Pagina 1 van 1

Sealed beam of niet

BerichtGeplaatst: 11 jan 2021, 22:11
door Brownie
Een dikke week geleden begaf een koplamp van mijn SW8 het opeens. Lichte paniek bij mij, want waar haal ik een amerikaanse sealed beam koplamp voor een 505? Direct achter internet geklommen en op rock auto.com waren ze gelukkig volop verkrijgbaar in verschillende varianten. Dus gelijk maar 2X2 besteld van Philips uiteraard (bright light and long lifetime). Gelukkig binnen een week in huis, dus direct aan de slag en de koplampen gedemonteerd. Maar wat scherst mijn verbazing, mijn koplampen waren voorzien van inzet unit waar gewoon H4 lampen in zitten.

Aangezien de sealed beam lampen maar 4 dollar kosten voor een halogeenlamp met spiegel en glas in één ten opzichte van een simpele H4 lamp voor 10 euro ofzo en het feit dat mijn lampen klaargemaakt waren voor H4, vroeg ik me af of de complete sealed beam lampen wellicht niet meer legaal zijn? Waarom zijn ze anders zo goedkoop en was mijn auto al geconverteerd voor H4? Of is dat misschien alleen gedaan voor het gemak van lampjes vervangen en de betere verkrijgbaarheid van H4? Hoe dan ook, de bright light versie zit er nu in en dat geeft een stuk beter licht dan wat erin zat en ik kan alle kanten op in de toekomst!

Re: Sealed beam of niet

BerichtGeplaatst: 12 jan 2021, 13:15
door tim1993
In principe is 'sealed beam' niet per definitie verboden. Er moet echter een E-keur op zitten als je ze op de openbare weg wil gebruiken, dit geldt voor alle lampen in de EU. Maar het probleem is dat de APK er niet naar kijkt zolang het lichtbeeld goed is.