Hoogpakkende koppeling

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Edzo, knutsul, Bert

Hoogpakkende koppeling

Berichtdoor Maarten206 » 19 jul 2019, 17:40

Goedemiddag,

Sinds een paar dagen ben ik de trotse eigenaar van een 206+ uit 2012. Bij de dealer deze auto gekocht, tijdens een proefritje vond ik dat de koppeling hoog oppakte, een monteur die vervolgens reed gaf dat ook aan en afgesproken om de platen te laten vervangen. Weekje later netjes de auto opgehaald en tot mijn verbazing is het aangrijpingspunt nog steeds bij 85-90% (hoog). Ik kan me in de stad wel redden maar zodra ik hellingen ga rijden wordt het toch al wat lastiger. Ook de temperatuur stijgt op sommigen momenten en schommelt dan tussen de 90 en 100 graden. Geen idee of dat trouwens normaal is.

Ik heb de dealer gebeld en die geven aan dat de platen vervangen zijn. Kortom, koppeling pakt heel hoog op, temperatuur schommelt minimaal. Maar vooral de koppeling vind ik best vervelend dat die zo hoog oppakt, vooral nu de platen splinternieuw zijn volgens de garage. Ik heb trouwens niet het idee dat de koppeling slipt, ook in zijn 5 en dan vol gas op de snelweg, ook dan loopt alles netjes op, geen gekke dingen. Alleen de hoge koppeling is gewoon vervelend.

Kan het zijn dat de platen gewoon niet vervangen zijn?

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Groeten,
Maarten
Maarten206
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 19 jul 2019, 17:36

Re: Hoogpakkende koppeling

Berichtdoor Doornekamp33 » 19 jul 2019, 20:19

Plaat vervangen zegt weinig, als er een probleem is met de koppeling zelf is het de drukgroep en of lager.
Maar heeft de 206+ een kabel of is die hydrolisch bedient, in het eerste geval is het een kwestie van afstellen, in het tweede geval kun je er weinig mee.
Doornekamp33
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: Hoogpakkende koppeling

Berichtdoor jerilo » 19 jul 2019, 20:46

Als het goed is een zelfstellende kabel. Die is dus niet meer af te stellen. Bij het vervangen van de complete koppeling nemen wij altijd de kabel mee.

Maar de hedendaagse auto's is het vrij normaal dat de koppeling hoog zit.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 354
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Hoogpakkende koppeling

Berichtdoor Doornekamp33 » 19 jul 2019, 21:15

Heb je die ook al, weer wat geleerd van de meester.[WINKING FACE]
Doornekamp33
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: Hoogpakkende koppeling

Berichtdoor Maarten206 » 19 jul 2019, 21:23

Zojuist weer een stukje gereden, het lijkt me niet normaal.

Als je langzaam rijdt dan zou je vanuit zijn 2 niet kunnen rijden zeg maar, de koppeling ligt zo hoog en je moet zoveel gas geven. Vanuit zijn 1 bij een stoplicht bijvoorbeeld, als je geen onnodig veel gas geeft kom je niet vooruit. Ook merk ik op dat de toerental soms wat schommelt, minimaal tussen de 800 en 1200. Tevens houdt de auto soms een beetje in, voornamelijk bij vol gas.

Ik weet niet wat er exact is vervangen, ze zeggen de platen, tenminste dat was de afspraak toen ik de auto kocht.

Maar ik erger me voornamelijk aan de koppeling, je kan er niet fatsoenlijk mee rijden . Een hoge koppeling kan natuurlijk, maar boven de 90% vind ik wel erg hoor en hierdoor duurt het even voordat je op gang komt.
Maarten206
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 19 jul 2019, 17:36

Re: Hoogpakkende koppeling

Berichtdoor Doornekamp33 » 19 jul 2019, 22:01

Koppeling bestaat uit 3 losse onderdelen die vervangen behoren te worden.
De plaat, de drukgroep en het druklager.
En als Jerilo gelijk heeft, en dat zal zeker wel zo zijn de koppelingskabel omdat die zelfstellend is, dus alleen de "platen" kan al niet, zit er maar 1 in.
Doornekamp33
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: Hoogpakkende koppeling

Berichtdoor Maarten206 » 19 jul 2019, 22:12

Doornekamp33 schreef:Koppeling bestaat uit 3 losse onderdelen die vervangen behoren te worden.
De plaat, de drukgroep en het druklager.
En als Jerilo gelijk heeft, en dat zal zeker wel zo zijn de koppelingskabel omdat die zelfstellend is, dus alleen de "platen" kan al niet, zit er maar 1 in.


