arne schreef:nu heb ik op een ander forum iets gelezen over een CANbus - kan dit ermee te maken hebben? Namelijk een ander probleem, is dat mijn ramen wel omhoog gaan, maar meteen weer naarbeneden als ik omhoog blijf indrukken. Tevens doet soms het 'tik-tak' geluid van de richtingaanwijzer het niet - deze twee problemen lijken om en om voor te komen...
maar wat is een CANbus precies?
mvg Arne
CAN staat voor Controller Area Network, en is een serieele datalink tussen verschillende intelligente sensoren/actuatoren. De CAN bus werd door Mercedes voor het eerst in auto's toegepast en heeft ook zijn weg in de industrie inmiddels gevonden. Wij (Kwant Controls BV) gebruiken deze bus om bedieningshendels voor afstandsbediening van scheepsmotoren te synchroniseren, maar de toepassingen zijn onbegrensd. Binnen de auto komen meerdere CAN bussen voor, zo is er een snelle bus voor het motormanagement en een langzame voor verlichtin en accesoires. Noodsystemen werken veelal op de traditonele manier zonder CAN bus, een claxon is denk ik wel als een noodsysteem te beschouwen en zal waarschijnlijk dan ook niet via een bus worden aangestuurd, hoogstens via een extra relais om de claxon stroom niet door de bedieningsschakelaar te laten lopen. De meeste claxonstoringen zijn terug te voeren op een slechte massaverbinding waardoor er te weinig retourstroom loop en je dus niets hoort, maar ook de claxon zelf wil best defect raken. Ik zou zelf een startkabel aansluiten tussen accu (+) en claxon (+) dan weet je al veel meer. Voor wat betreft de ramen die weer naar beneden gaan als de omhoog toets blijft ingedrukt, dit lijkt op het in werking treden van de beveiliging tegen afgehakte armen of hoofden en kan worden veroorzaakt door een defecte eindschakelaar, maar ook door het te zwaar lopen waardoor de stroombegrenzing in werking treedt en de ramen weer open gaan (zelfde beveiliging). Echter: ook massaproblemen kunnen hier een rol spelen, vooral ook omdat de knipperlichten vreemd doen. Kortom: tijd voor een expert. Succes!