AUTO HIKT/MAAKT TOEREN ZODRA STROOM VERBRUIKERS AAN GAAN!

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

AUTO HIKT/MAAKT TOEREN ZODRA STROOM VERBRUIKERS AAN GAAN!

Berichtdoor Vulkanie » 26 jul 2017, 12:31

Hallo allen,

Ik zit met een irritant probleempje, wat Opzich nog niet echt mankementen geeft maar wellicht wel een voorteken is.

Ik heb sindskort een Peugeot 106 uit 2003 met 123000 op de teller.

Auto start prima, rijdt fijn. Maar dan... Zodra ik bijvoorbeeld voor een stoplicht stil sta en ik doe dan de radio aan, of de lichten of bijvoorbeeld de ventilator aan (stroomverbruiker aan) dan begint mijn toerental die dan stationair rond de 900 toeren draait langzaam te hikken/schokken. Daalt en stijgt lichtjes! (900/800-750/900) Het is echt minimaal maar valt wel op.

Dit doet die alleen zodra er een stroomverbruiker aan of uit gaat, het lijkt wel alsof die dat niet kan trekken dan.

Verder heb ik alle zekeringen nagekeken zowel bij het dashboard als onder de motorkap, alles klopt en is goed alleen onder de motorkap zit bij de Lambdasonde (10A) geen zekering in, kan dit kloppen?

Wellicht kan iemand me hiermee helpen en kan ik wellicht een groter probleem voorkomen.

Alvast hartelijk dank.
Laatst bijgewerkt door Vulkanie op 26 jul 2017, 19:57, in totaal 3 keer bewerkt.
Vulkanie
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 26 jul 2017, 12:22

Re: Zekeringen!

Berichtdoor Vulkanie » 26 jul 2017, 15:16

Excuses, dubbel gepost perongeluk.
Vulkanie
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 26 jul 2017, 12:22

Re: AUTO HIKT/MAAKT TOEREN ZODRA STROOM VERBRUIKERS AAN GAAN

Berichtdoor pauldevries » 27 jul 2017, 01:33

eerst je v-snaar goed spannen, helpt dat niet denk ik dat je dynamo langzaam aan t overlijden is,
--))
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: AUTO HIKT/MAAKT TOEREN ZODRA STROOM VERBRUIKERS AAN GAAN

Berichtdoor Jeetje » 27 jul 2017, 09:17

Yep... dat denk ik ook.

Zou ook een slechte massa kunnen zijn. Kijk even of de massa-punten goed roestvrij zijn...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Re: AUTO HIKT/MAAKT TOEREN ZODRA STROOM VERBRUIKERS AAN GAAN

Berichtdoor Vulkanie » 27 jul 2017, 10:53

Bedankt voor jullie antwoorden! Ga dit aankomend weekend even nakijken.

Kan het trouwens kwaad als ik onder de motorkap de zekering 10A van de lambdasonde er in doen? (Die is nu namelijk leeg) Krijg namelijk met uitlezen foutmelding lambdasonde (ook na vervanging van de lambdasonde)
Vulkanie
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 26 jul 2017, 12:22

Re: AUTO HIKT/MAAKT TOEREN ZODRA STROOM VERBRUIKERS AAN GAAN

Berichtdoor EJH405 » 06 aug 2017, 10:33

Dat kan geen kwaad, mits inderdaad 10A zekering geplaatst en niet zwaarder.
Je zou eerst kunnen kijken of er wel wat op aangesloten zit: zet een multimeter over de aansluitingen voor de zekering, zonder dat de zekering erin zit: als je 12V meet zit er inderdaad wat op aangesloten.
Hopelijk lost dat de storing op en loopt de motor daarna ook beter.
De oude lambda sonde zou ik eens controleren op kortsluiting, misschien verklaart dat de ontbrekende zekering?

Verder zou je bij een garage ook eens de conditie van de accu kunnen laten checken..

NB: Een onderwerp in kleine letters zien we ook wel.. ;)
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: AUTO hikt maakt toeren bij stroomverbruiker / motormanag

Berichtdoor Vulkanie » 20 aug 2017, 09:48

Even een update;

Klinkt misschien raar wat ik nu zeg maar na 3x het gezien te hebben moet het bijna wel.

Zodra mijn brandstof naar reserve brandstof gaat en het lichtje gaat branden van de benzine dan springt mijn motormanagment lampje ook aan? (Dacht eerst dat het kwam door de toeren van de auto en de vervanging van de lambdasonde) Zodra ik weer tank en de tank is halfvol/vol dan gaat het motormanagment lampje weer uit.

Nogmaals het klinkt misschien raar maar het is echt zo. Iemand ideeën wat dit kan zijn?
Vulkanie
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 26 jul 2017, 12:22

Re: AUTO hikt maakt toeren bij stroomverbruiker / motormanag

Berichtdoor alberts » 20 aug 2017, 23:08

Vulkanie schreef:Even een update;

Klinkt misschien raar wat ik nu zeg maar na 3x het gezien te hebben moet het bijna wel.

Zodra mijn brandstof naar reserve brandstof gaat en het lichtje gaat branden van de benzine dan springt mijn motormanagment lampje ook aan? (Dacht eerst dat het kwam door de toeren van de auto en de vervanging van de lambdasonde) Zodra ik weer tank en de tank is halfvol/vol dan gaat het motormanagment lampje weer uit.

Nogmaals het klinkt misschien raar maar het is echt zo. Iemand ideeën wat dit kan zijn?


Idee: er is blijkbaar een probleem geweest met de lambdasonde. Het gevolg daarvan is dat het motormanagementlampje gaat branden. In plaats van de storing op te lossen, immers de zekering was eruit, heeft iemand met het instrumentenpaneel geknoeid om de schijn op te houden.
Ik heb zoiets wel eens gezien bij een 406 coupé. Daar heb ik wat doorverbindingen weggehaald zodat alles weer origineel was.
406 1.8. 16v. break
Frans is zo gek nog niet!
Avatar gebruiker
alberts
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 18 mei 2015, 21:55
Woonplaats: Bergentheim

Re: AUTO HIKT/MAAKT TOEREN ZODRA STROOM VERBRUIKERS AAN GAAN

Berichtdoor Vulkanie » 26 aug 2017, 10:16

Een update; ben er nog niet helemaal achter. Afgelopen dagen voor het stoplicht merk ik wel zodra ik moet wachten en mijn fan aan slaat dan zakt het toerental even en vervolgens gaat het weer naar 900/1000.

Alsof het net niet genoeg power krijgt.
Vulkanie
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 26 jul 2017, 12:22

Re: AUTO HIKT/MAAKT TOEREN ZODRA STROOM VERBRUIKERS AAN GAAN

Berichtdoor jerilo » 27 aug 2017, 00:07

Misschien een idee om het brandstoffilter eens te vervangen. Heb zo'n storing eens bij een 806 gehad. Filter los gehaald en daar kwam een zwarte drap uit. Nieuw filter gemonteerd en geen last meer gehad.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: AUTO HIKT/MAAKT TOEREN ZODRA STROOM VERBRUIKERS AAN GAAN

Berichtdoor fred_S » 30 aug 2017, 09:27

Laat de accu eens doormeten, een slechte accu geeft ook hele rare verschijnselen.
fred_S
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 25 mei 2017, 22:49


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 13 gasten