Pagina 1 van 1

Ontsteking timing afstellen

BerichtGeplaatst: 16 sep 2019, 13:31
door Guyot
Ik probeer mijn 304 break uit '74 apk-klaar te krijgen voor het jubileum op 6 okt en wil deze week o.a. de ontsteking afstellen en carburateur reviseren en afstellen.

Ik heb nog nooit eerder een ontsteking afgesteld, maar ken het principe van merktekens op het vliegwiel/pulley die door de stroboscoop zichtbaar worden en met verdraaien van het huis van de stroomverdeler op een aantal graden vervroeging afgesteld kunnen worden. In de auto kan ik echter niet vinden waar ik die merktekens moet belichten en aflezen. De krukaspulley is niet echt zichtbaar van bovenaf of door het kleine gat in de linkerwielkast half achter de veerpoot.
Na mijn zoektocht op internet en het forum ben ik niet veel wijzer geworden over het afstellen van de ontsteking (behalve iets met een pen van 8mm in een gat prikken?). Kan iemand mij doorverwijzen naar een eerder bericht met instructies hier op het forum, of me vertellen hoe het afstellen bij de 304 werkt en wat de vervroeging moet zijn? Met een verhelderende afbeelding van de posities van benodigde onderdelen erbij zou helemaal top zijn.

Re: Ontsteking timing afstellen

BerichtGeplaatst: 16 sep 2019, 15:44
door Nanno
Afbeelding
Hopelijk heb je hier iets aan.... ik heb eventueel ook wel een werkplaatshandboekje.

Re: Ontsteking timing afstellen

BerichtGeplaatst: 16 sep 2019, 16:20
door Guyot
Dank je. Ik ga er dan van uit dat ik die onderste moet hebben. Hoe kom ik bij de krukaspoelie, en moet het nokje met stilstaande motor in die positie worden gebracht? Wat dan daarna? Of gaat het met lopende motor? Dan wordt aanlichten met stroboscoop en zien wat er gebeurt een uitdaging.

Als het niet te veel moeite is, zou een kopie van de pagina's hierover uit het werkplaatshandboek me waarschijnlijk erg helpen.

Re: Ontsteking timing afstellen

BerichtGeplaatst: 16 sep 2019, 16:44
door Nanno
Het is niet teveel moeite, maar stuur even een pb met je mailadres. Dan mailen we rechtstreeks en dan is het foto’s sturen makkelijker.
Ik heb trouwens twee werkplaatshandboekjes, een nederlandstalige die beknopt is en een franstalige die erg uitgebreid is. Beide te koop, maar daar gaat het me verder niet om.