Autoradio blijft spelen

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Autoradio blijft spelen

Berichtdoor Viperecon » 05 feb 2006, 13:41

Hallo,

Ik heb een Peugeot 206SW (ervoor een 205 en een 206XS).
In de 205 en de 206 zat er geen autoradio, dus plaatste ik die, wisselde de gele en de rode draad (waren Kenwood en Pioneer) en alles ok, geen probleem. Autoradio ging uit samen met het startcontact.
Nu heb ik de 206SW met een standaard fabrieksradio en stuurbediening.
Deze standaardradio gaat ook uit samen met het contact. Ik heb deze een tijd geleden vervangen door de laatste nieuwe Pioneer en een installatie ingebouwd met een versterker en subwoofer. Dit werkte allemaal perfect (rood en geel moest dus ook gewisseld worden, anders valt het geheugen weg), maar de radio bleef gewoon spelen als ik het contact afzette. Na 1 minuutje ofzo viel de radio dan vanzelf uit en begon te spelen als je de vergrendeling of de deur opdendeed. Nu hebben ze deze gestolen (Peugeot is blijkbaar heel gemakkelijk te openen, de centrale vergrendeling) op mijn eigen oprit en heb ik een JVC gekocht en geplaatst, zelfde probleem, rode en gele bedrading gewisseld en blijft spelen als ik het contact afzet. Moet dus ook manueel afzetten of na 1 minuut valt deze vanzelf uit. Auto heel de nacht in de garage gestaan en vanmorgen startte hij heel moeilijk, ik heb dus de indruk dat de radio toch spanning trekt van de batterij. Nu heb ik wat gezocht op het net en staat er dus overal dat de rode draad van het contact komt en de gele 12v is van de batterij. Ik heb dit nagemeten en de rode en de gele geven elk 12v constant, of er nu een sleutel in het contact zit of niet. Dus is er een derde draad nodig ergens. Ik heb de originele ISO draad per draad afgeknipt en aan de nieuwe ISO van de radio gemonteerd, alles werkt (speakers, versterker-remote en sub), maar ik heb vier draden over.
Volgens een plan op het net is 1 van deze drie een bediening voor een GSM of mobiele telefoon, twee zijn van de afstandbediening aan het stuur en een is een draad voor een geschakelde spanning (zoals de draad naar een versterker die 12v krijgt als de radio werkt). Deze draad heb ik ook geprobeerd mee aan te sluiten, maar dan begint de boordcomputer zeer raar te doen. Weet er iemand soms raad ?

Alvast bedankt.
Viperecon
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 05 feb 2006, 11:35
Woonplaats: Kapellen

Berichtdoor peugeot206 » 03 maart 2006, 16:56

bekend probleem bij het installeren van een after market radio in een Multiplex Peugeot.
De oplossing is een speciale verloopkabel die bij de dealer gekocht kan worden.
Voor meer informatie zie ook
http://www.407forum.nl/~peugeotdata/data

gr. Peter
peugeot206
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 03 maart 2006, 08:07


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 47 gasten