Hoe bedoel je alleen de platen kan niet? Wat zullen ze volgens u vervangen hebben.? Of als ik het goed begrijp kan er wel een plaat vervangen zijn (1 plaat is het maar?) Maar geen meerderen platen? Maar als de andere 2 onderdelen niet vervangen zijn dan blijft het probleem, begrijp ik dat goed? De kabel wat ik eerder las, die hoeft dus niet vervangen te worden?

Ik heb hiervoor ook altijd 206 gereden, maar dit is wel extreem hoge koppeling, boven de 90% wordt die pas gepakt.

Verder heb ik vanavond even goed gereden en heb ik ook deze symptomen; (kan dat eventueel met elkaar in verband staan?)
- toerental stationair schommelt soms licht
- motortemperatuur schommelt licht tussen 90-100 graden
- bij gas geven, meestal vol gas dan houdt de auto in.

Ik heb trouwens nog BOVAG garantie, garage zegt alleen nu weinig te kunnen doen. Ik ben er alleen van overtuigd dat het niet goed is. Voornamelijk de koppeling is bijzonder vervelend.
Maarten206
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 19 jul 2019, 17:36

Re: Hoogpakkende koppeling

Berichtdoor jerilo » 19 jul 2019, 22:28

Ik kan uiteraard niet beoordelen wat er vervangen is.
Maar normaal gesproken vervang je dus de gehele koppelingsset (plaat, drukgroep en lager) deze onderdelen horen bijelkaar en word dus in de volksmond de koppeling genoemd.
Het lijkt mij dat ze dat gedaan hebben. Dan blijft dus nog de zelfstellende kabel over (mits deze erop zit, dat weet ik niet uit mijn hoofd).
Je kan aan die kabel niks zien. Enige oplossing is vervangen en dan altijd door OEM en GEEN imitatie, daar hebben wij al zoveel ellende mee meegemaakt.

Stationair toerental schommelt altijd wel iets bij de TU-motoren die er waarschijnlijk in zit.
Temperatuuschommelingen kan komen door een thermostaat, een sensor die niet helemaal fris is, lucht in het systeem of een radiateur die niet fris meer is. Normaal zou de temperatuur toch wel vast op 90 graden moeten blijven staan.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 354
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Hoogpakkende koppeling

Berichtdoor EJH405 » 19 jul 2019, 23:10

Normaalgesproken krijg je een factuur waarop staat welke onderdelen vervangen zijn. Wat staat daarop? Je had de auto gekocht bij een (Peugeot?-)dealer, dus dan verwacht ik een factuur met Peugeot onderdeel-codes van de vorm 1234.56, of 1234 56, kunnen ook letters in zitten.

Verder zou je als je snel bent nog kunnen vragen of ze de oude onderdelen teruggeven, oftewel je bedankt vriendelijk doch aanhoudend voor de service dat zij die onderdelen afvoeren. Die schrotbak wordt niet dagelijks geleegd, echt niet.. Wees niet bang om de relatie met die garage op te blazen, want die is nu al bezoedeld, en je hebt Bovag garantie.

Verder zou je de auto naar een onafhankelijke (niet-dealer) garage kunnen brengen voor een analyse van het probleem en verdere inspectie. Bijvoorbeeld een Bosch-garage of een onafhankelijke Peugeot-garage. Wellicht kom je dan terug met een verhaal waardoor je Bovag-garantie kunt claimen.

Qua schommelende temperatuur verwacht ik een koelsysteem dat vol drab zit. Ik zou die eens goed (laten) doorspoelen, reiniger erin, thermostaat schoonmaken of vervangen (dat is een mechanisch ding die door de drab schokkerig kan gaan werken).

Balen zoiets, een nieuwe auto moet je een goed gevoel geven, succes!
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hoogpakkende koppeling

Berichtdoor Maarten206 » 20 jul 2019, 09:19

Zojuist bij de Peugeot dealer geweest. Die geven aan dat de koppeling idd 80-85% oppakt maar dat dit wel heel normaal is.

Gekke is wel dat ik hiervoor een 206 reed uit 2003 en die pakte bij zon 40-50% de koppeling al. Daarom besloten om deze nieuwere 206 te gaan rijden.

Verder aangegeven dat de auto licht inhoud, temperatuur schommelt en toerental schommelt. Auto is achtergebleven en er wordt volgende week naar gekeken.

Toch jammer dat de koppeling zo hoog oppakt en dat dat zo hoort. Misschien overweeg ik bij een andere garage een test te laten doen en zijn oordeel eens aan te horen.

Wordt vervolgd.
Maarten206
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 19 jul 2019, 17:36

Re: Hoogpakkende koppeling

Berichtdoor jerilo » 20 jul 2019, 09:26

Ik weet niet hoeveel kilometer de auto heeft gelopen. Maar nogmaals vervang de kabel (heb net gegeken en alle 206+ auto's hebben een zelfstellende kabel) deze rekt uit en stelt daardoor niet lekker meer. Dit kan dus resulteren in een hoog aangrijpingspunt.
Kabel origineel kost €46,11 incl BTW dan moet hij er alleen nog ingezet worden. Maar voor dat geld kan je niet tobben. En wij vervangen deze kabel altijd samen met de koppeling. Als de kabel op zijn eind zit kan hij er namelijk ook weer voor zorgen dat de koppeling sneller slijt (blijft zachtjes aanlopen/slippen).

Dit alles met die verstande dat ze uiteraard wel de complete koppelingsset hebben vervangen en niet alleen de plaat.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 354
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Hoogpakkende koppeling

Berichtdoor Doornekamp33 » 20 jul 2019, 09:43

En een 206 is een heel andere wagen dan de 206+, ook al lijken ze op elkaar.
Dan welke motor lag er in die 2003 206, zit ook verschil in koppelingen en V-bak.
Doornekamp33
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: Hoogpakkende koppeling

Berichtdoor Maarten206 » 20 jul 2019, 09:55

jerilo schreef:Ik weet niet hoeveel kilometer de auto heeft gelopen. Maar nogmaals vervang de kabel (heb net gegeken en alle 206+ auto's hebben een zelfstellende kabel) deze rekt uit en stelt daardoor niet lekker meer. Dit kan dus resulteren in een hoog aangrijpingspunt.
Kabel origineel kost €46,11 incl BTW dan moet hij er alleen nog ingezet worden. Maar voor dat geld kan je niet tobben. En wij vervangen deze kabel altijd samen met de koppeling. Als de kabel op zijn eind zit kan hij er namelijk ook weer voor zorgen dat de koppeling sneller slijt (blijft zachtjes aanlopen/slippen).

Dit alles met die verstande dat ze uiteraard wel de complete koppelingsset hebben vervangen en niet alleen de plaat.

Bedankt, Ik heb de kabel voorgelegd aan de dealer, mochten ze het niet doen dan laat ik deze kabel elders vervangen en als het probleem zich daarmee oplost, dan zal ik de rekening zeker doorsturen naar de dealer :)

Toegevoegd:
@Jerilo, wat voor garage heeft u? En kan ik eventueel niet bij u de kabel laten vervangen? Ik heb het idee dat u weet waar u over praat en wellicht meer verstand hiervan heeft dan deze peugeot dealer.

Het betreft een peugeot 206+ uit 2012 met momenteel 107.539 kilometers op de teller.
Maarten206
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 19 jul 2019, 17:36

Re: Hoogpakkende koppeling

Berichtdoor jerilo » 20 jul 2019, 11:41

@Doornekamp33: Een 206+ is gewoon een 206 alleen met de neus en dashbord van de 207. De techniek is dezelfde als de "oude" 206. Uiteraard zijn er wat aanpassingen gedaan voor milieu en veiligheid.
Ze zijn ook alleen maar met de 1.1 en 1.4 benzine motor geleverd of 1.4 diesel. Dus dan bij de benzine praten we over de TU1A en TU3A motor. het is wel zo dat de motor is aangepast aan de milieu-eisen voor die tijd.

En ik zie alleen maar de MA5 versnellingsbak staan op servicebox.

Ach wat is verstand, wij verdiepen ons in een probleem en zoeken een oplossing. En wij leren uit elke ervaring. Ik heb een universeel garagebedrijf wat is gespecialiseerd is in de Franse merken. Daarbij doen wij veel problemen bij de moderne motoren van PSA zoals de THP en VTi motoren. Verder hebben wij ons gespecialiseerd in ingewikkelde storingen zonder onnodig onderdelen te vervangen wat dan achteraf niet nodig bleek te zijn.

