluid van de richtingaanwijzer het niet - deze twee problemen lijken om en om voor te komen...

maar wat is een CANbus precies?

mvg Arne
Verwarring is het eerste teken van begrip
arne
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 11 mei 2006, 02:11
Woonplaats: Amsterdam

Re: CAN bus?

Berichtdoor tjark63 » 11 mei 2006, 23:04

arne schreef:nu heb ik op een ander forum iets gelezen over een CANbus - kan dit ermee te maken hebben? Namelijk een ander probleem, is dat mijn ramen wel omhoog gaan, maar meteen weer naarbeneden als ik omhoog blijf indrukken. Tevens doet soms het 'tik-tak' geluid van de richtingaanwijzer het niet - deze twee problemen lijken om en om voor te komen...

maar wat is een CANbus precies?

mvg Arne


CAN staat voor Controller Area Network, en is een serieele datalink tussen verschillende intelligente sensoren/actuatoren. De CAN bus werd door Mercedes voor het eerst in auto's toegepast en heeft ook zijn weg in de industrie inmiddels gevonden. Wij (Kwant Controls BV) gebruiken deze bus om bedieningshendels voor afstandsbediening van scheepsmotoren te synchroniseren, maar de toepassingen zijn onbegrensd. Binnen de auto komen meerdere CAN bussen voor, zo is er een snelle bus voor het motormanagement en een langzame voor verlichtin en accesoires. Noodsystemen werken veelal op de traditonele manier zonder CAN bus, een claxon is denk ik wel als een noodsysteem te beschouwen en zal waarschijnlijk dan ook niet via een bus worden aangestuurd, hoogstens via een extra relais om de claxon stroom niet door de bedieningsschakelaar te laten lopen. De meeste claxonstoringen zijn terug te voeren op een slechte massaverbinding waardoor er te weinig retourstroom loop en je dus niets hoort, maar ook de claxon zelf wil best defect raken. Ik zou zelf een startkabel aansluiten tussen accu (+) en claxon (+) dan weet je al veel meer. Voor wat betreft de ramen die weer naar beneden gaan als de omhoog toets blijft ingedrukt, dit lijkt op het in werking treden van de beveiliging tegen afgehakte armen of hoofden en kan worden veroorzaakt door een defecte eindschakelaar, maar ook door het te zwaar lopen waardoor de stroombegrenzing in werking treedt en de ramen weer open gaan (zelfde beveiliging). Echter: ook massaproblemen kunnen hier een rol spelen, vooral ook omdat de knipperlichten vreemd doen. Kortom: tijd voor een expert. Succes!
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor JD » 11 mei 2006, 23:10

Een CAN bus is een communicatie bus tussen computers en andere elektrische apparaten. Net zoals je op je PC een USB of FireWire bus hebt om informatie uit te wisselen naar bv printer, camera enz. Het verschil is dat de CAN bus speciaal ontwikkeld is voor gebruik in de auto (of industriele omgeving), waar toch wat andere omstandigheden zijn dat rond je bureau thuis.
Maar of de 406 coupe een CAN bus heeft en of dit dan de oorzaak is weet ik niet. Je zou eens kunnen proberen een elektrisch schema te vinden.
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor JT » 12 mei 2006, 10:48

Een andere goede vergelijking is het digitaal rijden in de modelbouw (treinen). In dat geval staat er continue stroom op de rails en worden er via diezelfde rails ook signalen hoogfrequent meegestuurd die de diverse ontvangers in lokomotieven, wissels, seinen, enz snappen en daarop actie kunnen uitvoeren.

In de moderne auto's werkt het dus ook zo, of de claxon ook via de bus wordt aangestuurd, ik weet het niet.
Een radio aansluiten op zomaar een 12V aansluiting in de auto kan dus ook problemen opleveren....
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 46 gasten