Variabele interval in de Peugeot (205, wellicht ook andere)

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Variabele interval in de Peugeot (205, wellicht ook andere)

Berichtdoor Chiel » 28 maart 2009, 21:37

Hoi allemaal,

Op het andere Peugeot forum waar ik regelmatig kom (pug205.nl) is de laatste tijd veel te doen over het inbouwen van een variabele interval op de ruitenwisser. Recentelijk heb ik leuke vooruitgang geboekt die ik dan ook graag met jullie wil delen. :D

Ook ik was al een tijdje op zoek naar een intervalrelais met variabele intervaltijden. Dit relais was wel geleverd in de luxere 306-en en misschien meer types, maar het blijft zoeken naar een speld in een hooiberg, vooral omdat je niet precies weet wat dan wel die luxere types zijn en hoe je dat relais kan herkennen.

Een forumgenoot kwam met de tip dat de VW Transporter, die zij thuis ook hebben rijden, een dergelijk variabel relais heeft. Dit heeft mij aan het zoeken gezet, en toen bleek al snel dat dit relais '99.' betreft. Of dit zou passen in de Peugeot was nog niet duidelijk, ook op de andere Peugeotfora was het nog niet geprobeerd.

Dit relais is geleverd in de luxere VW’s, vanaf eind jaren 80, ergens halverwege jaren 90 zijn ze overgestapt op een gewone knop op het dashboard om het interval te regelen, blijkbaar is de gemiddelde Golfrijder te belazerd of te dom om in het boekje te lezen hoe dat relais 99. werkt.

Toen ik dit wist, ben ik dus zoek gegaan naar zo'n 99 relais, de pootjes vergeleken en die kwamen in ieder geval al overeen. Via veel zoeken en speuren zo'n relais gekocht, maar of het ging werken wist nog niemand.

Vandaag dus even getest, en wat bleek: werkt perfect, het is gewoon 'Plug and Play'.

Nu heb ik dus een VW relais dat de volgt werkt: je zet de interval aan en weer uit (T1) als de ruit zo nat is dat hij weer gewist moet worden, zet je de interval weer aan. (T2) Nu laat je de intervalstand aan, het relais heeft de tijd tussen T1 en T2 geregistreerd en houdt dit aan als interval. Daarbij heeft het relais ook de functie dat als je kort je wisserhendel naar je toe beweegt, de ruit één keer gewist wordt.
Precies hetzelfde dus als bij dat speciale 306-relais, alleen wat makkelijker te vinden en vooral te herkennen: zoek op de sloop een luxe VW, open het zekeringkastje en kijk of er een relais tussen zit met 99. erop.

Voor de liefhebbers natuurlijk nog wat foto's:

Dit is het originele relais zoals dat werd toegepast in de 205, vaste interval en aan de hendel trekken betekent sproeien en drie keer wissen. (Foto van Carlo, waarvoor dank)

Afbeelding


Dit is het relais van een Volkswagen, pootjes zijn gelijk, maar de functies niet, ‘Plug and Play’ in mijn 205

Afbeelding


Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen!

Chiel
Laatst bijgewerkt door Chiel op 29 maart 2009, 10:52, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Chiel
 
Berichten: 144
Geregistreerd: 23 mei 2007, 11:48
Woonplaats: Regio Houten

Berichtdoor Harrie » 29 maart 2009, 01:01

kijk eens aan!
dit valt in de catagorie "beste tips" :mrgreen:
bedankt! ik ga dat uitproberen in mijn 306 8)
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Bentsdl » 29 maart 2009, 10:41

Erg leuk! Dit is mischien ook wel wat voor mijn 205je. Heb je trouwens ook gewoon de VW dealer geprobeerd voor dit relaitje?

Bedankt voor de uitleg iig.

OT: heeft iemand een overzichtje met welke relais waar in het kastje moeten?
Avatar gebruiker
Bentsdl
 
Berichten: 126
Geregistreerd: 03 sep 2008, 12:08

Berichtdoor Chiel » 29 maart 2009, 10:52

Bentsdl schreef:Erg leuk! Dit is mischien ook wel wat voor mijn 205je. Heb je trouwens ook gewoon de VW dealer geprobeerd voor dit relaitje?

Bedankt voor de uitleg iig.

OT: heeft iemand een overzichtje met welke relais waar in het kastje moeten?


Kun je niets met de foto? Anders kun je het vinden bij de zekeringinfo hier.

Heb niet met de dealer gebeld voor een relais 99. maar ik verwacht niet dat ze daar voor een paar euro weg mogen...
Avatar gebruiker
Chiel
 
Berichten: 144
Geregistreerd: 23 mei 2007, 11:48
Woonplaats: Regio Houten

Berichtdoor Bentsdl » 29 maart 2009, 11:45

Ha bedankt voor de link, dat zocht ik. Maaje vervangt dus die blauwe op jou plaatje door een 99 van VW?
Avatar gebruiker
Bentsdl
 
Berichten: 126
Geregistreerd: 03 sep 2008, 12:08

Berichtdoor Chiel » 29 maart 2009, 11:58

Bentsdl schreef:Ha bedankt voor de link, dat zocht ik. Maaje vervangt dus die blauwe op jou plaatje door een 99 van VW?


Klopt, één op één om te prikken. Maar als je nog geen interval op je 205 hebt, zit daar geen relais, maar een zwart plastic plaatje. Die moet je verwijderen en het ijzeren brugje daaronder ook.
Avatar gebruiker
Chiel
 
Berichten: 144
Geregistreerd: 23 mei 2007, 11:48
Woonplaats: Regio Houten

Berichtdoor Bentsdl » 29 maart 2009, 12:08

Ik geloof dat er wel een relais zit, maar zonder interval. Dus gewoon voor standaart stand 1 en 2, sproeien, en achterruitewisser. Ik heb nu even een gezocht topic geopend op het vwforum, dus ik ben benieuwd :-)
Avatar gebruiker
Bentsdl
 
Berichten: 126
Geregistreerd: 03 sep 2008, 12:08

Berichtdoor Chiel » 29 maart 2009, 12:18

Bentsdl schreef:Ik geloof dat er wel een relais zit, maar zonder interval. Dus gewoon voor standaart stand 1 en 2, sproeien, en achterruitewisser. Ik heb nu even een gezocht topic geopend op het vwforum, dus ik ben benieuwd :-)


Doe je handig :D ik zou er niet meer voor betalen dan een euro of 7-8. Vooral omdat de verzendkosten er dan waarschijnlijk nog bovenop komen en je toch aan pakketpost vastzit.
Avatar gebruiker
Chiel
 
Berichten: 144
Geregistreerd: 23 mei 2007, 11:48
Woonplaats: Regio Houten

Berichtdoor Harrie » 29 maart 2009, 13:05

er zit hier in de buurt een autodemontagebedrijf die alléé'n duitse merken doet.
Die moeten dus wel een bak vol relais 99 hebben staan..
ik ga er eens informeren.
Grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Bentsdl » 29 maart 2009, 13:14

Harrie schreef:er zit hier in de buurt een autodemontagebedrijf die alléé'n duitse merken doet.
Die moeten dus wel een bak vol relais 99 hebben staan..
ik ga er eens informeren.
Grt, Harrie


Als hij er toevallig meerdere heeft houd ik me aanbevolen! :D
Avatar gebruiker
Bentsdl
 
Berichten: 126
Geregistreerd: 03 sep 2008, 12:08

Berichtdoor Robert_Eefting » 29 maart 2009, 22:02

Mooie tip!

Maar dat 1 keer na je toe trekken, betekend dus 1 keer wissen. Is het dan zo dat als je dit langer doet de sproeier aangaat en 3 keer wist?
Avatar gebruiker
Robert_Eefting
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 01 dec 2006, 20:34
Woonplaats: Ruinerwold

Berichtdoor Chiel » 29 maart 2009, 22:23

Robert_Eefting schreef:Mooie tip!

Maar dat 1 keer na je toe trekken, betekend dus 1 keer wissen. Is het dan zo dat als je dit langer doet de sproeier aangaat en 3 keer wist?


Klopt, hij blijft sproeien tot je de hendel los laat, zoals je gewend was.

Ik heb de mijne trouwens via Ebay aangekocht en vandaag nog zo een voor Mike. Allemaal heel eenvoudig, maar kijk goed of de verkoper naar Nederland verzendt en wat dat gaat kosten. Ik was de ene keer 6 euro kwijt, de andere keer 5 euro voor het verzenden.

klik.
Avatar gebruiker
Chiel
 
Berichten: 144
Geregistreerd: 23 mei 2007, 11:48
Woonplaats: Regio Houten

Berichtdoor Bart-Peugeot » 30 maart 2009, 13:07

Moet je behalve het relais ook de stuurhendel 'met' interval monteren?
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor Bentsdl » 30 maart 2009, 14:18

Bart-Peugeot schreef:Moet je behalve het relais ook de stuurhendel 'met' interval monteren?


Ik heb het niet geprobeerd, maar ik het lijkt mij zeeer aanemelijk dat je inderdaad ook de stuurhendel met interval moet hebben. Gelukkig heb ik die nog liggen: :D
Avatar gebruiker
Bentsdl
 
Berichten: 126
Geregistreerd: 03 sep 2008, 12:08

Berichtdoor Chiel » 30 maart 2009, 22:56

Bentsdl schreef:
Bart-Peugeot schreef:Moet je behalve het relais ook de stuurhendel 'met' interval monteren?


Ik heb het niet geprobeerd, maar ik het lijkt mij zeeer aanemelijk dat je inderdaad ook de stuurhendel met interval moet hebben. Gelukkig heb ik die nog liggen: :D


Jep, in mijn beschrijving ga ik uit van de situatie waar al er een gewone interval zit. Als je dat niet hebt, moet je in der daad een intervalhendel plaatsen en het relais. Die komt dan op de plaats in het zekeringkastje waar tot dan toe een zwart plaatje zat met een bruggetje eronder. (zo zat het bij mij iig)
Avatar gebruiker
Chiel
 
Berichten: 144
Geregistreerd: 23 mei 2007, 11:48
Woonplaats: Regio Houten

Berichtdoor Bentsdl » 31 maart 2009, 22:28

Even een beetje OT:

Ik heb vandaag even m'n stuurhendel met 'interval' gemonteerd, en een STANDAARD interval relais geplaats. Dat werkte dus niet :(
Met de hendel op de interval stand gebeurd er helemaal niets, de normale standen werken wel gewoon nog. Tevens deed opeens de ruitensproeier het niet meer... Maakte niet uit of ik het nieuwe of oude relais gebruikte. Die hendel heb ik er dus weer uit moeten halen :cry:
Heeft iemand een idee hoe ik dit werkend kan krijgen? Er zit nog een connectiepuntje op die interval hendel die niet op m'n oude zit, zou dat ergens op moeten worden aangesloten?

Er zat trouwens wel al een relais op de plek waar nu het interval relais zit. En dus niet zo'n bruggetje als jij beschreef. Een 84 02.


Raar genoeg zit dat zelfde relais ook op de meest linkse plaats in de zekeringenkast gemonteerd, de plek normaal voor mistlichten voor, die ik dus niet eens heb. Ik heb dat relais er uitgehaald en alles geprobeerd, maar ik kon niets ontdekken dat het niet meer deed. Iemand een idee waar dat ding voor kan zijn?
Avatar gebruiker
Bentsdl
 
Berichten: 126
Geregistreerd: 03 sep 2008, 12:08

Berichtdoor Chiel » 31 maart 2009, 23:13

Is de hendel nog wel fris dan? Anders eens op een schema kijken of de kabelnummers wel kloppen, even de haynes erbij dus.
Avatar gebruiker
Chiel
 
Berichten: 144
Geregistreerd: 23 mei 2007, 11:48
Woonplaats: Regio Houten

Berichtdoor GoodOldDiesel » 01 apr 2009, 11:11

Pff op de derde plaats van links zit normaal het relais. Zit die er niet, dan is hier een "draadbrug" aanwezig als goed is onder zwart kapje. Dit is voor de ruitensproeier.

De meest links is idd ergens anders voor. Oude citroen BX-en gebruikte deze voor de koelfan van je radiateur. Overigens had die ook het interval relais op zelfde plaats zitten.

De '84 versie is een echte oer versie. De eerste vraag die we zouden kunnen bedenken; heb je wel evenveel draden als aansluitpuntjes op je hendel? Als dat al niet aanwezig is, tja dan kon het wel eens lastig worden vrees ik. Tuurlijk waar een wil is, is een weg.

Je hebt het relais van mij ontvangen begrijp ik? Ps als je het niet meer nodig hebt omdat je relais 99 gaat plaatsen, stuur het dan terug aub. Gooi ik het weer in mijn voorraadkast.
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor Chiel » 01 apr 2009, 17:37

Bent,

Had je hier al gekeken? (bron: www.205gti.nl)

En voor iedereen die daar niet in kan loggen:

Afbeelding

Of:

klik
Avatar gebruiker
Chiel
 
Berichten: 144
Geregistreerd: 23 mei 2007, 11:48
Woonplaats: Regio Houten

Berichtdoor Bentsdl » 01 apr 2009, 18:23

Bedankt voor de info Chiel,

Ik heb het even gecontroleerd, maar de stekker heeft dus wél alle pinbezettingen. Er gaan dus 6 draadjes naar het stekkertje, evenveel als er pinnetjes op de schakelaar zitten.

Er zit echter nog een 7 pinnetje op een totaal andere plek op de schakelaar (die met interval). Wellicht dat dat ook gebruikt moet worden, mij is echter totaal niet duidelijk waarvoor. Ik heb al geprobeerd het te verbindden met het ijzeren punt op het relais: geen verschil.

Alle input is welkom!

bent

Plaatje van schakelaar, zie 7 contactpunt: http://www.xs4all.nl/~ricksdl/Afb062.jpg
Avatar gebruiker
Bentsdl
 
Berichten: 126
Geregistreerd: 03 sep 2008, 12:08

Berichtdoor Chiel » 01 apr 2009, 20:36

Tja, die zijn natuurlijk wel een stuk antieker dan ik gewend ben... Misschien iemand met een 305 hier op het forum die het weet, of een ander, vergelijkbaar type uit diezelfde tijd?

Anders wordt het echt zwaar speuren in de schema's vrees ik...
Avatar gebruiker
Chiel
 
Berichten: 144
Geregistreerd: 23 mei 2007, 11:48
Woonplaats: Regio Houten

Berichtdoor GoodOldDiesel » 01 apr 2009, 20:50

Pff ik heb dezelfde schakellaar in de 305Break. Deze zwerft ergens rond en komt eind deze week of volgende weer eens retour. Tot die tijd kan ik niet kijken.

6 draden is normaal ja. Maar wat voor zekeringskast heb je en zit daar ook het zwarte plaatje?

Ik heb zo'n sterk vermoeden dat alles net anders is bij de eerste 205jes
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor Bentsdl » 01 apr 2009, 21:30

Ik heb wel de schema's maar die zijn erg onduidelijk, en de relais worden er grootendeels niet eens op aangegeven.

Wat bedoel je met dat zwarte plaatje GOD? Als je bedoeld of mijn zekeringenkastje zwart is? ja dat is zo.

Is er eigenlijk duidelijk of deze autotjes uberhaubt al interval konden hebben in de begin jaren?
Avatar gebruiker
Bentsdl
 
Berichten: 126
Geregistreerd: 03 sep 2008, 12:08

Berichtdoor GoodOldDiesel » 01 apr 2009, 22:18

Ja dat kon. Je zekeringskast is volledig zwart of deels zwart met grijs?

Hoever lijkt die op de openingspost?

Daar waar in openingspost dat blauwe relais zit, zit normaal een soort brukje tbv je sproeier. Daaroverheen zit een plat zwart dekseltje om dit brugje af te schermen. Kun je geen foto van je kast maken?
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor Bentsdl » 01 apr 2009, 23:12

Het kastje is volledig zwart. Er zat al een relais op de plek voor het ruitenwisser relais. Dus geen brugje oid, maar mischien dat dat ooit in het leven van m'n 205je al een keer veranderd is.
Alle bedrading is verder nog helemaal standaart, dus we hoeven niet bang te zijn dat daar mee geknoeid is.
Ik zal morgen even een fototje van het geheel maken.
Avatar gebruiker
Bentsdl
 
Berichten: 126
Geregistreerd: 03 sep 2008, 12:08

Volgende

Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten