205 aandrijfas wil niet uit versnellingsbak

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

205 aandrijfas wil niet uit versnellingsbak

Berichtdoor MotoChaly » 31 mei 2006, 20:33

Vorig jaar mijn linker aandrijfas losgehaald en die kon ik er zo uittrekken toen de as los was aan de kant van het wiel. Nu is mijn rechteras aan de beurt voor nieuwe hoesjes maar deze krijg ik niet los. Bij het wiel is alles los. Kan iemand mij vertellen of deze as ook nog ergens anders vast zit?

Hij staat maar op een zielig krikje en goed onder de auto kijken kan ik dus niet. Misschien dat het dus erg voor de hand ligt, maar tot nu toe heb ik het nog niet kunnen zien.

Graag hoor ik het snel, want anders moet ik opnieuw gaan betalen voor de herkeuring van de apk :(
MotoChaly
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 01 aug 2005, 12:46

Berichtdoor 403B-1963 » 31 mei 2006, 22:10

Hallo,

Meestal zit een aandrijfas ook aan de kant van de versnellingsbak vast. Dat de linkse aandrijfas er bij jou zo makkelijk uitging lijkt me niet standaard en zelfs gevaarlijk.

Vaak zit er een pen (spanbus) dwars door de as heen tussen versnellingsbak net naast de kruiskoppeling / homokineet .

Wel eerst de auto goed op een bok zetten anders is het gevaarlijk om onder de auto te kruipen. J e moet goed zoeken door de as te draaien wel eerst even schoonpoetsen, andersvind je de pen nooit.

Zie ook het topic versnellingsbak wisselen J7 / J9 . Hier staat een foto met als je goed kijkt ook een stukje pen. De pen is er meestal maar naar een zijde uit te tikken. Hiervoor moet je een pendrijver van de juiste diameter gebruiken.

Groeten Bevaros
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor 403B-1963 » 31 mei 2006, 22:15

Ik heb meteen dat topic opgezocht en meteen maar hier aan toegevoegd.

Rovado schreef:


]e moet de auto best wel op steunen zetten, zodat de voorwielen van de grond komen, vervolgens maak je de stabilisatorstangen los van de bodembalken.

Afbeelding

Hier zie je de stabilisatorstangen naar beneden hangen, je moet wel een beetje opletten dat je de aansluiting thv het wiel niet te veel forceert.

Om de assen los te maken, hetgeen nodig is om de versnellingsbak uit de auto te halen, moet je een klein hol pinnetje uit de as tikken, LET HIERBIJ GOED OP, want als je dat niet goed doet sla je hem vast en krijg je hem niet meer los!
Het probleem zit hem in het feit dat het staafje bestaat uit een opgerold stukje staal. Je zou hem er dus uit moeten slaan mbv een priem met exact dezelfde diameter.

Afbeelding

hier een detailopname van de as met onderaan de aansluiting met de versnellingsbak en rechts zie je het pinnetje er een klein stukje uitsteken.

Bij het monteren moet je het pinnetje goed schoonmaken, tevens is het handig om even met een boor voorzichtig door de opening in de as te gaan, zodat er geen vuil in zit, dit voorkomt problemen met het in elkaar zetten, want als je op het pinnetje moet slaan met een hamer raakt hij opnieuw...juist ja:vast!

Succes

Groeten Bevaros
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor Edzo » 31 mei 2006, 22:36

Linker aandrijfas trek je zo uit de bak, dat hoort zo bij de 106/205/306/405 modellen.

Rechter as is veel langer en heeft nog een steunlager. Dat zit achter de binnenste homokineet onderaan de achterkant van het motorblok. Daar zitten twee boutjes in die het steunlager in de zitting borgen.
De moertjes (sleuteltje 11, het makkelijkst is een pijpsleuteltje of een lange dop) losdraaien, maar aan het eind op het boutje laten zitten. Dan een tikje op de boutjes geven, (aan de moerkant) dan komen ze los, deze boutjes kan je nu een halve slag draaien, dan haakt de kop ervan niet meer achter het lager. Dan kan je de as eruittrekken.
soms wil het steunlager zelfs dan nog wel eens niet meegeven, dan met een bandelichter o.i.d. tussen de lagerzitting en de homokineet wrikken.

Je vervangt ook het beste maar de oliekeerring mee, is niet veel werk, het komt voor dat een oude keerring met een andere (nieuwe) as gaat lekken.

gr. Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten