Remvloeistoffen

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Remvloeistoffen

Berichtdoor Pininfarina504 » 24 nov 2006, 22:30

Alle remvloeistoffen moeten voldoen aan bepaalde standaarden, de minimale eisen zijn beschreven in het "three Department Of Transportation" oftewel DOT. Er is DOT 3, DOT 4 en DOT 5.1 voor de vloeistoffen op Poly-glycol ether basis en DOT 5 voor de op siliconen gebaseerde vloeistoffen.

Warme vloeistof gaat koken, waardoor stoom vrijkomt. In stoom zit lucht, lucht perst makkelijk samen, resultaat een zompig pedaal. Dit is echter geen fading.
de zogenoemde DOT4 vloeistof gaat bijvoorbeeld "koken" (ontbinden) bij ongeveer 230 °C en de DOT5.1 vloeistof doet dat pas bij 270 °C. Het grote voordeel van DOT5.1 ten opzichte van DOT4 is hiermee dus meteen duidelijk want bij een beetje stevig remmen stijgt de temperatuur al tot zo'n 130 graden. Doe je dit dus een paar keer achter elkaar (‘sportieve rijstijl) zit je er al snel boven. Hierbij wordt natuurlijk niet over de temperatuur van de totale hoeveelheid remvloeistof gesproken, maar alleen over het deel achter de remzuiger.
Als een vloeistof kookt ontbind het en komen er gasbelletjes vrij. Deze gasbelletjes zijn makkelijker samen te persen dan een vloeistof. Dit heeft dus tot gevolg dat het rempedaal niet meer hard aanvoelt maar de bestuurder het gevoel geeft dat hij op een spons trapt. Dit heeft een verminderde remkracht tot gevolg.

Het natte kookpunt is de minimale temperatuur waarbij de vloeistof begint met koken als het remsysteem 3% van de aanwezige remvloeistof aan water bevat. Het droge kookpunt is de temperatuur waarbij het de vloeistof begint met koken als het geen water bevat. Het droge kookpunt is van belang bij bijvoorbeeld racemotoren en het natte kookpunt is meer van belang bij 'gewone motoren'. Dit omdat bij gewone motoren het verversen van de vloeistof vaak word vergeten en omdat in de racerij meer gebruik word gemaakt van stalen leidingen welke minder snel water doorlaten als de gebruikelijke gewapende rubberen slangen.

De kookpunten van de verschillende vloeistoffen op een rij.

Droge kookpunt Natte kookpunt
DOT3 205 °C 140 °C
DOT4 230 °C 155 °C
DOT5 260 °C 180 °C
DOT5.1 270 °C 190 °C

Remvloeistof op siliconen basis
Remvloeistof op siliconen basis neemt geen vloeistof op en is niet schadelijk voor de lak. Doordat het geen water absorbeert of zich mengt met water. Hierdoor ontstaat er na verloop van tijd een water/remvloeistof/water/remvloeistof situatie in de remleiding waardoor er door het, ten opzichte van de remvloeistof, lage kookpunt van water snel gasbelletjes ontstaan.

DOT5 vloeistof heeft een hogere compressie verhouding. Dit wil dus zeggen dat de vloeistof ‘harder’ is. Verder heeft DOT5 vloeistof geen extra agressieve bestanddelen ten opzichte van DOT4. Tegenwoordig is

Er ook DOT5.1 vloeistof, deze heeft de eigenschappen van de DOT5 maar is op synthetische basis.
DOT5.1 is siliconen olie. Ik rij hier al jaren mee. Dit spul tast de lak dus NIET aan als je knoeit, bovendien is het niet hygroscopisch(neemt geen water op in tegenstelling tot de synthetische remvloeistof). Vereist wel dat je je gehele systeem uit elkaar haalt tot de laatste seal, alles volledig en zeer zorgvuldig spoelt en schoonmaakt met spiritus en pas dan is je systeem geschikt voor siliconenolie. Meng je een synthetische remvloeistof met DOT5 gaan je seals opzwellen en is het gedaan met je remwerking.
Dus nooit zomaar mengen en voorschrift van de fabrikant volgen, tenzij je weet waar je mee bezig bent!

Remvloeistof op poly-glycol ether basis
De DOT 3, 4 en 5.1 vloeistoffen zijn op poly-glycol ether basis. Deze soorten remvloeistoffen worden hydroscopische vloeistoffen genoemd. Dit betekend dat er water in kan oplossen maar nogsteeds hun technische eigenschappen niet verliezen. Echter verlaagt het water in de remvloeistof het kookpunt aanzienlijk, en daarmee dus ook de remprestaties bij het warmer worden van de remmen.

De op poly-glycol gebaseerde vloeistoffen zijn minder comprimeerbaar dan de vloeistoffen op siliconen basis. Ook al neemt de temperatuur toe de vloeistof op poly-glycol basis is 2 keer minder zo goed te comprimeren. Hoe minder goed een remvloeistof te comprimeren val hoe beter het pedaal gevoel is.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor leffe 404 » 24 nov 2006, 23:10

Bedankt voor je uiteenzetting, het verhaal klopt als een bus, ik heb er niets aan toe te voegen..

chapeau 8)
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Remmerij

Berichtdoor jan eend + » 24 nov 2006, 23:33

Hamoi. Dus al die verhalen over geen moderne remvloeistof in ouwe otoos gooien gaat niet op voor DOT 4 en DOT 5 :?: Zolang je er maar geen 5.1 ingooit :mrgreen: Heb ik me daar dus onterecht ongerust over gemaakt. Al die halve waarheden..... :evil: Dank voor de hele :wink: Groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Dot 4

Berichtdoor Pininfarina504 » 25 nov 2006, 01:54

Bij de oude types 404 gaan de rubbers v/d hydrovac en de overige cilinders in ieders geval kapot van dot 4(worden week,of lossen zelfs voor een deel op).
Eigen ervaring, rubberdelen dreven in het remolie reservoir.
Ik ga op dot 5.1 rijden of een gelijkwaardige vervanger, heb het al in huis en ga testen.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Jeetje » 21 jan 2007, 09:57

... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten