Automaat vs ABS

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Automaat vs ABS

Berichtdoor freja57 » 18 dec 2019, 12:00

Hallo,

ik wordt geconfronteerd met een eigenaardigheid in mijn 407. Deze heeft een AL4 automaat en de laatste tijd wat problemen, wat niet ongewoon blijkt te zijn. Soleloids vervangen en eventueel laten spoelen, wordt mij aanbevolen.
Aanvankelijk was het alleen schokkend schakelen, maar soms geeft hij nu ook een melding op het scherm dat er iets met de bak is en ik hem moet laten nakijken.
Toevallig of niet roept ook mijn ABS de laatste tijd dat er iets niet goed is. Dat heb ik eerder gehad, toen bleek een wielsensor kapot en na vervangen daarvan ging het weer een hele tijd goed.
Nu wordt er door iemand een relatie gelegd tussen het slecht schakelen van mijn bak en de ABS storing vanwege een (andere) wielsensor die problemen geeft. De bak zou dan verkeerde informatie ontvangen en daardoor gek doen.
Feit is echter dat mijn bak al gek deed voordat ik ABS meldingen kreeg. Feit is ook dat bij de eerdere defecte wielsensor en ABS storing de auto gewoon normaal reed; geen schakelproblemen.
Het komt op mij allemaal een beetje vreemd over. Ik zie de relatie tussen de automaat en de ABS niet zo, ook vanwege mijn eerdere ervaring met de ABS-storing. Maar ik ben geen deskundige. Wil iemand van jullie misschien eens zijn kennis en ervaring hier op los laten? Kan het zijn dat de ABS storingen en de AL4 schakelproblemen iets met elkaar te maken hebben?
Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groeten,
Fred.
freja57
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 18 dec 2019, 11:17

Re: Automaat vs ABS

Berichtdoor jerilo » 18 dec 2019, 13:57

Mijn advies is om eerst de auto uit te laten lezen zodat wij de storingen weten. Aan de hand van een storingscode kunnen wij u meer duidelijkheid hierin geven. Nu is het gokken en daar houd ik niet van met auto's.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Automaat vs ABS

Berichtdoor freja57 » 19 dec 2019, 14:18

Bedankt voor je reactie! Ik heb de auto uit laten lezen, maar kan het rapport niet uploaden, daarom hier alle meldingen die hij gaf:

Injection/ignition MM6LPB ( 4 Faults ):
P1644 Vehicle speed limiter switch (permanent fault)
P1607 Vehicle speed limitation (intermittent)
U0404 Dialogue with the automatic gearbox ECU (intermittent)
P1671 Cruise control (intermittent)

Gearbox BVA_AL4_AT8 ( 1 Faults ):
U1313 Vehicle speed transmitted by the ABS (permanent fault)

Under inflation detection DSG ( 1 Faults ):
C1605 Rear Right wheel transmitter module information not received (permanent fault)

De ABS unit zelf gaf geen foutcodes, al kreeg ik dus wel ABS meldingen op het dashboard.
Die laatste melding kreeg ik dus vorig jaar ook, vóór het vervangen van dezelfde wielsensor, dat gaf wel de ABS-melding, maar geen problemen met schakelen.

Alvast dank voor je analyse!
Groeten,
Fred.
freja57
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 18 dec 2019, 11:17

Re: Automaat vs ABS

Berichtdoor jerilo » 19 dec 2019, 20:43

Waarschijnlijk zijn deze codes met een goedkope universele tester uitgelezen?

Maar als ik dit zo bekijkt dan is er een probleem in je abs unit die een fout heeft gededecteerd op een wielsensor. Dat kan betekenen dat de sensor (weer) kapot is, is er een imitatie sensor gemonteerd? Geven veel problemen.
Of er is een bedradings probleem of een probleem in de abs unit.

Dat laatste zit ik aan te denken omdat de automaat dus een storing geeft dat hij geen antwoord krijgt van de abs over de snelheid, hierdoor geeft deze dus nu ook een storingsmelding. Dit kan niet door 1 sensor komen.
Ook omdat je dus niet in de abs unit kan komen om uit te lezen. Het lijkt erop dat er een CANbus probleem is, er is geen communicatie tussen de diversen regeleenheden.

Er staan namelijk ook in je motor ecu fouten die gelinkt zijn aan het snelheidssignaal.

Als je mij je chassisnummer van je auto kan geven kan ik zien welke type ABS unit er gemonteerd is. Er zijn er namelijk die problemen krijgen op inwendige beschadigingen van de soldeercontacten.

Ik kan dit alleen morgen nog doen daarna zijn wij een week gesloten en kan ik niet bij de gegevens.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Automaat vs ABS

Berichtdoor freja57 » 19 dec 2019, 21:31

Hallo Jerilo,

Dank voor je reactie. De uitlezing is gedaan met DiagBox en de ABS-unit gaf geen enkele melding.
Het VIN-nummer van mijn auto is: VF36DRFJF21590570.

Ja, storing van de sensor is 'intermittend', net als de meldingen van de ABS/ESP op het display. Gisteren nog een stuk gereden zonder probleem.
Uit de melding U0404 maak ik op dat de ECU van de versnellingsbak niet (altijd) communiceert, dan lijkt me daar toch een probleem te zitten niet bij de ABS unit? Ik zeg maar wat.
Als de versnellingsbak-ECU kuren heeft, kan ik me voorstellen dat de bak gek doet. Een relatie met de ABS/wielsensor-storing lijkt onwaarschijnlijk, toch (ook omdat het eerder geen schakelproblemen gaf)?

Bedankt voor je hulp zover!
Groeten,
Fred.
freja57
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 18 dec 2019, 11:17

Re: Automaat vs ABS

Berichtdoor jerilo » 20 dec 2019, 09:25

Goedemorgen,

In uw voertuig is een ABS/ESP unit van Bosch gemonteerd (Bosch 8.0). De meeste problemen met deze unit zijn fouten op de remdruk op 1 van de wielen. Pompmotor defect of geen communicatie met ABS unit.

Ik zou in uw geval eerst een goede diagnose laten doen.
Het zou toch een wielsensor kunnen zijn.

Maar die U foutcodes duiden altijd op problemen op het CANbus systeem. Dus communicatie problemen tussen de verschillende rekeneenheden.

Ik heb op dit moment geen schema bij de hand. Maar kort gezegd werkt dit systeem zo,

Het snelheidssignaal komt vanaf de ABS/ESP unit die dit op een soort telefooncommunicatielijn (CANbus of multiplexsysteem) zet. Dit signaal gaat als eerste naar de automaat omdat dit een belangrijke parameter is voor de automaat en daarna gaat het door naar de motor ECU. Als de ABS/ESP dit signaal niet verstuurt of wel verstuurt maar door een onderbreking in de lijn (bekabeling) komt het niet aan bij de automaat. Die gaat in de stress en zet een foutcode. Maar daardoor krijgt de motor ECU dit signaal ook niet van de automaat en die zet daarop weer een foutmelding.

Ik hoop dat je het een beetje snapt, heb het geprobeerd om het in jip en janneke taal uit te leggen.
Een CANbus systeem is hele mooie techniek, je hebt veel minder bedrading nodig maar als er iets mis is dan kan je je een ongeluk zoeken als je geen kennis van zaken hebt.

Mijn advies is om goed naar het signaal van de wielsensor te kijken of deze goed is. Het beste met een scoope-meting of via de parameters in de testkast om te kijken of er een snelheidssignaal vanaf komt.
Wij werken liever met de scope omdat je dan een beeld ziet wat die sensor voor signaal afgeeft. Dit kan je dan veel beter beoordelen.

Als dat goed is zal er verder gezocht moeten worden.

Hopelijk heb ik je weer wat opweg geholpen.
Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Automaat vs ABS

Berichtdoor freja57 » 20 dec 2019, 09:58

Hallo Jeroen,

Hartelijk dank voor je uitgebreide uitleg en de genomen moeite. Ik zal, zoals je aangeeft, eerst het signaal van de wielsensor eens nakijken en dan zien we wel verder.

Groeten,
Fred.
freja57
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 18 dec 2019, 11:17

Re: Automaat vs ABS

Berichtdoor EJH405 » 21 dec 2019, 21:41

Hele goede uitleg van Jerilo, chapeau!

Verder lijkt dit me een heel duidelijke hint:
Gearbox BVA_AL4_AT8 ( 1 Faults ):
U1313 Vehicle speed transmitted by the ABS (permanent fault)

Zou ook kunnen duiden dat de verbinding van als pomp naar versnellingsbak slecht is.

Succes!
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten