Richtingaanwijzer Peugeot 107 defect reparatie

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Richtingaanwijzer Peugeot 107 defect reparatie

Berichtdoor Eastlander » 24 okt 2017, 22:32

Op forums las ik dat probleem bekend was van richtingaanwijzer die niet werkt of het af en toe niet deed. Dit zit hem in de hendel van mijn Peugeot 107 dus ook in de Citroen c1 etc. Mijn auto is van 2013 en van de meeste bouwjaren worden allemaal dezelfde hendelunit gebruikt genaamd com2000. Na een zoektocht kwam ik op YouTube eindelijk wat videos tegen waaruit het defect bleek. In de unit zitten koperen strips die zorgen voor stroom contact wanneer de richtingaanwijzer op of neer gaat. Een dikke laag vet die voor het makkelijk glijden zorgt in combinatie met vocht geeft een groene oxidatie en dus slecht of zelfs geen contact.
OPLOSSING:
1. Reparatie garage en onderdeel vervangen. Totale kosten 180 - 250 euro afhankelijke van arbeidstijd.
2. Zelf vervangen en op zijn voordeligst een gebruikte unit op internet kopen. 30 - 50 euro incl verzending.
Nadeel van gebruikte onderdeel is dat er ook oxidatie op zit en probleem weer opduikt. Sommige verkopers geven 3 mnd garantie.
3. Zelf repareren en unit open maken en oxidatie wegschuren. Kosten O euro. Arbeidstijd afhankelijk van handigheid.
mijn is het gelukt en alles werkt weer prima. Zoals met alles als je het weet ben je in een uurtje klaar. Ik ben er toch een dag je zoet mee geweest. Maar door de you tube films als handleiding durfde ik het aan.
Hieronder de links.
Samengevat:
Accu loskoppelen-twee torx schroeven stuurwiel losmaken. Schroeven blijven vanzelf in stuur hangen-airbag komt vanzelf los-massa draad los en andere draad los door gele klep iets omhoog te klikken en dan oranje clip loswippen-stuur bout losdraaien en stuur aftrekken.ik had nog even met stift markeerstreep gezet om stuur weer op zelfde plek terug te zetten-schroef los stuurkap en twee schroeven bij snelheidsklok-bovenkant gaat makkelijk los onderkant gaat beetje stroef door contactslot dat uitsteekt-ronde deel losmaken door twee zijkanten clips naar beneden te buigen en bovenkant een clip iets om hoog te wrikken- let op zorg dat de Zwarte pijltjes op ronde deel naar elkaar wijzen en zo ook weer teruggaan . Bedrading losmaken door de borging van de clips in te drukken-unit is nu eruit te wiebelen door aan de bovenkant de ijzeren klem met kromme punttang naar elkaar te knijpen.

Unit met twee schroeven los. Zorg dat Handel in midden staat en licht uit. Ook op letten bij te rug in elkaar zetten. klepje voorzichtig aan zijkant openwrikken. Schroeven los en paneel omdraaien en oxidatie wegschuren.

https://m.youtube.com/watch?v=SDCjvGSljHw

https://m.youtube.com/watch?v=fLDFESiZw4g
http://sd-2.archive-host.com/membres/up ... AIRBAG.pdf
Eastlander
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 24 okt 2017, 20:31

Re: Richtingaanwijzer Peugeot 107 defect reparatie

Berichtdoor kixpo » 22 dec 2019, 22:29

Dank voor de handleiding, inderdaad corrosie en de richtingaanwijzers doen het weer. Helaas ging grote licht gelijk aan bij aansluiten van de accu en wil dit niet meer uit. Alles nog maar een keer gedemonteerd, maar ik zie geen gekke zaken. Enig idee wat het probleem kan zijn?
kixpo
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 22 dec 2019, 22:24


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten