Pagina 1 van 1

Tester TAD 99

BerichtGeplaatst: 21 jun 2014, 01:18
door Jineuf
Op zoek naar een contactslot voor de J9 kwam ik dit tegen op EBAY.FR:
Afbeelding

Een jaren 80 tester voor electronische systemen.
Er stond niet bij waarvoorhet apparaatje dient , (onsteking/injectie) of voor welk type Peugeot (of Talbot :wink: ) het gebruikt kan worden.
Ik heb een realistisch bod gedaan op het dingetje en een week later bleek dat het hoogste.
Weer een week later, gisteren komt er een pakketje uit Frankrijk binnen.
Uit Saint-Philbert-de-Grand-Lieu om precies te zijn.
Ik heb het apparaat natuurlijk op Google opgezocht maar de TAD 99 kan ik nergens vinden.
Wel deze, de TAD 4-99 waarschijnlijk de opvolger:
Afbeelding

Geschikt voor 205 en 405.
In de doos van de mijne staat een datumstempeltje 1987 :!:

Na het schoonmaken van de doos ziet deze er zo uit:
Afbeelding
Ik sloot de tester aan op mijn reserve accu met als resultaat:
Afbeelding 8) :D
Leukste is hij is in nieuwstaat, zit geen vuiltje of krasje op :shock:

1 klein piefje van een schuifschakelaar afgebroken, zat nog wel in de doos gelukkig
Deze erop gelijmd.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Code van de schakelaar---> Google---> nog leverbaar voor 2 euro :shock:
Alles weer in elkaar gezet, wahten op de schakelaar waarvan waarschijnlijk het piefje omgezet kan worden.
Ik ga niet solderen..
Het resultaat:
Afbeelding

Een zinloos volledig achterhaald stukje nostalgisch gereedschap.
Maar wel zeldzaam en dus de moeite waard om te bewaren.

Nu zoek ik alleen nog een handleiding.
Gezien het bouwjaar 1987 komt alleen de 205 GTi in aanmerking. In de 505 boeken ben ik deze nooit tegengekomen.
Wie weet het?


Groet Wirtjo

Re: Tester TAD 99

BerichtGeplaatst: 21 jun 2014, 01:58
door joospeugeot
\

Re: Tester TAD 99

BerichtGeplaatst: 21 jun 2014, 10:21
door maan
Volgens mij konden de vroege TU blokjes in de 205 hier mee worden uitgelezen, iemand van het 205cabrio forum had er zo een, helaas is die een keer doorgebrand door sluiting in de aansluitkabels.

Re: Tester TAD 99

BerichtGeplaatst: 22 jun 2014, 12:00
door EH Autoservice
Ik heb hem ook , en gebruik hem, af en toe ook nog :mrgreen:

Je kunt er zelfs op bepaalde modellen de voorontsteking mee bij regelen 8)

Re: Tester TAD 99

BerichtGeplaatst: 22 jun 2014, 12:36
door Jineuf
EH Autoservice schreef:Ik heb hem ook , en gebruik hem, af en toe ook nog :mrgreen:

Je kunt er zelfs op bepaalde modellen de voorontsteking mee bij regelen 8)


En heb jij er nog een handleiding bij die ik als PDF mag ontvangen? :mrgreen:

Groet Wirtjo.

Re: Tester TAD 99

BerichtGeplaatst: 22 jun 2014, 13:33
door EH Autoservice
Ik heb de handleiding van internet ......

Uitgeprint , gelamineerd , en er bij gedaan .
Originele bestand wat ik ooit , vele jaren geleden heb gedownload , heb ik niet meer :?

Re: Tester TAD 99

BerichtGeplaatst: 22 jun 2014, 13:36
door EH Autoservice
Nou vooruit , ik heb nog maar eens 1 minuut tijd er aan gespendeerd :

http://www.peugeotlogic.com/workshop/wshtml/diagnost/testcone/testcone.htm

Simpel :lol: :lol: :lol:

Re: Tester TAD 99

BerichtGeplaatst: 22 jun 2014, 15:21
door Jineuf
Ja dat is mooi, dank je maar... deze ben ik zelf ook ergens tegen gekomen,ik heb een nog prehistorischer dingetje de TAD 99 ipv de TAD 4-99
De mijne heeft maar twee knopjes! En daarvoor zoek ik dus de handleiding.

Groet, Wirtjo

Re: Tester TAD 99

BerichtGeplaatst: 22 jun 2014, 15:39
door EH Autoservice
ah , zo goed zat ik ook niet op te letten :oops:

Van de TAD99 weet ik niks :cry:

Re: Tester TAD 99

BerichtGeplaatst: 06 aug 2017, 13:33
door EJH405
Zonder TAD kan men ook foutcodes uitlezen en resetten, dat is bekend.

Ook kan men actuatoren testen: diagnose draad moet aan aarde zitten terwijl men de auto met contactsleutel aan zet maar niet start. Daarna steeds 3s het diagnosecontact sluiten voor de volgende sensor. (Het diagnoselamje knippert dan ook, maar een code-tabel ken ik niet.)

Ik verwacht dat men de ontstekingsvertraging van de Marelli ecu ook wel moet kunnen bewerkstelligen zonder TAD. Maar hoe? Komt hier misschien de andere pin in de diagnosestekker van pas?
Wie weet dit of heeft zin om te experimenteren? Ik heb een oscilloscoop..

Re: Tester TAD 99

BerichtGeplaatst: 26 aug 2018, 11:45
door EJH405
Jineuf, hier is een video waarin je ziet hoe de TAD99 te gebruiken. Eerst wordt uitgelegd hoe het moet met een losse schakelaar, daarna met de TAD99.
De benodigde connector is de Bosch Junior 2-pins, te koop bij Rick Donkers Auto Electro.
Het tweede draadje in de diagnose-connector is voor het sturen van de diagnosecodes naar de TAD.

Ten opzicht van de TAD99 kan de TAD 4-99 de volgende dingen meer:
* Weergave van de laatste 4 codes, ipv 1 code
* Selecteren van de diagnose modus F1 t/m F4. Volgens mij vertelt het apparaat je, dmv codes op het scherm, wat je moet doen om in een bepaalde diagnose-modus te komen (doe dit, doe dat, etc). Met de TAD 99 kun je dus precies dezelfde dingen doen, je moet alleen weten welke trucs je moet doen om de auto in die modus te krijgen.

Als je de TAD99 nog steeds niet gebruikt, dan heb ik wel interesse.

Re: Tester TAD 99

BerichtGeplaatst: 18 apr 2019, 09:18
door EJH405
Inmiddels heb ik mijn eigen diagnose-boxje gebouwd! Het ledje brandt op hetzelfde moment als het diagnose-lampje op het dashboard. De voordelen zijn:
* Aansluiting met de officiƫle connector op de diagnose-stekker van de auto, nooit meer pin 1 en 2 verwarren.

* Uitlezen van foutcodes op een andere plek dan het dashboard
In het boxje zit een schakeling batterij om het ledje te laten branden. De batterij is in plaats van de accupool-klemmen van de TAD99. :)

De krokilklem gaat op een metalen deel van de carrosserie of motorblok.
Afbeelding

Diagnosebox in actie.
Afbeelding

Binnenin zit een schakeling met 3 componenten.
Afbeelding

Dit is hoe foutcode 33 eruit ziet op een oscilloscoop. Toen ik het ledje rechtstreeks aansloot, zakte het signaal enorm in. Vandaar de schakeling.
Afbeelding