Iedereen is welkom en koffie staat altijd klaar.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 354
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Hoogpakkende koppeling

Berichtdoor Maarten206 » 20 jul 2019, 11:48

jerilo schreef:@Doornekamp33: Een 206+ is gewoon een 206 alleen met de neus en dashbord van de 207. De techniek is dezelfde als de "oude" 206. Uiteraard zijn er wat aanpassingen gedaan voor milieu en veiligheid.
Ze zijn ook alleen maar met de 1.1 en 1.4 benzine motor geleverd of 1.4 diesel. Dus dan bij de benzine praten we over de TU1A en TU3A motor. het is wel zo dat de motor is aangepast aan de milieu-eisen voor die tijd.

En ik zie alleen maar de MA5 versnellingsbak staan op servicebox.

Ach wat is verstand, wij verdiepen ons in een probleem en zoeken een oplossing. En wij leren uit elke ervaring. Ik heb een universeel garagebedrijf wat is gespecialiseerd is in de Franse merken. Daarbij doen wij veel problemen bij de moderne motoren van PSA zoals de THP en VTi motoren. Verder hebben wij ons gespecialiseerd in ingewikkelde storingen zonder onnodig onderdelen te vervangen wat dan achteraf niet nodig bleek te zijn.

Iedereen is welkom en koffie staat altijd klaar.


Bedankt Jerilo, hiervoor reed ik dus ook een 206, die reed echter heel anders, koppeling was veel fijner.

Ik wacht even het antwoord van de garage af, die zal ik waarschijnlijk begin volgende week krijgen, als het probleem niet verholpen is dan neem ik even contact met u op. Bedankt alvast. Ik zal ook even navraag doen wat er precies vervangen is en welke onderdelen. Ik heb namelijk geen factuur hiervan gekregen omdat dit bij de koop inzat.
Maarten206
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 19 jul 2019, 17:36

Re: Hoogpakkende koppeling

Berichtdoor Doornekamp33 » 20 jul 2019, 15:40

Ik dacht dat de plus alleen met de 1.4 geleverd werd, ben nooit andere tegen gekomen tot nu toe.
Doornekamp33
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: Hoogpakkende koppeling

Berichtdoor Maarten206 » 20 jul 2019, 16:00

Ik heb de dealer nu voorgelegd om te gaan kijken naar de zelfstellende kabel, meer mensen in mijn omgeving gaven dit ook al aan dat je wel alles kan vervangen maar de kabel vanuit de vorige set mee is gerekt waardoor die ook vervangen moet worden. Hopelijk gaan ze die vervangen.

Wordt vervolgd
Maarten206
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 19 jul 2019, 17:36

Re: Hoogpakkende koppeling

Berichtdoor Maarten206 » 23 jul 2019, 20:35

Helaas, het probleem blijft en het is allemaal maar normaal volgens de dealer. Hoogoppakende koppeling (aangrijpingspunt boven de 85%) is ook normaal. Dat de toerental en temperatuur iets schommelen is ook dood normaal en hoort bij een peugeot. Ik ben zelf een leek in auto's maar mijn gevoel zegt dat het niet echt normaal is. Ik ga er nu even over nadenken wat ik ermee ga doen.
Maarten206
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 19 jul 2019, 17:36

Re: Hoogpakkende koppeling

Berichtdoor jerilo » 23 jul 2019, 21:48

Is er nu wel een nieuwe kabel gemonteerd?

Temperatuur zou stabiel moeten zijn.
Hoeveel staat de motor stationair te schommelen?
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 354
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Hoogpakkende koppeling

Berichtdoor EJH405 » 23 jul 2019, 22:11

Begrijp je dat ik het jammer vind dat je niet reageert op het eerdere advies om de dealer harder aan te pakken, en je intussen hier vertelt dat je wéér hetzelfde verhaal op de mouw gespeldt hebt gekregen van de dealer? Zometeen ga je nog twijfelen aan je eigen herinnering over wat normaal is en wat niet..
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hoogpakkende koppeling

Berichtdoor Maarten206 » 24 jul 2019, 09:47

jerilo schreef:Is er nu wel een nieuwe kabel gemonteerd?

Temperatuur zou stabiel moeten zijn.
Hoeveel staat de motor stationair te schommelen?

Nee, naar mijn idee niet, ik heb de factuur nu ook opgevraagd, want het is normaal zeggen ze.
Temperatuur schommelt momenteel tussen de 85 en 100
Toerental tussen 700 en 1000. (zowel warm als koud)

EJH405 schreef:Begrijp je dat ik het jammer vind dat je niet reageert op het eerdere advies om de dealer harder aan te pakken, en je intussen hier vertelt dat je wéér hetzelfde verhaal op de mouw gespeldt hebt gekregen van de dealer? Zo meteen ga je nog twijfelen aan je eigen herinnering over wat normaal is en wat niet..

Geloof me, dat is echt wel gebeurd, vader is mee geweest en duidelijk aanwezig geweest. Het een en ander is zelfs per email nog onder de aandacht gebracht, verwijzing naar dit forum. Lijkt me best hard toch want de relatie is er sowieso mee stuk gegaan. Ik heb zelf een klein stukje gereden en ben toen weer terug gegaan en heb het laten zien. Heb zelf gevraagd of ze motorkap open wouden doen, maar dat lukte ze niet, want de motorkap wordt gloeiend en gloeiend heet, nu is het buiten ook extreem warm, maar ook voor de warmte werd de motorkap zelf gloeiend heet.
Maarten206
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 19 jul 2019, 17:36

Re: Hoogpakkende koppeling

Berichtdoor Maarten206 » 24 jul 2019, 19:46

Auto is weer terug naar de dealer.

De tellerbak ligt nu extern bij een bedrijf zeggen ze, maar eerlijk gezegd geen idee waarom de tellerbak bij een extern bedrijf is.
Maarten206
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 19 jul 2019, 17:36

Re: Hoogpakkende koppeling

Berichtdoor Maarten206 » 26 jul 2019, 09:14

Ik kan me ook heugen dat volgens mij het lampje op het dashboard van "losse gordel" niet werkte, maar zal dit de reden zijn dat ze deze opsturen naar een extern bedrijf? Als zij het vinden dat de koppeling hoog hoort en dat de toerental en temperatuur horen te schommelen, dan kan ik me niet voorstellen dat ze voor een kapot lampje? wel de tellerbak opsturen. Maar goed, auto is nog bij de dealer. afwachten weer.
Maarten206
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 19 jul 2019, 17:36

Re: Hoogpakkende koppeling

Berichtdoor jerilo » 26 jul 2019, 11:24

Ik krijg er een beetje een rare smaak van in mijn mond.
Bij de 206en gingen de teller mechanismes kapot waardoor de wijzer ging schommelen. Maar dit is bij de 206+ (nog) niet aan de orde.

Ik vind het een raar verloop krijgen. Ikzelf denk dat er iets anders aan de hand is maar dat is uiteraard zo op het forum niet na te gaan zonder dat ik de auto onder ogen heb gehad.

De meeste problemen van een schommelende temperatuurmeter zijn, een thermostaat die niet lekker werkt, een radiateur die verstopt zit, een waterpomp die niet goed functioneert of een sensor die afwijkt.

Een toerental die schommelt kan ook vele oorzaken hebben zoals, klepspeling die niet helemaal lekker staat, inlaatlucht lekkage (vaccumlek), vervuiling van injectoren, gasklep vervuilt of niet goed ingeleerd.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 354
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Hoogpakkende koppeling

Berichtdoor Maarten206 » 30 jul 2019, 09:55

Auto weer terug.

Koppeling is velen malen beter, het kan dus toch :)

Toerental lijkt me ook stukken beter, heel af en toe bij een start dat die opeens naar de 1500 toeren gaat brommen en binnen 2 seconden weer naar de 800-900 gaat.
Temperatuur is ook iets stabieler, op de snelweg met airco aan en radio wil die wel eens richting de 100 gaan, (komt niet boven de 100 meer)

Verder valt me op zodra je de auto op contact zet dat het olielampje en de gordel verklikker niet meer aan gaan, deze werken ook niet als ik de gordel los maak op de snelweg. Wellicht een zekering? Het zijn na mijn weten alleen deze 2 verklikkerlampjes die niet werken en geen geluid maken meer.
Welke lampjes horen eigenlijk kort te branden voor de auto start? (oliepeil en gordel branden sowieso niet)

Verder is de auto weer helemaal in top conditie :)
Maarten206
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 19 jul 2019, 17:36

Volgende

Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron