Dynamo 205 kapot of ??

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Dynamo 205 kapot of ??

Berichtdoor Froukje205 » 01 dec 2017, 15:23

Hoi Iedereen,

Ik heb een 205, mijn eerste autootje (en heb er niet bepaald verstand van), en ik heb nu een probleem. Hij start niet. Dat heeft hij wel eens eerder gedaan, maar dan startte hij een dag later opeens toch en ging ik er vanuit dat ik zelf gewoon iets doms had gedaan. Nu is hij echter zo dood als een pier.

MIjn schoonvader heeft hem gisteren met startkabels gestart en we hebben een half uur gereden omdat de accu duidelijk leeg was. Echter startte hij vandaag weer niet en was de accu weer helemaal leeg. Ik vermoed dat hij dus niet wordt opgeladen en de dynamo dus kapot is. Wat denken jullie? Kan er niet iets anders zijn waardoor de accu niet wordt geladen? De accu zelf kan het bijna niet zijn want die is er in april nieuw in gekomen. We hebben ook een startonderbreker erin als dit iets uit maakt. Normaal als ik dat sleuteltje daarvan bij het lampje houd dan hoor je zacht een klik ergens, en dat doet hij nu niet. Ik denk dat dit aan de lege accu ligt, maar wellicht hebben jullie een beter idee.

Ik wil er eigenlijk niet direct mee naar de garage gaan want waarschijnlijk zijn de kosten dan sowieso hoger dan de auto waard is. Ik hoop dat jullie er iets zinnigs over kunnen zeggen, bedankt!
Froukje205
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 01 dec 2017, 15:16

Re: Dynamo 205 kapot of ??

Berichtdoor jacqabe » 01 dec 2017, 17:30

Hoi Froukje,

Welkom op dit forum.
Voor jou probleem geldt meten is weten. Ik pak altijd even de multimeter en kijk hoeveel spanning de accu geeft. Ditzelfde doe je ook met lopende motor. Als de meter dan boven de 13,5 Volt zit weet je dat de dynamo laad. Als je een acculader hebt zou ik de accu even een nachtje laden, is de motor dan nog zo dood als een pier is waarschijnlijk je accu overleden.

Groet en succes,
Abe
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Dynamo 205 kapot of ??

Berichtdoor nsutts » 05 dec 2017, 07:04

Misschien heeft die accu maandag stress

Verstuurd vanaf mijn F3111 met Tapatalk
nsutts
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 19 nov 2017, 16:38


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten