Bekabeling startmotor (en startmotor zelf?) doorgebrand.

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Bekabeling startmotor (en startmotor zelf?) doorgebrand.

Berichtdoor re404 » 14 okt 2017, 16:56

Hallo!

Ik heb een Peugeot 205 II, waarvan laatst het acculampje ging branden en daarna was de auto inderdaad niet meer te starten.
De ANWB heeft met kabels de auto gestart en de accu enigzins opgeladen, en gediagnosticeerd dat de dynamo stuk was.
Omdat het vervangen van de dynamo prima te doen is, ben ik daarvoor gegaan (i.p.v. naar een garage rijden).
Vanwege enige (leken)onzekerheid heb ik alles tot in de puntjes uitgezocht en helemaal volgens alle aanwijzingen van Haynes 205 repair manual gedaan.

Vervolgens was starten geen succes... het klonk moeizaam, maar dat ben ik van deze auto wel gewend en toch start ie altijd weer. Ik hield het contact dus even lang als normaal open, maar het klonk kansloos. Dat bleek het ook toen er vervolgens bij de 2e poging rook achter het blok vandaan kwam ... :(

Van schrik snel de minpool van de accu weer losgehaald en de ANWB weer laten komen.

Nogmaals geprobeerd te starten (heel kort) en vervolgens ging de monteur de bekabeling naar de startmotor volgen, die toen helemaal versmolten bleek... Maar hij zei ook dat ik de dynamo prima had gemonteerd en aangesloten de v-snaar spanning was ook ok.

Mijn vraag is eigenlijk: Heeft iemand hier een idee wat er gebeurd kan zijn vóór, of tijdens deze dynamovervanging of de startpoging daarna?

En wat nu? Ik heb het idee dat dit een complexe en dure reparatie gaat worden, klopt dat?

Ik krijg pijn in m'n hart als ik bedenk dat het voor ons wel eens gedaan zou kunnen zijn met deze 205 ... :cry: Help!

Bij voorbaat zeer veel dank!


Vriendelijke groet,
Remko

p.s. Ik woon in Den Haag, weet iemand toevallig nog HET "adresje" / "mannetje" ?
re404
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 okt 2017, 16:36

.

Berichtdoor josef205 » 15 okt 2017, 00:16

.
Laatst bijgewerkt door josef205 op 31 jul 2023, 04:43, in totaal 2 keer bewerkt.
josef205
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 02 mei 2017, 22:56

Re: Bekabeling startmotor (en startmotor zelf?) doorgebrand.

Berichtdoor 403diesel » 15 okt 2017, 09:54

Kijk je (massa) aansluitingen eens goed na.
Als de aansluitingen gecorrodeerd zijn en een hoge weerstand hebben krijg je warmteontwikkeling.
Het is iets wat er een beetje in sluipt. De kabel wordt dat steeds warmer waardoor deze ook gaat corroderen en weerstand krijgt.
Op een sloperij in de buurt zou wel een andere kabel te vinden moeten zijn. Er verdwijnen helaas vrij veel 205-jes naar de sloop vandaag de dag.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Bekabeling startmotor (en startmotor zelf?) doorgebrand.

Berichtdoor re404 » 15 okt 2017, 12:01

Hallo Serge en Josef,

Alvast heel veel dank voor de snelle reactie. Dat is de kracht van het internet ;)

Het is een 205 Génération 1.4 van 1997 ( PEUGEOT 205 II (20A/C) 1.4 (75PK) ).

Ik zie dat Haynes de moeilijkheidgraad van startmotor aangeeft met 2 van de 5 sleuteltje, hetzelfde als de dynamo vervangen, dus dat zou me in theorie moeten lukken ;) - Kan een ervaringsdeskundige iets zeggen over hoe ingewikkeld dit is / lang dit duurt? (Als ik besluit het te zien zitten dan verwijder ik de luchtinlaat, zodat ik 't beter kan zien (en evt. foto's maken voor hier).

Ik kan me goed voorstellen dat deze kabel, door het af en toe zware starten, al tanende was, maar aangezien de exacte oorzaak niet zeker is, wat is de beste aanpak?

* Aleen een nieuwe (of 2e handse) kabel plaatsen en dan weer proberen te starten lijkt me risicovol.
* Ik kan de startmotor eruit halen en misschien laten testen bij een adres hier om de hoek ( http://www.rietvelddynamo.nl Beeklaan, Den Haag ) , die me al twee heel vriendelijk hebben geholpen.
* Of is het een klare zaak dat ook de startmotor vervangen moet worden na deze toastsessie?


Opnieuw dank. Geweldig!

Prettig weekend
(vooral voor de cabrioletbezitters die op deze mooie zondag nog een keer de haren kunnen laten wapperen ;) )

Vriendelijke groet,
Remko
re404
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 okt 2017, 16:36

Re: Bekabeling startmotor (en startmotor zelf?) doorgebrand.

Berichtdoor 403diesel » 15 okt 2017, 20:34

Startmotor kan je idd laten testen. Zal iets van een tientje kosten ofzo.
Meestal doet een startmotor het of doet het niet maar kan natuurlijk altijd iets in zitten.
Probleem met langzaam ronddraaien heb ik onlangs ook gehad met mijn '97-er generation en dit lag aan een slechte verbinding van de massakabel door oxidatie. Aansluitingen van + en - even losschroeven (startmotor moet toch los als je deze wilt laten testen) en goed schoonmaken. Zowel het oog op de kabels als de contactvlakken waar dit oog tegenaan komt en de moeren. Of nieuwe moeren gebruiken.

Let op! Voor je hiermee aan de gang gaat éérst de accupolen loshalen om kortsluiting te voorkomen.
Startmotor verwijderen is normaal 10 minuten tot een kwartiertje werk.

Succes.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Bekabeling startmotor (en startmotor zelf?) doorgebrand.

Berichtdoor Keezx » 16 okt 2017, 00:38

Startmotoren kunnen wel degelijk half defect zijn met als symptomen dat ze steeds slechter draaien en steeds meer stroom trekken, vervangen dus..
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: Bekabeling startmotor (en startmotor zelf?) doorgebrand.

Berichtdoor re404 » 16 okt 2017, 10:23

Dank!

Ik zal morgen eens kijken wat ik daar aantref, en laat wel even naar de startmotor kijken bij die winkel.

Jullie horen het nog.
re404
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 okt 2017, 16:36

Re: Bekabeling startmotor (en startmotor zelf?) doorgebrand.

Berichtdoor re404 » 27 okt 2017, 15:42

Even een korte reportage als terugkoppeling, en ter lering voor wie hier via het zoeken belandt:

1. Alles werkt weer!
2. Het bleek inderdaad de + kabel van de startmotor naar de accu te zijn die door oxidatie was aangetast en geleidelijk is gaan aftanen totdat hij definitief doorbranndde. (Dank Serge.)
4. De startmotor heb ik laten testen bij Rietveld en zij garandeerden me dat die nog prima was (en hebben een mooie nieuwe kabel voor me gemaakt ;))
3. De geoxideerde kabel is ook het oorspronkelijke euvel geweest (de dynamo zit "in dezelfde lus" met die pluskabel waardoor de accu niet meer voldoende geladen werd.)
5. Het vervangen van de dynamo was dus achteraf niet nodig geweest (was een te snelle conclusie geweest van de ANWB-jongen).

En zo zag dat er dan uit:
Afbeelding

De volgende reparatie heeft zich al aangediend: door het vele open en dichtdoen van de motorkap is de (hard geworden) ruitenwisservloeistofleiding gebroken. (Overigens lijkt alle rubber en plastic van deze 205 zo'n beetje te ontbinden de laatste tijd... vooral in het interieur. Heeft iedereen daar zo'n last van?)

Hartelijk dank, zoder jullie was ik hier met minder kennis en vertrouwen aan begonnen!

Groet!
Remko

(Overigens is wat mij betreft de oude dynamo te koop, want op de nieuwe heb ik 2 jaar garantie, en die kan ik niet meer ruilen dus die laat ik lekker zitten. https://link.marktplaats.nl/m1206934117
re404
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 okt 2017, 16:36


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten