Uitlijnen nodig na vervanging stuurkogels Peugeot 205??

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Uitlijnen nodig na vervanging stuurkogels Peugeot 205??

Berichtdoor Zoonpanda » 08 mei 2006, 22:18

Hallo allemaal,

Wij zitten met een vraag over onze Peugeot 205 1.1i uit 1992 zonder stuurbekrachtiging.Hij is vorig jaar september voor de keuring geweest en goedgekeurd nadat er 2 nieuwe voorbanden,achterasrubbers,handremkabel en remslangen zijn gemonteerd.Maar we kregen wel 2 adviespunten mee (1) De stuurkogels (2) Nieuwe achterbanden.Dit hebben we eind Maart J.L. laten doen bij dezelfde garage.Nu bleken vorige week de 2 voorbanden grotendeels glad te zijn.In onze ogen na 6 maanden en ongeveer 3500km veel en veels te vlug.De garagehouder(Bovag erkend) erop aangesproken en die zei dat het aan de uitlijning lag en die heeft onze auto laten uitlijnen en opnieuw 2 nieuwe voorbanden gemonteerd.Nu wil hij de kosten van het uitlijnen en de 2 nieuwe banden op ons verhalen.Is het niet zo dat als je de stuurkogels vervangt(wat bij ons in maart '06 gebeurd is) dat het uitlijnen bij die werkzaamheden hoort?Volgens de garagehouder is uitlijnen niet nodig na het plaatsen van de nieuwe stuurkogels.Wat is jullie mening of idee hierover?Is het wel of niet nodig om de auto uit te lijnen na het plaatsen van 2 nieuwe stuurkogels en is de garagehouder onjuist bezig geweest in maart'06?Hij wil nu dat we het uitlijnen en de nieuwe banden tegen inkoopsprijs betalen en daar zijn we het niet mee eens vandaar we om jullie mening vragen

Met vriendelijke groet,

Marco Kanninga
Laatst bijgewerkt door Zoonpanda op 09 mei 2006, 15:02, in totaal 1 keer bewerkt.
Zoonpanda
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 08 mei 2006, 22:04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Berichtdoor Edzo » 08 mei 2006, 22:33

Welkom in ieder geval!

Uitlijnen zou een garagehouder denk ik wel moeten doen na het vervangen van de stuurkogels. Al is het maar ter controle, een foutje is snel gemaakt.

Ikzelf doe alles zelf, en ik heb vaker stuurkogels vervangen bij eigen auto's , en dan zonder uitlijnen. Is tot nu toe goed gegaan, maar als het niet goed gaat kan ik tenminste mezelf de schuld geven.
Dat is in jullie geval helaas anders. Jammer dat hij hem al uitgelijnd heeft naderhand, je had bij een conculega kunnen laten checken of hij echt slecht uitgelijnd was.
Moeilijk geval, het is in elk geval niet netjes van hem dat hij geen verantwoording neemt, en jullie het volle pond wil laten betalen.

Groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor M. van der Meulen » 09 mei 2006, 05:09

@ M & A;

Je zou haast denken dat sommige garagehouders met opzet vreemde toeren uithalen, of correct onderhoud juist nálaten, om in magere tijden de omzet en verdiensten een beetje op te krikken. Zijn er meer forumleden met een gezonde argwaan en/of die slechte ervaringen hebben?

Kon je na de montage een sterk veranderd stuurgedrag merken, bij al of niet trekkende motor? Nieuwe banden uitbalanceren is normaal, wordt soms uitgevoerd als de nieuwe band b.v. een week meedraait, hoort bij goede service bij de prijs inbegrepen, vind ik. Besturing uitlijnen na vervanging van zo'n cruciaal onderdeel als een fusee lijkt me ook normaal, op z'n minst een controle uitvoeren. Bij grotere afwijking is een band snel eenzijdig kaalgesleten, of wordt veel te warm en kan zelfs voor een klapband zorgen.

Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten