Verschil in zekeringkast layout t.o.v. boekje

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Verschil in zekeringkast layout t.o.v. boekje

Berichtdoor Matthijs E. » 03 apr 2018, 15:01

Hallo,

Na jaaaaaaren (zal zo'n 10 jaar geweest zijn dat ik hier ook rondhing vermoed ik) maar weer eens een account aangemaakt, zal me binnenkort even opnieuw voorstellen...

Maar ik zit met het volgende: Ik rij een 807 uit eind 2006, 2.0HdiF 136pk, heerlijke reisauto, tot nu toe behoorlijk betrouwbaar. Maar sinds kort een vreemd probleem: Er klapt regelmatig een zekering uit waardoor de auto niet meer start. Alles gaat aan, alles werkt ook voor zover ik merk, alleen doet de startmotor dan niets. Hoor wel een relais klikken ergens onder de stuurkolom, maar verder niets.
Na alle zekeringen gecheckt te hebben, ja hoor, de op 1 na laatste was doorgebrand. Nieuwe erin en starten maar. Kort daarna weer, etc etc.

Nu komt het probleem bij het probleem: ik pak het boekje erbij om in het schema te kijken waar deze zekering voor dient, maar de layout van het plaatje komt totaal niet overeen met de werkelijkheid. En ik kan dus niet ontdekken wat er allemaal aanhangt.
Op andere fora kom je hetzelfde probleem ook wel eens tegen, maar nog geen oplossing. Is er misschien iemand die wel toegang heeft tot de juiste schema's of een elektrisch schema van het startsysteem (starter, startblokkering etc)? Bij Peugeot zelf werd ik maar beperkt geholpen en moet ik maar een afspraak maken om te laten zoeken...

Volgens het boekje zou dit de layout moeten zijn:
Afbeelding

Maar dit tref ik aan in de motorruimte:
Afbeelding

Het gaat om de kleine gele zekering linksboven, 20A op positie 8. Heb er nu tijdelijk een 25A ingedaan, maar wil het wel opgelost hebben. Wellicht zit er een relais/solenoid of motortje aan te komen die dus steeds meer stroom trekt totdat die doorfikt natuurlijk. Maar dat wil ik voor zijn.

Wie o wie heeft hier duidelijkheid over?
Matthijs E.
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 03 apr 2018, 14:35

Re: Verschil in zekeringkast layout t.o.v. boekje

Berichtdoor jerilo » 03 apr 2018, 19:57

Heb even gekeken voor je maar dat is de zekering van de startmotor en verder niks. Dus ik vermoed dat je startmotor een sluiting maakt inwendig.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Verschil in zekeringkast layout t.o.v. boekje

Berichtdoor EJH405 » 03 apr 2018, 21:07

Dan zou het dus kunnen gaan om een probleem met de solenoid in de startmotor, het ding dat het tandwiel naar voren trekt. (De motor zelf trekt veeeel meer dan 20A en loopt niet via die zekering.) Als de bekabeling naar de solenoid niet het probleem is, zou een gereviseerde startmotor het euvel verhelpen. Kost ca 200 euro (gok ik) maar dat is toch beter dan stilvallen?
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Verschil in zekeringkast layout t.o.v. boekje

Berichtdoor Matthijs E. » 03 apr 2018, 22:12

Dank voor het meedenken! Zekering van de startmotor is het zeker niet inderdaad, dat zijn joekels rond de 70A. Maar van de solenoid op de starter zou het misschien kunnen zijn. Ik heb helaas geen schema maar het lijkt me logisch als ook die apart gezekerd is.
Maar dan zal ik maar eens gaan kijken of ik die solenoid kan testen, ben altijd wel te porren voor een knutselklusje. En indien nodig dus maar een starter bestellen...

@ Jerilo; jij hebt toegang tot de juiste versie van het schema, dat overeenkomt met mijn zekeringkast? Indien mogelijk, zou je me die kunnen sturen?
Matthijs E.
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 03 apr 2018, 14:35

Re: Verschil in zekeringkast layout t.o.v. boekje

Berichtdoor Matthijs E. » 11 aug 2019, 13:05

Shit, helemaal vergeten te melden, maar het bleek idd de startmotor te zijn die op knappen stond. Heb er een nieuwe ingehangen, originele zekering erin gedaan en geen problemen meer! Nogmaals bedankt voor de tips!
Matthijs E.
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 03 apr 2018, 14:35

Re: Verschil in zekeringkast layout t.o.v. boekje

Berichtdoor EJH405 » 12 aug 2019, 18:03

Fijn dat je het nog even meld!
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten