electrisch starten lukt niet, aanduwen wel???

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

electrisch starten lukt niet, aanduwen wel???

Berichtdoor Jan-Willem » 26 maart 2006, 13:08

Beste mensen,

Nadat ik -met jullie hulp- de startmotor van mijn 304 coupe succesvol heb vervangen, doet er zich weer iets nieuws voor. De auto heeft een maandje stilgestaan, toen ik er gisteren aan wilde klussen deed de startmotor het prima, maar de auto startte niet! Besloten om maar even te slepen, en na 2 meter sloeg de auto wel gelijk aan! Waar zou dit aan kunnen liggen? Hetzelfde gebeurde vanochtend, de auto weigerde weer te starten. Kent iemand dit probleem? Ik hoor graag van jullie!

Vriendelijke groet, Jan-Willem.
Jan-Willem
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 04 feb 2006, 22:12
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor JT » 26 maart 2006, 14:11

Beginnen bij het begin:
Heb je een acculader en heb je de accu opgeladen?
Als je het licht aan kunt ztten, betekent dat niet dat er genoeg stroom is om de startmotor goed te laten functioneren!

Bij voldoende stroom: Wilt de startmotor wel draaien, maakt ie geluid, hoor je het klakkende geluid van de startmotor?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor john » 27 maart 2006, 08:53

Startmotor of accu zijn niet 100% waardoor de spanning te ver inzakt, dus geen ontsteking.

Hoe hoog is de boordspanning als de startmotor draait?
"meten is weten,weten is wát te meten"
john
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 31 mei 2004, 18:36
Woonplaats: Zundert

Berichtdoor Jan-Willem » 27 maart 2006, 11:59

Beste John & JT,

Dank voor jullie snelle response. Ik heb wel op mijn kop gehad van de gouden leeuw: het bericht op verschillende plekken gepost, dat is dus niet de bedoeling. Excuses, zal niet weer gebeuren.

De situatie is als volgt: ik heb de accu goed opgeladen, en zelfs met een 'power station' op de accu willde de auto niet electrisch starten, die heb ik helemaal leeg getrokken. Ik heb zaterdag de accu laten meten, die was gewoon nog goed. De startmotor is welliswaar 2ehands, maar lijkt het prima te doen, aangezien je hem duidelijk hoort 'klakken'. Alleen als de accu opraaakt zwakt hij af. Ook heb ik de auto 1 keer moeten starten toen hij al warm was, en dat lukte wel. Ik weet niet hoe hoog de boordspanning is- en eigenlijk ook niet hoe ik die moet meten. Enig idee? Vriendelijke groet, Jan-Willem.
Jan-Willem
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 04 feb 2006, 22:12
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor leffe 404 » 27 maart 2006, 16:49

Bendix defect of blijft hangen in ruststand waardoor startmotor wel ronddraait mar niet in vliegwiel aangrijpt ?
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor john » 27 maart 2006, 17:04

De startmotor kan niet alleen draaien. Het startrelais trekt eerst de "bendix" in de starterkrans, en na die beweging schakelt pas de startmotor in.

De boordspanning meet je met een multimeter op de accu, of in de sigarettenaansteker.
"meten is weten,weten is wát te meten"
john
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 31 mei 2004, 18:36
Woonplaats: Zundert

Berichtdoor jos overvliet » 27 maart 2006, 20:49

beste Jan Willem.
Waarschijnlijk is het kontact slot de boosdoener.
Oxidatie bij de kontakten, dat komt wel vaker voor.
Om dit te kontroleren moet je een plus draatje rechtstreeks van de accu naar je onsteking leggen, en vervolgens gewoon starten.
Slaat de motor nu wel aan, dan is het kontact slot de oorzaak (schoonmaken of vervangen).
vr gr jos.
een peugeot roest niet , maar keert terug naar de natuur en deze dan "" een peugeot beschikt over ongekende krachten maar ,god bewaar me, ik kan ze niet vinden"" """"JOS""""
jos overvliet
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 13 jun 2004, 21:36
Woonplaats: varsselder

bendix- hoe pak ik die aan?

Berichtdoor Jan-Willem » 03 apr 2006, 10:05

Beste mensen,

Dank voor jullie tips. Afgelopen weekend heb ik de auto uitgeleend aan een maat van me, die er een klassiekker-rally mee heeft gereden. Met uitzondering van de welbekende startproblemen heeft de auto het prima gehouden. De personen die ook participeerden in de rally dachten ook dat het aan de bendix ligt: hoe kan ik deze repareren? Is het een kwestie van vervangen? Ik heb zoals gezegd onlangs de startmotor vernieuwd voor een 'nieuwe' 2ehands. Kan het zijn dat ik daarbij de bendix beschadigd heb? Hoe moet ik de bendix bereiken?

Vriendelijke groet, Jan-Willem.
Jan-Willem
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 04 feb 2006, 22:12
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Jeetje » 03 apr 2006, 11:01

hmmm.... :?

Je geeft in je eerste post in dit topic aan dat 'de startmotor het prima deed, maar de motor niet startte'. Dan is 't toch echt de bendix niet...

Als het aan de bendix ligt, draait de startmotor niet rond, maar hoor je -over het algemeen- een soort harde zoemtoon (de bendix rast niet in).

Vaak werkt het dan om een paar keer kort na elkaar te starten totdat de bendix 'losschiet'. Je hoort dan dat de startmotor ronddraait (en dat klinkt toch echt anders dan een bendix die 'hangt')...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten